Kapcsolódó anyagok

A Duna Televízió megbízásából tavaly júniusban 3 millió forintból leforgott produkció egy hónappal később került bemutatásra a Felelet az életnek című műsor különkiadásaként. A két hónapos előkészítést követően a stáb 9 napot forgatott Budapesten és Rovinyban, az utómunkálatok 10 napot vettek igénybe. A film első, 50 perces változatát követte a 60 perces tévé-verzió, amely akkora érdeklődést váltott ki, hogy Szekeres Csaba nekifogott egy moziváltozat összevágásának. A film újragondolását a korábbi verziók technikai minősége indokolta, ám ha már így alakult, a rendező pár változtatást is eszközölt a fikciós dokumentumfilmben, hogy az a mozinézők számára fogyaszthatóbbá váljon. A film műfajáról szólva Szekeres Csaba úgy nyilatkozott, hogy bár ezt nálunk sok mindenre ráhúzzák, s műfaj-elméletileg sem teljesen tisztázott a helye, a lényeg mégiscsak az, hogy a szereplők önmagukat játsszák. Olyan szituációkban mozognak, amelyekben az életben is, csak a konstelláció más, amitől az egésznek lesz egy „fikciós bukéja”.

Az Álomturné célja  nem kigúnyolni, hanem közelebb hozni egymáshoz
A Gáspár Judittal készített Álomturné valójában egy értelmi sérültekkel foglalkozó otthon lakóinak az élete köré fon sztorit. Főhőse, Tomi, aki szülei halála miatt került ide, egy szép napon úgy dönt, hogy változtat az otthon unalmas hétköznapjain, és Dokival közösen szervez egy dögös kis zenekart, amivel meghódítják a show-business világát. A szereplőválogatásig minden reményteljesen alakul, ám az első fellépésük érdektelenségbe fullad. Dokinak ekkor nem mindennapi ötlete támad: elviszi a társaságot egy Álomturnéra. A szó legszorosabb értelmében véve.

A gyakorlatilag játékfilmként funkcionáló alkotás különlegessége, hogy értelmi fogyatékos szereplőit fiktív helyzetekbe helyezi, de csak olyanokba, amik nem állnak messze tőlük, amelyekben sikerélményük lehet. Mint azt a rendező elmondta, ez a módszer, mely a közös munka során alakult ki, némileg eltért eredeti elképzeléseitől. Hamar rájött ugyanis arra, hogy elsősorban down-kóros szereplőire nem lehet ráerőltetni semmit. Erősen kellett koncentrálni tehát az egyes személyiségekre, összegyűjtve és reprodukálva a bentlakók valós élményeit, anélkül, hogy magukat a jeleneteket újraalkották volna. Ez adta a film szüzséjét, míg a maga a forgatókönyv a benne foglalt álomszerű játékkal keretként szolgált. Szekeres Csaba azt is elárulta, hogy a színészvezetés nem követelt új módszereket, hiszen színészeivel, akik nagyon is nyitottak és impulzívak, könnyű volt együtt dolgozni. Éppen ez volt az, ami a tévétársaságok figyelmét is megragadta – hírszinten. A film bemutatását a kereskedelmi csatornák nem tartották elengedhetetlenül szükségesnek. Annál érdeklődőbbek voltak viszont a videótékák. A DVD-kiadás egyelőre csak a tervek között szerepel. Csak a moziforgalmazást követően lehet róla szó.

Az Álomturné elnyerte az Aranyszem Operatőri díjat, a Hégető Honorka díjat, a Kamera Hungária díjat, a Prizma Fesztivál rendezői-díját és a Kamera Hungária Televíziós Mûsorfesztivál kísérlet/újítás kategóriájának fődíját. Annak, hogy a film számtalan díjban részesült, a rendező szerint éppen az újfajta megközelítés lehet az oka. Manapság ugyanis divat a nézők elé tárni ezeknek az embereknek a  kiszolgáltatottságát. Az Álomturné célja azonban nem kigúnyolni, hanem közelebb hozni egymáshoz. A rendező úgy beszél filmjéről, mint ami egyszerre zavarba ejt és elgondolkoztat. Mert értelmi fogyatékos szereplői humort szolgáltatnak, s erre a nézők nincsenek felkészülve. A vígjáték azonban nem a betegség árnyoldalait hangsúlyozza, nem szánakozást kelt, inkább az emberi esendőség és jókedv jön le a vászonról. És ezt a közönség általában értékeli.

Maga rendező három, egyelőre nem publikus filmtervvel és egy két hét múlva dobozba kerülő kisfilmmel várja a folytatást. A La belle epoque a boldog békeidők, azaz a gyerekkor és a terrorizmus viszonyát feltáró snittfilm. A 13 millió forintból megvalósult rövidfilm Czukor Balázs, Szilasi Blanka és Vay Viki főszereplésével készült Tóth Widamon Máté fényképezte és Fodor Gergely volt a producere. A kamaratörténet, mely február elején forgott le két nap alatt, külföldön debütál, s csak a fesztiválszereplések függvényében dől el a hazai bemutató dátuma.