A fiatal nő azt az utat járja végig (lásd: 3. rész 5. jelenet), mint amit a gátőr később –illetve a filmidő szerint előbb – a holtestével (lásd: 1. rész 6. jelenet) és annál a fánál mos kezet ( 3. rész 6. jelenet), ahol a vízbe görgetik (1. rész 7. jelenet). Ebben az esetben a napszakok eltérőek, de a képkivágás uaz marad. A szereplők egyetlen közös találkozási pontja azonos időben és térben is: a kocsma előtt. A szereplők tipizáltak, nincs személyes viszony közük.
Örkény István: Leltár címő novellája alapján

Szinopszis

A Leltár c. egyperces novellával kb. 10 éve kerültem közelebbi kapcsolatba egy iskolai feladat révén, melynek lényege az volt, hogy 3 különböző történetet kellett írni a novellában szereplő szavak felhasználásával. Most nem térnék ki e 3 történetre, azonban a szinopszis alapötlete mindenképpen ezekhez, illetve ezek ötvözetéhez kötődik.

A cselekmény egy Pest közeli ún. zsákfaluban játszódik, ahol biciklitúrája közben eltéved egy fiatal nő. Útbaigazítást kér a helyi kocsmárostól, de az erdőben baleset éri, felborul a biciklijével és megüti magát. Megmosakszik a közeli tóban és segítséget kér az ott lakó gátőrtől. Az erdő szélén egy magányos kisfiú játszik, aki meglesi a férfit amint a fiatal lánnyal beszél. Közben bealkonyodik. A kisfiú meglátja a tóparton horgászó kocsmárost. Biciklijére ül és hazafelé indul, ám ekkor a távolból egy kiáltás rázza föl a csöndet...


Szereplők jellemzése:

A férfi:
kb. 40 éves, vékony testalkatú, magas férfi. Az öltözete az elmaradhatatlan gumicsizmába győrt vászonnadrág, egy atlétatrikó, rajta egy piszkosszürke köpeny, félig begombolva. Az arc karakteres megjelenéső: nagy görbe orr, csontos arcélek, vizenyőszöld, egykedvő szemek.
ő a falu "csendes bolondja", akitől a gyerekek félnek és a háta mögött csúfolják szótlan különcsége és a furcsa járása miatt. Nem közibük való, csak egy megtőrt személy, aki a falu határán is túl lévő gátőrházban tengeti nyomorúságos remeteéletét. Csak egy biztosat tudunk róla, hogy hetenként két alkalommal mindig ugyanazon a napon megjelenik a helyi kocsmában és bort vesz magának. De 10 percnél tovább még ott sem időzött soha.
Az egész figurát valamilyen titokzatos múlt veszi körül, amelyet csak ő ismer. Állandóan belső hangok gyötrik. A cselekmény szempontjából ő a főszereplő.
Valahol az erdőben megfojtanak egy fiatal nőt.
Ez nem egy gyilkosság, hanem egy szerelem története. Az ő beteges szerelméé, az egyetlen ember iránt, aki szóba állt vele és kedves volt hozzá, és akinek meg kellett halnia, hogy örökké vele maradhasson.

A kisfiú: Kb. 8 éves, kisbakancsot, farmernadrágot, felhajtott ujjú pulóvert hord. Az arca finom vonású, érzékeny nagy szemei vannak.
Típikus falusi kisgyerek, aki együtt nőtt fel a természettel, imádja az erdőt, szeret bóklászni egyedül. Magányos természető. ő is a saját belső világában él. Egyik kedvenc játéka a bátorságpróba: milyen közel mer lopódzni a félelmetes gátőrházhoz anélkül, hogy észre- vegyék.
ő lehetne a koronatanu ebben a történetben. ő az egyetlen aki látta beszélgetni a fiatal nőt mindkét férfival, és ő az aki tudja, hogy a kiáltás pillanatában a gátőr és a kocsmáros is a közelben tartózkodott.
De ez már egy másik történet.

A kocsmáros: 50 év körüli férfi, idősebbnek látszik a koránál. Kék tréningnadrágot, világoskék rövidujjú inget visel. Kerek arca, borvirágos orra, alkoholtól csillogó szemei vannak.
ő az egyetlen a faluban aki kapcsolatban van a gátőrrel addig a pár percig amíg vásárol nála.
A történetben semleges szerepet játszik. Nyugodt, a mindennapok egyhangúságát egykedvőséggel tőrő figura, akit egy kiáltás sem tud kibillenteni a nyugalmából. Vakon él a világban, soha nem történik vele semmi. Egyetlen kikapcsolódása az esti horgászás.
De mint tudjuk, ez is egy magányos műfaj.

A fiatal nő: kb. 25 éves, térdig érő, könnyő nyári virágmintás ruhát, vékony szandált és egy kis hátizsákot visel. Hosszú sötét-vöröses hajú, zöld szemő, városi lány.
A szomszédos falvak egyikében tölti a nyaralása utolsó napjait. Egynapos biciklikirándulásra indul megismerni a környező falvakat. Csak a legszükségesebbeket viszi magával, az uzsonnáját, üdítőt, napszemüveget és természetesen egy női kerékpárt. A városi lány számára nagy élményt jelent ez a pár nap. Élvezi a napfényt, a nyugalmat és a gyönyörő tájat, messze a város zajától és az emberektől.
ő a négy magányos szereplő közül az, aki maga választja az egyedüllétet, akinek a "magányosnak lenni" érzés nem egy megszokás, hanem egy különleges, újszerő állapot.
A falubelieket is csak szükség esetén szóolítja meg, amikor útbaigazítást vagy segítséget kér.
Az ő tragédiája "csak" annyi, hogy jó időben rossz helyre tévedt.


Forgatókönyv vázlat

Főcím: Egy férfi sziluettjét látjuk hátul összekulcsolt kezekkel, amint a tópartnál állva a vizet nézi. Alkonyodik. Szinte fényképi mozdulatlanság. Lassan tovább pásztázik a kamera, a tavon megjelenik a felirat: 3 kiáltás. Leblende.

Felirat megjelenik:

1 férfi (az ablakon kihajolva)

1.
Jelenet: Kocsma előtt (délután)

Egy kisfiú a kocsma előtt labdázik. Egy kb. 40 év körüli férfi jön biciklivel. Letámasztja a kocsma elé, majd felmegy a lépcsőn. Erősen biceg az egyik lábára. Benyit. A kisfiú követi a tekintetével. E közben egy fiatal nő ellenkező irányban elbiciklizik.

2. Jelenet: Kocsmában

A férfi belép. A játékgép fülsiketítő zaja. Egymásra biccentenek a kocsmárossal. Felhajt egy pohár bort, és egy 5 literes marmonkannával távozik.

3. Jelenet: Gátőrház, sufni

A férfi egy sötét helyiségben ül egy kis asztalnál. A falon csizmák lógnak, körülötte szanaszét befőttes üvegek, az asztal alatt üres marmonkannák sorakoznak. A férfi tölt magának, iszik.

4. Jelenet: Erdei úton (hajnalban)

A férfit látjuk közeledni. Megáll, merőn néz egy biciklit, ami az út szélén hever. Beljebb megy az erődbe és megpillant egy fiatal női holttestet, amely úgy fekszik ott, mintha éppen csak elaludt volna. Föléhajol, gyengéden a karjába veszi, és elindul vele.

5. Jelenet: Mezőn

A férfit látjuk, amint karjában a halott nővel átbiceg a mezőn.

6. Jelenet: Tóparti úton (kora reggel)

A férfi tolja a talált biciklit, melynek csomagtartóján egy pokrócba bugyolált testet látunk. A halott nő keze súrolja a földet.

7. Jelenet: Tópartnál

A férfi megáll, óvatosan leemeli a testet, majd az árokpartról a tóba görgeti. Utánadobja a biciklit is. Elered az eső.

8. Jelenet: Gátőrház, szoba (délután)

A férfi nyugtalanul forgolódik az ágyában. Többször az arcához nyúl. Felkel (ruhástól aludt), a szemközti tükörben vizsgálja a kiesett tömés helyét. Leül az asztalhoz, tölt a kannából. Hirtelen "hall" valamit, odamegy az ablakhoz, kinyitja és hosszasan bámul maga elé. Visszamegy az asztalhoz, láthatóan megnyugszik, iszik egy kortyot. Leteszi a poharat és lassan félre fordítja a fejét. Az asztal túloldalán egy virágmintás ruhát látunk, ami az üres székre van terítve.

Leblende. Felirat megjelenik:

1 halastó

1.
Jelenet: Kocsma előtt (délután)

Becsukódik a kocsma ajtaja. A kisfiú kerékpáron el.

2. Jelenet: Gát

A hosszan elnyúló gát képe. A távolban a gátőrház.







3. Jelenet: Gátőrháznál

A kisfiú az erdő szélén egy bokorból leselkedik. A férfit látja megérkezni. A következő pillanatban a férfit látjuk, amint a sufni ablakán néz kifelé. Egy fiatal nő közeledik sántikálva, maga mellett tolja a biciklijét.

