filmhu: Miért ezt a filmtervedet forgattad le?

Simonyi Balázs: Régóta terveztem olyan filmet csinálni, amely hitelesen és hangulatosan szól a nyolcvanas évekről és a nyolcvanas években játszódik. Háy János filmnovella-szerű, életrajzi zenekaros-lázadós írásai erről a korról filmre, pontosabban az atmoszférát megteremtő, korhű super8-as celluloidra kívánkoztak. Ráadásul ez a nyersanyag idén gyakorlatilag megszűnt, eltűnt, így kicsit „hommage” is. A film ráadásul nemcsak az író, hanem a rendező zenekaros élményeiről is mesél, szóval amolyan jó magyarosan szerzői film is a hű adaptáció mellett.

filmhu: Hogyan állt össze a stáb és a költségvetés?

S.B.: 900.000 forint MMK támogatás + saját céges, emberi erőforrásos apport. Sok szívesség és még több segítség. Ezúton is köszi és respekt!

A stábról: Gibárti Viktor egyike azon kevés operatőröknek, akik az S8-filmezéshez nagyon értenek. Neki nagyon sokat köszönhet a produkció. Akárcsak a remek – többségében amatőr, civil, s ilyeténképpen autentikus – szereplőknek. A főszereplők fiatal színészek, Szemenyei Jánost például 1 héttel a forgatás kezdete előtt találtuk meg. A rendező pedig kényszerűen színészegyeztetési gondok miatt játszik a filmben. Ja és mert így egyszerűbb és gyorsabb volt forgatni.

Háy János életrajzi zenekaros-lázadós írásai celluloidra kívánkoztak

filmhu: Mi tette emlékezetessé a forgatást? (egy anekdota)

S.B.:
1) Egy irdatlan nehéz pianínó tologatása szmokingban, körömcipőben a szakadó esőben Káposztásmegyeren. Ez a film utolsó jelenete.
2) A közös zenélések, hiszen a zenekart alakító szereplők mindegyike zenélget mellékesen, de senki sem a saját hangszerén játszik.
3) A 14 órás forgatási napok (az S8 roppant fényigényű, mindent ki kellett használni reggel 6-20h közt) és a borzasztó kánikula. Nem ajánlom senkinek a MÁV tűzforró kupéit ilyenkor.

filmhu: Mit vársz az idei szemlétől, mi érdekel a mezőnyből?

S.B.:
- Buharovék super8-as nagyjátékfilmje
- Vecsernyés János: Emelet
- Kamondi Zoltán: Dolina
- összes kisfilm

filmhu: Milyen könyvből csinálnál filmet?

S.B.:
-Kafka: Az éhezőművész
-Doctorow egy-két filmreillő novellája
-Vagy újra valamelyik Háy János-írásból


filmhu: Legjobb/legrosszabb bonmot a filmedben?

S.B.:
Legjobb:

„A Dzson Lenont is azért lõtték le, mert nem hallotta a durranást, annyira süket volt: nem tudott elugrani.”

Legrosszabb:

„Itt biliárdozni szoktunk, zenekarnak nincs itt semmi helye: a golyók hangját nem lehet elnyomni egy zenével.”

A Dzson Lenont is azért lõtték le, mert nem hallotta a durranást, annyira süket volt: nem tudott elugrani.

filmhu: Legtöbbször felvett jelenet?

S.B.: Nyersanyagtakarékosság miatt semmiből nem készült több 3 felvételnél. De pont ezért már a 3 felvétel is sok…Amúgy a leforgatott 46 darab 3 perces Super8-as kazetta közül kettőben – mint utóbb kiderült – nem egyenletesen futott a film, így azokat a felvételeket, amikben „rángatózott” vagy ugrált a film újraforgattuk (főleg leíró külsők); illetve hála Kamerda Károlynak kockáról kockára kiszedtük a remegést egy megismételhetetlen beállításból.

filmhu: Melyik A kategóriás fesztiválon látnád a legszívesebben versenyben a filmed?

S.B.: Bármelyik.

filmhu: Mi volt az utolsó jó mozifilm élményed?

S.B.:
Cuarón - Az ember gyermeke
Gibson - Apocalypto