Holnap indul, és egészen augusztus 23-ig tart a 19. szarajevói filmfesztivál, ezért választottunk öt alkotást a programból a görög drámától a szerelmiig. A fesztiválon kilenc magyar filmet vetítenek majd, a Kivégzéstől a Fehér istenig.
Miss Violence
Bár a trailer alapján nem ilyesmire számítanánk, de Milko Lazarov első nagyjáték filmje, az Alienation Jorgosról, az ötvenes éveiben járó görög férfiről szól, aki Bulgáriába utazik, hogy vásároljon egy gyereket. Az autója csomagtartójában még egy titkos rejtekhelyet is kialakít a gyerek számára, azt remélve, hogy a határon senki nem talál semmi gyanúsat. Mivel a kiválasztott csecsemő még nem érkezett meg, Jorgos kénytelen egy eldugott hegyi házban megvárni, amíg beindul a szülés, társasága pedig nem csak a terhes lány lesz, hanem annak anyja, és siketnéma testvére is. Lazarov 2008 óta dolgozik a mozin, amit Goethe verse, A tündérkirály inspirált.
Alienation
A 14 éves Beso egy grúz faluban és hatalmas szegénységben él. Apja munkaképtelen, ezért anyja tartja el az egész családot, és ha a magántáncórákból beesik egy kis mellékes, homoszexuális bátyja is beszáll a családi kasszába. Miután testvére elszökök otthonról, Beso az egyetlen munkaképes férfivé lép elő a családban, az eddig sem gondtalan gyerekkort pedig valami sokkal szörnyűbbre kell cserélnie – a felnőttkorra. A napi betevőért folytatott harc mellett osztálytársai gúnyolódásával is meg kell küzdenie, ezért a zenéhez menekül. Rapdalokat ír, és arról álmodozik, hogy sikeres és főleg gazdag előadó lesz, aki megoldja a család összes gondját. Lasha Tskvitinidze ezzel a filmmel debütál.
I am Beso
Pawel Pawlikowski bármit rendez, azért majdnem feltétlenül tudunk rajongani. Az Idát egy krakkói irodalmi fesztiválon láttuk először tavaly ősszel, és az apácának készülő zsidó lány történetét azonnal a szívünkbe zártuk. Pawlikowski filmjének minden képkockája műalkotás, és minimum Tarkovszkij legerősebb kockáit idézi. A sírásós jelenetet nagyon nehéz elfelejteni, Agata Trzebuchowska a legszebb lengyel színésznő, akit valaha láttunk, Agata Kulesza pedig brillírozik a sokat megélt nagynéni szerepében. Az Idát hamarosan a magyar mozik is műsorra tűzik.
Ida
Mivel a dokumentumfilmes program tele van ún. emberi történetekkel, nyomorral és elnyomással, próbáltunk olyan alkotást választani, aminek a végén senkinek nem esik komoly bántódása - legalább is testileg. Happily Ever After című filmjében Tatjana Božić próbál választ találni arra, hogy miért végződött rosszul az összes eddigi kapcsolata. A válaszokat pedig az illetékesektől várja, vagyis az exeitől. Öt volt barátját keresi fel Moszkvától Hamburgig, Londontól Zágrábig, hogy megtudja, miért nem élt velük boldogan, amíg meg nem halt. Utazásaira magával viszi szenvedélyét, önkritikáját, humorát, és egy jó nagy adag gúnyt, amit ha kell, saját maga ellen használ fel.
Happily Ever After
Természetesen nagyon várjuk a magyar alkotásokat is. A Cannesban brillírozó Fehér Istent most gálavetítésen láthatják a nézők, a játékfilmes zsűri elnök Tarr Béla alkotásai közül pedig egy kisfilmet, a Prológust. A Berlinalen bemutatkozott Viharsarok a beválogatott nagyjátékfilmekkel küzd majd meg Szarajevó Szívéért, rövidfilmes kategóriában két Cannes-t megjárt alkotás, Szőcs Petra A kivégzése, és Kárpáti György Mór Provinciája mérettetik majd meg. Három dokumentumfilmünk is részt vesz a versenyben: az Ítélet Magyarországon (Hajdú Eszter), a Szerelempatak (Sós Ágnes) és a Bestence Open (Kovács Kristóf). De animáció is képviseli hazánkat: Vácz Péter Nyuszi és Őz-e a gyerekfilmes válogatást gazdagítja.
Még több magazin
magazin
Magányos holland vitorlás sodródik a Csendes-óceánon Kr. u. 1600 körül. A legénység életben maradt tagjai éheznek és skorbuttól szenvednek. Mikor…
továbbmagazin
Május 9-től vetítik a mozik A majmok bolygója-sorozat legújabb részét, A birodalmat. Pierre Boulle 1963-ban írt sci-fi regényét öt évvel a…
továbbFriss
Kulka Jánost a Nemzet Színészévé választották
A boldogság ügynökét választotta a legjobbnak a San Franciscó-i közönség
19 országból érkeznek rövidfilmek az idei BuSho Fesztiválra
A MOME hallgatói kultfilmekhez készítettek új plakátokat
Ingyenesen nézhető Rezes Judit és Szabó Győző házassági drámája
Székesfehérvári tetoválóművész nyerte a 24 órás filmversenyt
Breier Ádám első nagyjátékfilmje egyszerre nevetett és ríkat meg, miközben egy sokak számára ismeretlen világba kalauzol el. Ha csak egy kellemes vasárnap délutáni családi dramedy lenne, akkor is szeretnénk, de a Lefkovicsék gyászolnak ennél sokkal többet ad és fontos űrt tölt be a magyar filmek között.
Filmhu podcast #87: Szabó Kimmel Tamás
Filmhu podcast #86: Breier Ádám
Három pasi és a nagy córesz – végre láthatóvá válik a 21. századi magyar zsidó sors
a teljes dossziéRendezőnők a magyar filmtörténetben
Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.
Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő
Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők
Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben
a teljes dossziéA fejemet akarjátok mindannyian?! Ezt a fejet?!
Fátia Negra / Szegény gazdagok