filmhu: A Showrisk filmforgatások biztosításával foglalkozik: melyek egy filmforgatás speciális kockázatai?  
Rákos Tamás: Egy produkció filmbiztosításánál leginkább a felelősségi károkra kell figyelni. Mivel ez elég ködösen hangzik, megpróbálom egy példával megvilágítani: külső helyszíni forgatás esetén egy lámpa mondjuk eldől, és ráesik egy kirakatüvegre. Magyarán a produkció egy, a produkcióban részt nem vevő félnek okoz kárt. Többek között ezekre vonatkozik, ezeket fedezi a filmforgatási felelősségbiztosítás. Ez egy speciális biztosítás, csak az erre specializálódott biztosítóknál lehet megkötni. Mi ebben vagyunk a filmesek segítségére: a kockázatok felmérését követően javaslatot teszünk a biztosítások összeállítására, majd az egyeztetést követően beszerezzük a biztosítási ajánlatokat, versenyeztetjük a biztosítók ajánlatait.
 
filmhu:
A fenti példánál maradva, ha a produkciónak van biztosítása, akkor a biztosító fedezi a kárt. De mi történik, akkor ha nincs?
 
Rákos Tamás: Ha a produkciónak nincs biztosítása, akkor az okozott károkat minden esetben neki – a kárt okozó félnek kell megtérítenie. De legyen inkább belső forgatás, ahol egy díszletépítő munkás elpöcköl egy cigarettát, és leég a filmstúdió. A tűzoltóság megállapítja, hogy a tűz az adott produkció során, a produkció hibájából keletkezett. Ennél a káreseménynél, ha a produkciónak nincsen felelősségbiztosítása, de a stúdiónak van vagyonbiztosítása, akkor a kárt ki tudja fizetni a stúdió biztosítója, de amint kiderül, ki okozta a kárt, a stúdió biztosítója visszakövetelheti a produkciótól, ők pedig kénytelenek a költségvetésre terhelni.

A Deltát Bertók Lajos tragikus halála miatt kellett újraforgatni

 
filmhu: 
A Showrisk vállalja a negatív biztosítását is. Mit jelent ez a gyakorlatban?
Rákos Tamás:  Nem csak a szó klasszikus értelmében vett muszterkópiát biztosítjuk, a negatívon értjük azt is, ha rögtön vincseszterre forgat valaki. Ha ez eltűnik, sérül, tönkremegy, adott esetben lehet elölről kezdeni az egész forgatást. Az ennek kapcsán fellépő költségeket téríti meg ilyenkor a biztosító. A biztosítás kiterjed a laborba szállítás során keletkező károkra is.
 
filmhu:Minden esetben biztosítva van ilyenkor az újraforgatás lehetősége?
 
Rákos Tamás: Abban az esetben kárpótolja a biztosító a produkciót, ha ezt a negatívot vagy a vincsesztert hirtelen, véletlen, váratlan balesetszerű kár éri, ami miatt a produkció egy részét vagy egészét újra kell forgatni. Megvizsgáljuk a biztosítás feltételrendszerét, ami bonyolultan, de egyértelműen leírja, hogy milyen esetekben fizet, mikor fizet és mire fizet a biztosító. 
 
filmhu:Emellett biztosítani lehet az eszközöket, kellékeket, ruhatárat, díszletet. A honlapotokon zárójelben ott szerepel mindig, hogy elég, felrobban - ez a leggyakoribb káresemény?
 
Rákos Tamás: Ez az ún. prop, sets and wardrobe biztosítása: a kellékek, az eszközök és a ruhatár biztosítása, ami egy vagyonbiztosítási forma. Egyszer például a Vajdahunyad vára melletti csónakázó tavon forgattak külső helyszínen, és reggel kaptam egy hívást, hogy a produkció meglévő biztosítását ki kellene egészíteni egy nagybőgő biztosításával. Egy versenynagybőgővel forgatnak egy jelenetet, és a tulajdonos szerette volna, ha elázás ellen biztosítva lett volna a hangszer, hiszen ha elázik, akkor használhatatlanná válik. Ez volt 10 órakor délelőtt, kinéztem az ablakon, és láttam, hogy szakad az eső. Még ha el is küldtem ezt a kérést a biztosítónak, hogy itt ez a nagybőgő, vonjuk már be ezt is a biztosítási fedezetbe elázás ellen, akkor a biztosítóban ülő kockázatvállaló ugyanúgy kinézett volna az ablakon, és látta volna, hogy esik az eső. Senki nem fog nekem szakadó esőben elázás ellen biztosítást adni. A hármasság itt is áll: az eszközöket hirtelen, váratlan, véletlen, balesetszerű kár esetére biztosítjuk, ha elég, felrobban, elázik.
 
