Az Akadémia és a ceremóniát szervező Joe Roth producer már 8. alkalommal kérte fel a bármikor rendelkezésre álló Billy Crystalt a műsorvezetői szerep betöltésére. A szervezők számára a legfontosabb kérdés jelenleg: fokozódik-e még a verseny körüli izgalom?
Az Akadémia a hagyományosan március végi finálét azért hozta előre február végére, hogy megkísérelje visszaszerezni azokat a tévénézőket, akik 1998-ban, a Titanic évében még 55, míg tavaly csupán 33,1 millióan nézték meg az Oscar-gálát. Minden promóciós erőfeszítés mellett a legtöbbet nyom a latba, hogy A király visszatér a legjobb film esélyesei között van, valamint hogy 11 jelölésével ő vezeti a listát.
Peter Jackson A király visszatér új-zélandi premierjén |
Persze a rajongók nem lesznek boldogok, ha a kedvencük nem viheti haza a maga aranyszobrocskáit - a legnagyobb várakozás ezt a kérdést övezi. Két évvel ezelőtt A Gyűrűk ura első darabja, A Gyűrű Szövetsége 13 jelölést kapott, de csak négy díjat nyert el végül: a fényképezésért, a vizuális effektekért, a sminkért és a zenéért. Tavaly A két torony 6 jelölésből 2 helyen végzett első helyen: a vizuális effektek és a hangvágás kategóriájában.
Ezúttal azonban Jackson csapata kedvezőbb helyzetben van. Megkapták a DGA (Amerikai Rendezők Szövetsége) legjobb rendező díját, amit sokan az Oscar egyféle előjelének tekintenek. Az Amerikai Producerek Céhe, az Amerikai Filmvágók, a Brit Filmakadémia, és a Külföldi Újságírók Szövesége is bőkezűnek bizonyult a filmmel kapcsolatban saját díjaik odaítélésekor.
Amikor a múlt hónapban bejelentették a jelöltek listáját, Peter Jackson elégedett volt. A rövidített Oscar-időszakról is pozitívan nyilatkozott: a politizálás befolyásától mentesebb, tisztább versengést tesz lehetővé, ahol mindenki arra szavazhat, ami ténylegesen tetszett neki.
Rövid befolyás, tisztább értékelés
Az Akadémia számára a kereskedelmi szempontok mellett szintén fontos volt, hogy a korábban komoly súrlódásokat okozó befolyásoló kampányok időszakát lerövidítsék. Frank Pierson, az Akadémia elnöke a február 9-ei, a jelölteknek a Beverly Hiltonban rendezett hagyományos ebédjén kifejezte azon szándékát, hogy az Oscar középpontjában az alkotók és munkáik legyenek. "Önök miatt viseltük a screener-csatát 2003-ban, és emiatt vannak aggodalmaink, amikor az Oscarért való kampányolás kicsúszik az ellenőrzésünk alól", mondta a jelenlévőknek az elnök.
Amikor az MPAA a legnagyobb stúdiók nevében bejelentette az eredeti screenekre vonatkozó tilalmat szeptember végén, a szándék - még ha csak szimbolikusan is - a kalózkodás megfékezésére irányuló előrelépés volt. A stúdiók azonban közel egyhangúan tiltakoztak: a nagy forgalmú cégektől a függetlenekig, akiknek jóval kevesebb moziba jutási lehetőségük van.
Végül a tilalmat egy szövetségi bíró oldotta fel. A kéthónapos sajtófigyelem alatt pedig a függetleneknek bőven volt lehetőségük, hogy a kisebb filmeket is hirdessék. Az Akadémia tagjai is figyelmet szenteltek nekik, mondván, hogy nagyra értékelik a függetlenek erőfeszítéseit.
A négy színészi kategóriában ugyanakkor csak négy stúdiófilm (Mystic River, Something's Gotta Give, House of Sand and Fog, Az utolsó szamuráj) és egy kvázistúdió munkája (Cold Mountain) kapott jelölést, míg a függetlenek a következő filmektől várhatnak díjakat: Elveszett jelentés, 21 Grams, In America, Monster, Whale Rider, thirteen, Pieces of April és a The Cooler.