4. Jelenet: Gátőrháznál

Ismét a kisfiú szemszögéből látjuk, hogy a fiatal nő bekopog a gátőrház ajtaján. Előjön a férfi, beszélgetnek, majd kisvártatava egy biciklipumpával jelenik meg ismét.

5. Jelenet: Réten

A kisfiú a réten virágot szed.

6. Jelenet: Szemétlerakó

A kisfiú sorban egymás mellé rakodott abroncsokon szaladgál. Megáll az egyik végén és hosszan a távolba néz. A kocsmárost látjuk, amint a tó partján áll és horgászik.

7. Jelenet: Tópartnál

A kisfiú a tóparti úton bandukol, az otthagyott biciklijéért megy.

8. Jelenet: Tóparti úton (alkonyat)

A kisfiú a tóparti úton hazafelé biciklizik. Valamit hall, egy pillanatra lefékez, majd villámgyorsan tovább hajt.

Leblende: Felirat megjelenik

1 asszony (fiatal)

1.
Jelenet: Kápolna (kora délután)

A fiatal nő egy útszéli romos kápolnához érkezik. Sétál, ráérősen nézelődik. Vakít a nap.

2. Jelenet: Bekötőúton

A fiatal nő a keskeny, sáros úton biciklizik. Körülötte mezők, ameddig a szem ellát.

3. Jelenet: Kocsma előtt (délután)

A fiatal nő megérkezik a faluba. A kocsma melletti kerékpártartóba illeszti a biciklijét, és az ajtó előtt álló kocsmárostól útbaigazítást kér, majd elbiciklizik a megadott irányba. A kocsmáros belép az ajtón.

4. Jelenet: Erdei úton

A fiatal nőt látjuk, amint az erdei úton felborul a biciklijével. Nehézkesen feltápászkodik, az egyik lábára biceg.


5. Jelenet: Tóparti úton

A fiatal nőt látjuk távolról, amint maga mellett tolja a biciklijét.

6. Jelenet: Tópartnál

A fiatal nő az árokparton kezet mos a tóban, rendbeszedi sáros ruháját.

7. Jelenet: Kocsma előtt (késő délután)

A kocsmáros bezárja a kocsmaajtót, és egyik kezében a horgászbotjával a biciklijére ül.

8. Jelenet: Tóparton (alkonyat)

A kocsmáros a tóparton horgászik. Valamit hall, félrefordítja a fejét, fülel, aztán horgászik tovább. A tavat látjuk az utolsó alkonyati fénysugárban.

Leblende: Stáblista


Egy kidolgozott jelenet: (1. rész 4. Jelenet: Erdei úton)

A férfi szembejön az úton: "belesétál a kamerába", amely lassan követi a férfi tekintetét a föld irányába.
(állókamera: nagytotál – szőkszekond)

A fekvő bicikli képe.
(tárgyközeli)

360 fokos körsvenk a férfi fejéről.
(peremier plán)

A kamera lenti állásból veszi (a halott nő mellől), amint a férfi bemegy az erdőbe.
(amerikai plán)

A halott nő képe.
(kistotál)

A férfit oldalról látjuk, amint leguggol és felemeli a halott nőt.
(alsó kameraállás, kistotál)


Rendezői koncepció

A mő alapfelépítését a hármas tagoltság (3 kiáltás), és ezáltal a filmidő és a valóságos idő elcsúsztatása alkotja.
Egyrészt van egy időben lineárisan futó cselekményünk (alaptörténet), mely cselekménysor csak a három rész összességével értelmezhető.
Másfelől azonban minden rész önmagában is egy különálló történetet foglal magába, mely történések szintén lineárisan futnak, azaz minden különálló részben folyamatosan haladunk előre az időben. A csúsztatás tehát mindig az egyes részletek "elhallgatásában", illetve a történések "újrakezdésében" nyilvánul meg.
A film mindhárom részében előforduló helyszín: a kocsma előtt. Ez az a tér és idő, ahol mind a négy szereplő egyszerre van jelen, hiszen innen indul el mindenki a maga idejében a tó felé. Azonban a szereplőket itt sem látjuk egyszerre, csak utólag tudunk következtetni a jelenlétükre. Ez a csúsztatás kulcsa a történések időrendi feltárásához. A filmmővészetben számos példát találhatunk ennek a problémának a megoldására (Vihar kapujában, Eső előtt).

A film hosszan elnyújtott képekből áll, szemlélődő, lassú. Időtartama kb. 10-15 perc. A természetestől eltérő torzított színvilággal rendelkező "némafilm", melyben végig a különféle zenék hangulati elemei a meghatározóak.

A kiáltás az maga a csönd.