Legyen az adott eszköz a produkció saját tulajdona, vagy bérelt eszköz, mindkét esetben célszerű vagyonbiztosítást kötni, mert ha a forgatás alatt bármi olyan baja éri, hogy időjárás miatt elázik, villám csap bele, vagy ellopják, akkor ezeket a költségeket megtéríti a biztosító. Fontos azonban, hogy azért az nem úgy van, hogy bármi történhet, hiszen a biztosító majd úgyis fizet. Igen, azért van a biztosító, hogyha káresemény van, akkor azt megtérítse, de nem minden esetben. Vannak kivételek, és azért van az alkusz, hogy ezekre a kivételekre felhívja a produkció figyelmét. Ha egy autóval átugratnak egy fa emelvényen, miközben a jelenetet egy kamera alulról veszi, akkor három biztosítóból kettő egészen biztosan nem vállalja a kamera biztosítását, mert túl kockázatosnak ítéli. Mi ezt tudtuk, és megbeszéltük az ügyféllel, és találtunk olyan biztosítót, aki vállalta. Ilyenkor egyébként köthet ki a biztosító speciális feltételeket, hogy legyen megerősítve az az emelvény, vagy szakképzett kaszkadőr vezesse az autót.
 
filmhu: Gyakolatilag producerként tárgyal és avatkozik be a forgatás menetébe?
 
Rákos Tamás: Ezt azért nem mondanám, viszont éppen ezért fontos, hogy a produkció olyan biztosítókkal és biztosítási brókerekkel tárgyaljon a filmbiztosítás megkötésekor, akik láttak már filmforgatást. Ez a Showrisk hozzáadott értéke a többi biztosítási alkusszal szemben: mi egy biztosítási alkuszcég vagyunk, de olyan emberekkel dolgozunk együtt, akik a nemzetközi piacon tapasztalatot szerzett filmbiztosítási szakemberek. Egyszerre ismerik a biztosítások és a filmek világát, no és persze a hazai viszonyokat is. Mi tudjuk, hogy a filmesek egy egészen más világban élnek, felhívnak egy órával a forgatás előtt, hogy kéne nekik egy biztosítás, és ha visszakérdezek, hogy mire, akkor a válasz az, hogy erre vagy arra, majd leteszik a telefont. A biztosítás viszont egzakt dolog, feltételrendszerek, számok vannak, ezeket mi tudjuk a filmesek helyett is, nem kell a producernek, a gyártásvezetőnek, vagy az első asszisztensnek ezzel bíbelődnie, tehát időt takarítunk meg és ők koncentrálhatnak a filmkészítésre.

A Robin Hood negatívját ellopták (aztán szerencsésen előkerült)
 
 
filmhu: Mennyire bevett gyakorlat a hazai produkcióknál, hogy biztosítást kötnek?
Rákos Tamás: A felelősség-, a negatív- és az eszközök vagyonbiztosítása átlagos biztosítási fedezetek. Az a produkció, amely szeretne és tud biztosítást kötni, általában ezeket az alapbiztosításokat köti meg, ez a teljes költségvetés 0,5 - 0,8 %-ából megoldható. Emellett vannak speciális biztosítások, amelyek inkább már nyalánkságnak számítanak: ezeket a hazai vagy Magyarországon forgató produkciók csak ritkán kötik meg, nem engedhetik meg maguknak, mert elég drága.
 
filmhu:Ezek közé tartozik a filmbefejezési garancia, a complition bond. Hogyan garantálja egy biztosító, hogy egy film biztosan elkészül?
Rákos Tamás: A garancia lényege, hogy a biztosító a filmbe befeketetők tőkéjét védi, ezáltal pedig megkönnyíti a produkciók számára a befektetők bevonását. Ha a produkció köt filmbefejezési garanciát, akkor a biztosító vállalja a felelősséget, ha a filmprodukció nem készül el, a feltételrendszerben részletezett okok miatt, akkor megtéríti a befektető pénzét. Hiszen a film nem készül el, nem kerül kereskedelmi forgalomba, a befektetőnek nincs bevétele. Ez a legnagyobb, legkockázatosabb tétel, a teljes költségvetés másfél - két százalékába kerül. A befejezési garancia csak akkor köthető meg, ha van a film mögött egy elfogadott költségvetés és egy filmes csapat: ezt a filmet ezek az emberek ebből az összegből elkészítik. A biztosító pedig felügyeli a forgatást, gyártási tervet, forgatási napokat - gyakorlatilag producerként vesz részt a gyártási folyamatban.

filmhu:Magyarországon egyedüliként tudtok E&O biztosítást hozni a filmekre, akár 24 órán belül. Mit is jelent ez?

Rákos Tamás: Az Errors and Omissions egy nagyon speciális felelősségbiztosítás tulajdonképpen a filmforgatások szakmai felelősségbiztosítása. A fenti biztosítások esetében objektív káresemény történik: valami összetörik, megsérül, anyagi kár keletkezik. Az E&O biztosítások esetében ún. szubjektív káreseményről beszélünk, ami alatt elsősorban a tisztán pénzügyi károkat értem. De mondok egy példát, a filmben felhasználnak egy dalt vagy filmrészletet, amiről úgy tudják, hogy szabad felhasználású, majd jelentkezik a jogtulajdonos, hogy mégsem így van. Többek között az ilyen hibákból adódó káresemények esetén fedezi a kárt az E&O biztosítás.