Révész Bálint dokumentumfilmjét Tajvanon is díjazták
Révész Bálint kreatív dokumentumfilmje, a Nagyi projekt nyerte Ázsia vezető dokumentumfilmes szemléje, a Tajvani Nemzetközi Dokumentumfilm-fesztivál Next Generation díját. A rendező a helyszínen köszönhette meg a fiatal, tajvani filmrajongókból álló zsűri által kiosztott elismerést.
A Nagyi projektben három fiatal fiú hívja nagymamáját a múltat felidéző időutazásra. A hét éven keresztül forgatott film a generációk közötti kapcsolatot és a XX. századi történelem szubjektivitását vizsgálja a három nagymama (az egykori angol kém, a náci Németország táncosnője, és a holokausztot túlélő, magyar kommunista asszony) emlékei nyomán. A film felszabadultságát és fiatalos lendületét korábban több helyen díjazták, a lipcsei DOK Leipzig fesztiválon például a Next Masters szekcióban nyerte el a „kiemelkedő kelet-európai filmnek járó” MDR-díjat.
Bármennyire is pozitívak a visszajelzések (főként a huszon- és harmincévesek részéről), az idősebbek közül sokan tiszteletlennek érzik a hangnemet, ahogy Bálint és alkotótársai beszélnek. A filmben az egyik főszerepet is játszó rendező ezzel kapcsolatban így nyilatkozott: „Nem tudunk kapcsolódni a múlthoz, mert a kérdésekre mindenki nagy sóhajokkal, komoly arccal, keresztbe tett lábbal bámulja a földet. Pont ez ellen megy a film, ezt akarjuk megszüntetni, nem kell jópofiznunk nekik, mert már alig vannak itt. 20 év múlva ez az egész olyan lesz, mint a francia forradalom, mindenki, aki átélte, halott lesz. Ez egy nyelv, amit mi alakítunk ki, ezeknek a témáknak a tárgyalására. Rajtunk áll, hogy mennyire jóízűen és ízlésesen használjuk, de szükség van rá, hogy lehessen erről beszélni.”
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.