Kedden elstartolt a Mediawave, de az igazi pörgés és őrület még csak most következik. Mi már elindultunk a monostori erőd felé, ám előtte csukott szemmel ráböktünk párszor az idei filmes kínálatára. A végeredmény rendíthetetlen papírkatonák, meggyűrűzött varjúk és doromboló postáskisasszonyok lettek. Például ezekre a filmekre ülj be Komáromban.
GONE WILD - Movie Trailer from George Bucur on Vimeo.
Lou Ma Ho filmje, a Tavaszi koan a rettenthetetlen Truong mesterről mesél, aki élete alkonyán az utódját keresi. A Császár két hetes ultimátumot ad neki, amelynek során a mester három testvért tesztel, de hiába választja ki körülük a legmegfelelőbbet, a lány (!) mégsem mehet vele a palotába. Minket azért vigasztaljon a tudat, hogy már a császárok idejében is létezett girlpower.
Izrael egyetlen női börtönében, a Neve Tirzában 200 elítéltet tartanak. Liat Mer Bebörtönözve című alkotásába három fogollyal, egy zsidó, egy muszlim és egy keresztény nővel, és a rácsokon belül uralkodó hierarchiával ismerkedhetünk. Orange is the New Black, élesben - de ennek nem lesz vége pár évad után.
Locked down trailer from One light productions on Vimeo.
Az észt Ülo Pikkov animációs filmjében, az Ada+Ottóban egy igazán állati esküvőnek lehetünk szemtanúi. Nem a tücsök lép házasságra a szúnyog lányával, hanem egy esküvőmániás varjúlányból lesz madárasszony, méghozzá két lábon járó, emberszabású vőlegénye, Otto mellett. A kérdés már csak az, hogy mennyire működőképes egy olyan házasság, amelyben csak az egyik fél képes repülni. Adához jobban illene Vili, a veréb, akinek 25 éves korára talán már megjött a kedve a házassághoz.
Ada + Otto // Trailer from Eesti Joonisfilm on Vimeo.
Guillaume Foirest Hetedik mennyország című kisjátékfilmjében a társadalmi elvárások csapnak össze a szabad akarattal, méghozzá egyetlen szereplőben. Egy fiatal külvárosi férfi, Sofiane keresi önmagát és a boldogságot, és néha a homofób, néha pedig a homoszexuális énjét engedi a felszínre. Foirest két barátja történetéből merített inspirációt, és eredetileg afrikai főhőssel képzelte el a történetet, de nem talált megfelelő színészt a feladatra. Kész mázli, mert a trailer alapján mi máris imádjuk Redouane Behache-t. (Aki egyébként a hamarosan a magyar mozikban is látható Salvo - Magányos szerelmesek című alkotásban is játszik.)
Mi gyógyítatná legjobban egy hadirokkant sebeit, mint az otthonról érkező szép szavak? Tudja ezt az első világháborúban ápolóként dolgozó Simon is, és A nők leveleivel próbálja befoltozni a sérüléseket. Méghozzá szó szerint. Augusto Zanovello könnyfakasztó papíranimációja elnyerte az Annecyben rendezett filmfesztivál tavalyi közönségdíját, Cannes-ból az Unifrance-díjjal tért haza.
A bolíviai Cerro Rico terület kívül áll minden törvényen. Cink és ezüstbányászok uralják, akik ha túlélik a dinamitrobbanást, feljogosítva érzik magukat bármire. Például a nemi erőszakra. Raul de la Fuente filmjében, a Bányászlányban három nő életét ismerhetjük meg, akik éjjeli őrként, vagy a hegy gyomrában küzdenek a túlélésért. Dinamit mindig van náluk, és nem félnek használni.
A végén pedig álljon itt egy magyar rövidfilm is, amelyben a macskák meghódítják a postahivatalt. Nagy Mari nem akar dorombolni Kerékgyártó Yvonne legújabb, a Csokonai Művelődési Központ támogatásával készült kisjátékfilmjében, a Marika nem Cicában. A címszereplő (Marika, nem a Cica) közel harminc éve a postán dolgozik, sok mindent látott már, de az álmában sem jutott volna eszébe, hogy egyszer dorombolva kell átvennie a csekket a kedves ügyféltől. A posta legújabb marketingfogása szerint ugyanis a női dolgozóknak a Doromboló Cica, a férfiaknak pedig az Elszánt Kandúr egyenruháját kell magukra ölteniük pecsételés és bélyegragasztgatás közben. Akinek nem tetszik az új rendszer, azt kivágják, mint macskát. Hát, tudják.
Dresscode/Marika Nem Cica trailer from Yvonne Kerekgyarto on Vimeo.
A dorombolás mellett magyar fronton számos olyan film felbukkan, amit már láttunk vagy amiről már írtunk, lesznek például szerelmes nyugdíjasok, észak-magyar kilátástalanság, animált szimfóniák, öregedő mesehősök, Tar Sándor, Parti Nagy és fekete-fehérben kivándorló gyerekek.
Még több magazin
magazin
Egy film, három értelmezés – A boldogság ügynöke egy buddhista királyságban készült, ahol a boldogságot kérdőívekkel mérik. Zurbó Dorottya és Arun…
továbbmagazin
Február végén látott napvilágot a hír, hogy Gerő Marcell Karsai vs. Hungary címmel forgat dokumentumfilmet Karsai Dániel ügyvédről,…
továbbFriss
19 országból érkeznek rövidfilmek az idei BuSho Fesztiválra
A MOME hallgatói kultfilmekhez készítettek új plakátokat
Ingyenesen nézhető Rezes Judit és Szabó Győző házassági drámája
Székesfehérvári tetoválóművész nyerte a 24 órás filmversenyt
Összeállt az idei cannes-i filmfesztivál zsűrije
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Filmhu podcast #87: Szabó Kimmel Tamás
Filmhu podcast #86: Breier Ádám
Három pasi és a nagy córesz – végre láthatóvá válik a 21. századi magyar zsidó sors
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié