A digitalizáció hatására napjainkban nemcsak a filmkínálat ugrott meg jelentősen, hanem a közönség igényei is egyre jobban rétegződnek – erre a kihívásra ad lehetséges választ a 2010-ben létrejött Magyarhangya. A csapat (és a mögötte álló Cinefil Co. Kft) a közösségi filmforgalmazásban látja a lehetséges megoldásokat. „Igyekszünk olyan kisebb közösségeket felkutatni, amelyeknek az igényeit ritkábban vagy egyáltalán nem tudják kiszolgálni a forgalmazásba kerülő közönségfilmek. Ezeket a közösségeket később bevonjuk a filmforgalmazási folyamatba, és rajtuk keresztül próbáljuk meg eljuttatni az adott alkotás hírét a szélesebb közönséghez.” - foglalja össze a működési elvet Bognár Péter, a Cinefil ügyvezetője.

Ezt a fajta közösségi filmforgalmazási modellt valósítja meg immár negyedik éve a lengyel–francia–magyar kezdeményezésre létrejött filmfesztivál, a Scope100. A több európai országban is (legutóbb Csehországban, Lengyelországban, Litvániában, Norvégiában, Portugáliában és Svédországban) párhuzamosan zajló zártkörű, online filmfesztivál során egy 100 filmrajongóból álló zsűri kapja meg a lehetőséget, hogy a fesztivál programjába kerülő európai alkotások közül kiválassza azt az egyet, amelyet aztán a Magyarhangya országos moziforgalmazásba hoz.

Ole Giæver, Marte Vold: Magam ura (fotó: Magyarhangya)

A válogatás egy VOD platformon, egy hónapon keresztül zajlik. A zsűribe a való jelentkezés legfőbb kritériuma, hogy az adott személy valódi filmrajongó legyen, ehhez viszont nem kell sem szakmabelenik, sem pedig újságírónak lennie. A hagyományos filmfesztiválokkal ellentétben a Scope100 zsűrijének feladata túlmutat a szimpla filmválogatáson, a forgalmazási stratégia kidolgozásában is aktívan részt vesznek, akárcsak az alkotásokat érintő szakmai vitákban és workshopokban.

A nézettségi adatok azt igazolják, hogy a közösségi forgalmazással moziba került filmek nemcsak képesek elérni a célközönségüket, de mindemellett sikeresek is tudnak lenni: a 2015-ös Scope (akkor még Scope50) nyertese, a Magam ura című norvég dramedy ötezer látogatót vonzott be országszerte a mozikba, ahogyan a 2017-es győztes, Rég nem szerelem című francia–belga dráma is kimagasló nézettséget hozott. A kritikai sikerek sem kerülik el a Scope100 nyerteseit: a 2018-ban mozikba került, az újkori boszorkányüldözésről szóló angol-francia-német dráma, a Nem vagyok boszorkány a Titanic Filmfesztivál idei fődíját is bezsebelte.

 Joachim Lafosse: Rég nem szerelem

A Scope100 mellett a magyarhangya a hazai partnere az ArteKino online filmfesztiválnak is. A fesztivál egy hónapon keresztül tíz olyan európai fesztiválfilmhez biztosít hozzáférést, amelyek korábban nem nagyon kerültek forgalmazásba Európa szerte. A válogatásba olyan filmek kerülnek be, amelyek nagyszerűen szerepeltek az A-kategóriás filmfesztiválokon - Berlin, Cannes, Velence vagy Locarnó - az európai mozikban mégsem kaptak kellő figyelmet. A fesztivál ideje alatt a filmek 45 országban elérhetőek, megtekintésükhöz bárki regisztrálhat és szavazhat is a hivatalos oldalon

Borítókép: Nem vagyok boszorkány