Bruce Petty: Emberi szerkentyűkA Panoráma szekció ANI4-es blokkjában már bemutatkozott az Oscar-díjas animátor, Bruce Petty. Ausztrália egyedüli animációs Academy Awards nyertese (Leisure, 1976), elkalandozott a reklámszakma felé is, de főképpen szatirikus karikatúráival hívta fel magára a figyelmet. Álláspontját a világ és a társadalom működéséről aztán bravúrosan megfogalmazta egy animáció-sorozatban is. Az Ausztrál Animációs Tanmesék – Emberi szerkentyűk életünk meghatározó „szerkentyűit” figurázza ki. A széria két legfrissebb darabja a tavaly készült Global és Art az animációk hármas versenyblokkjában került levetítésre. A végkonklúzió szerint a globalizáció voltaképp arról szól, hogy osztályozzuk a Földön lévő dolgokat hasznos és haszontalan kategóriákba sorolva őket, a művészet pedig egy baleset eredménye, amikor egy égett fadarabbal rajzolni kezdtek. Témájában idevág a blokk egy másik filmje, a szintén ausztrál Mirranda Burton Telephone című munkája. A picassói minimalizmussal megálmodott telefontörténet Zap Mama ritmusaira gondolta újra a telekommunikáció elidegenítő hatását, ami akár a pók, hálót sző és befon. A civilizáció áldásos, azaz áldatlan hatásait taglalja a sokszor díjazott orosz Okszana Cserkaszova A Man From the Moon című munkája is. A híres orosz etnográfus, N. Miklohu-Maklai életéről, kutatásairól és álmairól szóló film a pápuák elpusztítását mutatja be furcsa agonizáló rémálmok közepette eredeti pápua dallamokra. Az „így múlik el a világ dicsősége” a hármas blokk tanulsága alapján „így múlik el a világra” módosul. Nem vidám.