Fiatal műfaj a könyvtrailer, de egyre népszerűbb. A mozielőzetesekhez hasonló hangulatos kis klipecskék alig négy éve jelentek meg Magyarországon, Amerikából szivárogtak át hazánkba, de amint megvetették a lábukat máris kedvelt műfajjá váltak itthon is.  A rövid, általában 1-2 perces klipek lehetnek élőszereplősek, animációsok, narratívak vagy némák, a műfajnak alig vannak megkötései. A lényeg, hogy felkeltse az olvasók figyelmét, de ne vizualizálja annyira a könyvet, hogy az olvasó fantáziája ne szárnyalhasson szabadon.

“A jó trailer szerintünk kedvet csinál az olvasáshoz és elér egyfajta vásárlási konverziót. A könyvtrailer úgy kell hogy megmutasson valamit, hogy közben nem korlátozza az olvasó képzeletét, nem ad olyan narratívát, ami idegen az olvasótól vagy a szerzőtől. Felkelti a potenciális olvasó érdeklődését, bemutatja a könyv aktualitását, hangulatát és elég markáns ahhoz, hogy a könyvesboltba érve az olvasó még emlékezzen a kötet címére, borítójára.” - meséli a műfaj sajátosságairól Büchler András, a Libri Kiadói Csoport PR vezetője.

A könyvtrailerek ugyan elsősorban reklámeszközök, Büchler András szerint mégsem csupán marketingeszközként tekintenek rá a LIbri kiadóban, hanem önálló művészeti alkotásként, amelyek önálló értékekkel, nyelvvel és képi világgal rendelkeznek. Éppen ez lehet az oka, hogy egy-egy ilyen klip elkészítése remek gyakorlati lehetőség a filmszakos hallgatóknak.

Néhány évvel ezelőtt, a műfaj korai éveiben kezdődött az Európa Könyvkiadó és a MOME együttműködése, melyről Gerhes Gábor, a kiadó művészeti vezetője és az egyetem oktatója mesélt nekünk. “Én állóképi tervezést tanítok a MOME média design szakán, Csáki László, aki borítókat is tervez az Európa Könyvkiadónak, pedig filmes tervezést tanít. Innentől kezdve kézenfekvő volt, hogy egy tervezői feladatként kiadjuk a hallgatóinknak, hogy gyártsanak könyvtrailert.” A tanulók megkapták a könyveket borítóstul, amelyeken már kirajzolódott egyfajta vizuális rendszer, ami a segítségükre lehetett. A projekt során részleteket, fejezeteket dolgoztak fel a könyvekből. “Olyan sikeres dolog lett a feladatból, hogy rögtön ambicionáltam a kiadónál, hogy folytassuk ezt az utat.” - mondta Gerhes Gábor.

Ma már nem csupán a MOME-sok, de a BKF, legutóbb pedig az ELTE hallgatói is kipróbálhatták magukat a műfajban. A Libri Kiadó 2014-ben működött együtt a BKF animáció mesterszakos hallgatóival, ekkor készült el többek között a Bud Spencer- 80 év alatt a Föld körül című könyv animációs trailere. Idén pedig az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézete tette lehetővé a hallgatóinak, hogy az Alexandra/Európa Könyvkiadó, a Libri, a Magvető és a Móra Kiadó könyveiből választva trailereket forgassanak. A műfajhoz ugyanúgy hozzátartozik egy treatment, egy forgatókönyv vagy egy storyboard elkészítése, mint egy hosszabb alkotáshoz, a filmek rövidsége azonban kedvező lehet azoknak a hallgatóknak, akiknek egy hosszabb alkotás elkészítése még túl nagy falat lenne. 

De nem csak hallgatói munkák születnek a műfajban, profi rendezők, színészek és stábok is dolgozank könyvtrailereken. “Elsősorban szépirodalmi könyvekhez készülnek trailerek, de vannak olyanok is, amelyek tudományos ismeretterjesztő könyveket mutatnak be. Tulajdonképpen mindenből, amit vizualizálni lehet, készülhet könyvtrailer.” - mondta az Európa Könyvkiadó művészeti vezetője. Mivel a trailerek az interneten, a közösségi oldalakon és a videómegosztó oldalakon érhetőek el, azokhoz jutnak el, akik aktívan használják az online médiát. Gerhes Gábor szerint ez azonban nem jelenti azt, hogy csupán a fiatalabb generáció lenne a célközönség.

Az online jelenlét Büchler András szerint is a műfaj egyik alapja. “Alapvetően olyan könyvekhez készítünk trailert, amelyeknél építhetünk arra, hogy az alkotásnak lesz online viralitása, beszélgetéseket gerjeszthet, új olvasói közönséghez juthat el így a kötet témája.” - mesélte a Libri Kiadói Csoport PR vezetője.

Bár a könyvtrailer új műfaj, vannak különböző ágai. “A könyves videós alkotások az elmúlt években szétváltak, ma már megkülönböztetünk úgynevezett „így készült“ videókat, szerzőinterjús videókat, teaserklipeket, TV-reklámszpotokat illetve könyvanimációkat, könyvtrailereket.” - meséli Büchler András. A kiadó egyik legújabb alkotása is egy evolválódott formája a könyvtrailernek, Angyalosy Eszter és Baranyai Ákos Wonderland című új könyve egy rockbandáról szól ehhez készült el egy videoklip, amelyet megjelenése óta féltucat filmes fesztivál hivatalos programjába válogattak be.

Az azonban, hogy a könyvtrailerek mennyire működnek, mint marketingeszközök, és hogy mennyire sikerül egy-egy könyv népszerűsűgét növelniük, még kérdéses. A műfaj azonban egyelőre virágzik, az alkotók és a irodalom-rajongók örömére.