A menetrendszerűen érkező kánikula beköszöntével egyetlen dolognak van értelme - a Balatonnak. A saját, kicsit kisebb, kicsit sekélyebb tengerünk számos filmet inspirált, ezekből az alkotásokból gyűjtöttünk most össze egy vízibiciklire valót. Demjén Rózsi, SZOT-üdülő, és a stégről nézett naplemente.
Szezon - részlet
A szállás kiválasztásánál különösen ügyeljünk arra, hogy a házigazdát ne Fikász Ferinek hívják. Ha nem ügyeltünk eléggé, könnyen lehet, hogy reggelente földdel felütött kávé, délben romlott alapanyagokból összerittyentett ebéd, a nap végén pedig horribilis számla vár. Ferinél persze nem csak a németek, de az ÁNTSZ, sőt még a helyi maffia is a tiszteletét teszi, pedig neki csak egyetlen célja van. Összeszedni annyit, amennyiből kipengeti hatalmas adósságát, és végre beindítja családja életét. Célja elérése érdekében pedig még az erősen vízízű sörtől és a gyanúsan zöld virsliktől sem riad vissza. Tímár Péter 1998-as vígjátéka, a Zimmer Feri a nyolcvanas évek német turistainváziójának és az élelmes alkalmi panziósoknak állít emléket. 2010-ben elkészült a második rész is, melyben a Fikász-család ismét visszatér a Balatonra, és összebarátkozik Molnár Piroska szellemével.
Zimmer Feri - részlet
Ha kiválasztottuk a megfelelően kánikulai időpontot és megtaláltuk a legkielégítőbb szállást, nincs más dolgunk, mint kifeküdni a partra, és bámulni a fürdőruhás idomokat. Ötvös Csöpi sem tudott mást tenni, amikor Bögyös „kebelcsoda” Macával találta szemben magát. Az 1991-es Bujtor-akcióvígjátékban, a Hamis a babában Ötvös és Kardos doktor ismét egy nagystílű bűntény nyomába ered – a célpont ezúttal néhány mindenre elszánt, rosszarcú drogkereskedő. A balatoni bűnüldözés nem csak a sötét humor és a súlyos pofonok miatt emlékezetes, hanem azért is, mert a Filmhu szerkesztőségének egynegyede ebben a filmben látott először fedetlen kebleket a televízióban. Azóta sem tudta elfelejteni őket. (A Bögyös Macát alakító Kopekin Györgyi később nyugati pornófilmekben csiszolgatta karrierjét.)
Az ominózus jelenet
Ha nincs tölcsér, jó a tenyér is. Ezt Felvidéki Judit 1989-es tévéfilmjének, a Fagylalt tölcsér nélkül-nek főhőse, Koller Csaba tudja a legjobban. Anyja, a kispénzű, negyvenes értelmiségi, kéthetes beutalót szerez egy balatoni SZOT-üdülőbe, a nyaralás pedig alaposan felkavarja eddig sem vihartalan kapcsolatukat. Ám a nagy utazás előtt még van egy különösen érzékeny feladat. Megtalálni a megfelelő fürdőruhát a Váci utca túlárazott kínálatában.
Fagylalt tölcsér nélkül - részlet
Makk Károly 1959-es mesterműve, a Ház a sziklák alatt épp olyan, mint a várva várt balatoni nyaralást végigasszisztáló eső – megállíthatatlanul nyomasztó. A Tatay Sándor azonos című regényéből készült dráma egy szerencsétlen szerelmi háromszögről mesél – egy frissiben megözvegyült háborús veteránról, egy csúnyácska, púpos sógornőről és a gyönyörű újasszonyról. Bár Ferenc, Tera és Zsuzsa nem pancsikolnak önfeledten a Balatonban, a paraszti sorsdráma díszleteként rendíthetetlenül magasodnak a badacsonyi szőlőhegyek. A film végére pedig nem csak egy ház lesz a sziklák alatt, hanem egy összezúzott test is. Makknak nem ez az első filmje, amelyben felbukkan a Balaton-felvidék – már az 1954-es Liliomfi színésztársulata is Balatonfüredre kirándult, hogy meghódítsa Szilvay professzor lányát, és felbosszantsa a kedves papát.
Ház a sziklák alatt - részlet
Ha ezen a nyáron nem jutnánk el a Balatonra, még mindig marad a fátyolos szemű nosztalgia a kanapéról, miközben a képernyőn Demjén Ferenc lubickol. Lángossütők, kisdobosok és egy 1967-es füredi Anna-bál Papp Gábor Zsigmond 2007-es dokumentumfilmjében, a Balaton retróban. És még Bambi is kapható!
Demjén a Balatonban
Még több magazin
magazin
Az önálló Forgatókönyv-fejlesztési igazgatóság beolvasztását követően a Nemzeti Filmintézet új forgatókönyv-fejlesztési pályázatot írt ki, amely…
továbbmagazin
Bántóan sokszor tudnak bárgyúak és sematikusak lenni az éppen aktuális látványfilmek, de mindig jön egy-egy meglepően jól sikerült darab, ami aztán…
továbbBreier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Filmhu podcast #87: Szabó Kimmel Tamás
Filmhu podcast #86: Breier Ádám
Három pasi és a nagy córesz – végre láthatóvá válik a 21. századi magyar zsidó sors
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dosszié