A Lefkovicsék Palm Springsben debütált, ezután vetítették Miamiban és New Yorkban, február 22-től pedig a hazai mozikban láthatjuk. Hogyan reagált a filmre az amerikai közönség, voltak-e, akik magukra ismertek a szereplőkben?

A filmben központi szerepet foglal el egy összeszerelhetetlennek tűnő, svéd szekrénysor, de vajon Breier Ádámnak milyen a viszonya a bútorszereléssel és az a körül kialakuló családi vitákkal? Milyen a hangulat a saját családi összejövetelein, és mennyi volt az improvizáció Lefkovics Tamás és Iván utolsó nagy filmbeli civakodásában? Az adás elején játékra hívjuk a rendezőt, ebből megtudhattuk többek között azt is, mi jut először az eszébe Újlipótvárosról, a filmben is szereplő baracklekvárról, a barmicvóról, introvertált-e, és ki az a córesz bácsi.

A pesti zsidóságon belül van egy mini-szubkultúra, a bokszolóké. Ádám mesél arról is, miket tudott eredetileg erről a világról, mi ragadta meg benne, kik voltak azok az arcok, akik már gyerekkorában mély benyomást tettek rá. Tetszett neki, hogy van a pesti zsidóságnak egy másik oldala, nem csak a belvárosi értelmiségiek lehetnke érdekesek. Visszaemlékszik az egykori legendás bokszolókra, akik a magyar válogatott háromszor nagyobb susogós mezében jöttek szembe vele a Nagykörúton, belőlük is merített ihletett Lefkovics Tamás figurájához.

Lefkovicsék gyászolnak

A Lefkovicsék gyászolnak színészközpontú film, így az adásban sok szó esik a castingról és arról is, hogyan készítették fel a szereplőket a feladatra. Bezerédi Zoltán mit szólt, amikor kiderült, hogy bokszedzőt kell játszania? Hogyan választották ki az apa-fiú párost? Figyeltek a külső hasonlóságra? Miként találták meg, látszólag reménytelennek tűnő küldetésként, az Arielt alakító gyerekszereplőt, és sikerült-e feloldódnia a két fiatal színésznek – Leo Gagelnek és a Ferit zseniálisan alakító Váradi Rolandnak – a forgatás alatt? Hogy ment Szabó Kimmel Tamásnak, hogy az első próbafelvételen a kamerába nézve valamit számon kellett kérnie az édesapján? Használtak-e dialóg coachot, mennyire volt testhezálló Szabó Kimmel számára az ortodox zsidó fiú szerepe? Voltak-e viták a kiejtés körül?

Mit tudunk Lefkovicsék házáról, mely karakteres helyszíne a filmnek, a játékidő legjelentősebb részét itt töltjük. Valóban láthattuk már ezt a családi házat másik magyar filmben is? Az eredeti tervek szerint nem egy külvárosi helyszínen forgott volna a film, de milyen döntések vezettek idáig, és mik voltak az eredeti elképzelések, amelyekről végül el kellett térni?

Mit jelentett a produkció számára az Inkubátor program által által biztosított keretek, kellett-e kompromisszumokat hozni, egyáltalán, meghatározta-e az alkotók gondolkozását a szűkös anyagiak? Hogyan alakították a műfaji határokat, a humor és a dráma arányát a filmben? Milyen előképei vannak a Lefkovicséknak, s kihatott-e a rendező jelentős dokumentumfilmes tapasztalata erre a munkára?

És persze elhangzik Breier Ádám kedvenc zsidó vicce is az adásban.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, elérhető a népszerű podcast alkalmazások keresztül, illetve ezeken a felületeken találjátok meg az adásainkat: Spotify, Apple Podcasts és Google Podcasts.