Végül a screenerekkel is igazi forgalmazóknak kell majd foglalkoznia, mondta David Linde, a Focus Features vezetője, miután kiderült a jelöltek listája. Mint érvelésében kifejtette, az év végén kötelezően a díjak felé fordul a figyelem, és nem egyszerű megoldani, hogy minden filmet megnézhessenek a mozikban. Az idei jelölések alapján pedig úgy látja, hogy az Akadémia tagjai komolyan vették a munkájukat, és nagyon jó ízléssel válogattak a filmek között.
Kampány(vissza)fogások
Az idei év sem volt mentes attól a kísérletezéstől, hogy a szavazókra különféle módon hatást gyakoroljanak. A Cold Mountaint azért támadták egyesek, mert Romániában forgatott, az Elveszett jelentést ázsiai szereplőinek ábrázolásáért rasszizmussal vádolták meg, az erőszaknak áldozatul esett gyerekekkel foglalkozó Capturing the Friedmans című dokumentumfilm kapcsán pedig a tényszerűséget kérdőjelezték meg.
Valószínűleg az idő rövidsége miatt azonban egyik vita sem harapódzott el ténylegesen. A reklámozásban sem tettek be egymásnak különösebben piszok módon. Az Akadémia új szabálykönyvet bocsátott ki éppen annak érdekében, hogy a korábbi csúnya túllépéseket megakadályozza. Talán ennek köszönhetően is - mindenki a legszebb magatartást tanúsította. És valóban: a legtöbb kampány hagyományos eszközöket használt versenyzőik segítésében.
A három színész- és a rendező díj-jelöléssel bíró Clint Eastwood Mystic River című mozija talán a legerősebb vetélytársa A Gyűrűk urának. Habár Eastwood tagadja, hogy filmje célba veszi Jackson moziját, sötét, borús thrillerje tévé-spotjában maga a rendező beszél arról, hogy a Mystic River nem a vizuális effektekről szól - sokak számára finom kísérletnek tűnik ez, hogy Eastwood filmje egy anti-Gyűrűk ura státuszba emelkedjék.
A New Line Cinema pedig éppen azon dolgozott, hogy minél inkább felmutassa A király visszatér humánus világát. Az orkok és az olifántok helyett az emberi pillanatokra helyezte a hangsúlyt a kampány. A komputergyártotta szereplőtömegre is kevés figyelmet irányítottak, míg gyakran kiemelték például azokat a részeket, amikor Samu önzetlen segítséget nyújt a bajban lévő Frodónak.
Az összes kritika- és közönségsiker ellenére A király visszatérnek át kell törnie azt a gyakorlatot is, miszerint ez idáig egyetlen fantazy-film sem kapta meg az Akadémia legnagyobb elismerését. Másrészt a trilógia 3. darabja egyetlen színészjelölést sem kapott, és a Titanic óta nem volt olyan fődíjas film, ami ne szerzett volna még legalább egy színészi elismerést is.
Színészek esélylatolgatása
Ez a díj későn jött ahhoz, hogy befolyásolja az Akadémia választását (amit kedden már lezártak), de legalább a túlzott bizonyosságokat leépítette, így a vasárnapi díjkiosztón mégis lehet majd izgalmakat átélni.
A legjobb színésznő díjáért zajló versengés mintha sokkal hagyományosabb utat követne. Habár hatalmas és őszinte lelkesedés mutatkozik Diane Keaton a Globe vígjátéki díját elnyerő alakításáért a Something's Gotta Give című filmben, mégis Charlize Theront tartják a legesélyesebbnek. Theron a Monsterben játszik, ahol bebizonyítja, hogy szépségét képes bestiális erők szolgálatába is állítani. Két évvel ezelőtt a hasonlóan gyönyörű Halle Berry is saját típusa ellenében formálta meg a Szörnyek keringője női főszerepét, és kapott érte Oscar-díjat.