Végignézvén az első negyedév filmjein kevés eget rengető meglepetéssel találkozunk. A magyar film zöme ilyen-olyan okokból egy kis réteghez jut el. A miértekre számos, minden film esetében egyedi válasz adható.

Listánk az adatszolgáltatás sajátosságai és kalandjai miatt nem segíti az ideális összehasonlítást, a trendek azonban egyértelműek. Felkerült a listára ugyanakkor egy olyan film is, amelynek csak a producere magyar, és a Magyar Filmklubok és Filmbarátok Szövetsége forgalmazza (és Gryllus Dorka is játszott benne) - A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik.

Alsóház

Amely film az abszolút nézőszámot tekintve az utolsó lett. Az alsó régió filmjeit (is) amúgy minimális vagy zéró marketingtevékenység jellemzi, aminek nyilván költségvetési okai vannak, de általában a magyar filmek csak úgy képesek hathatós marketingre, ha összefognak egy kereskedelmi tévével. Más kérdés, hogy sok film csak egy bizonyos réteget céloz meg eleve, és az alkotók ezekhez igazított, szordínós marketinget kerítenek hozzá.

A világ nagy... alapvetően bolgár film, bolgár témával, kis kópiaszámmal ment, és nem újította meg a filmművészetet - ezek összessége bőven megmagyarázza a sikertelenségét. A Príma primavera 1870 nézője ugyanígy kudarc, s ebben a nem túl közönségcsalogató cím mellett nyilván közrejátszott a magyar filmek széles körű megítélésének tehetetlenségi ereje, azaz a rossz beidegződések. Közhely, hogy a nézők szórakozni mennek moziba, kilépni az életükből, elmerülni a látványban (lásd a 3D-s filmek nem kiugró, de egyenletes sikere), az sem tűnik véletlennek, hogy az első három helyezett zenés, sőt zenével kifejezetten kibélelt film.
 

A Puskás Hungary nem futott be nagy pályát eddig

Csak egy hétvége adatai állnak rendelkezésünkre a Puskás Hungary kapcsán, ám az így összeszedett 1944 budapesti néző nagyon kevésnek tűnik. Úgy vélem, ez a film az igazi indikátora moziba járás szokásainknak, elvégre Puskás Öcsinél nagyobb húzónév nincsen. De ma már nem szokás (magyar) dokumentumfilmet moziban nézni, érkezzen akár húsz kópiával, s legyen akármennyire is míves és jó. Valószínűleg a tévés forgalmazás méltóbb szereplést biztosítana a filmnek. Illetve a jövőbeli játékfilm, megtűzdelve pár magyar sztárral, megtámogatva pár tévéspottal és óriásplakáttal bizonyíthat.

Középföldje

Apaföld, Nem vagyok a barátod
, Papírrepülők - a 40. Filmszemle filmjei voltak, közülük az Apaföld négy kópiával ment, stílusa, témája, szereplői, (sokszor a róla megjelent kritikák is) csont nélkül bedobták a filmet a "jamégegymagyarelszálltművészfilm"-dobozba, így 2797 nézője hozta a kategóriája átlagát.

A Nem vagyok a barátod e-cinemás forgalmazásban ment, rendezője, Pálfi György már a kezdetetől DVD-forgalmazásban gondolkodott, ahol a három filmből összeálló triptichon igazán érvényesül. A moziverzió nem működött igazán, a Filmszemlén sem, így a Hukkle, a Taxidermia rendezője épp attól a formai truvájtól, különlegességtől, vizuális megkülönböztető jegyektől fosztotta meg a nézőit, amelyek miatt előző filmjei sikeresebbek lehettek.

A Papírrepülők végül nem jutott el a közönségéhez

A Papírrepülők vegyes kritikákat kapott, gerillamarketingja révén nyilván eljutott bizonyos rétegekhez, de a film producere, Csáky Attila ("úgy fogalmazom meg a vágyaimat, hogy őszig harmincezer") valószínűleg csalódni fog, hisz az 5332-es nézőszámot úgy érte el a film, hogy a bemutató utáni tíz nap mellett a szemlés nézettség is hozzá lett csapva. A filmfesztiválok pedig mindig sűrített nézettségi értéket adnak, erről számos később bemutatott Titanic- és v.e.r.z.io- és egyéb fesztiválfilm tudna mesélni.

És elérkeztünk az ún. közönség-, szórakoztató filmekhez. Jellemzőjük: vígjátéki, könnyed hangvétel, más-más mértékű elrugaszkodás a valóságtól és rengeteg zene. A Papírkutyák (premierheti országos) nézettsége két okból is érdekes, egyrészt ez a film a lúzerek világában játszódik, másrészt (a maga módján) a leginkább törekedett a biztonságra. Szereplői, karakterei javarészt ismertek voltak más filmekből, formai megvalósítására pedig a szegényszag volt jellemző. (Összehasonlításul: az Álom.netet a premierhéten Budapesten 5389 néző látta, a Made in Hungariát  28 672, a Valami Amerika 2-t pedig 33 887-en.)

Dobogó

Vagyis a Papírkutyák sorsa mutatja, közönségfilmnél nem érdemes spórolni. Az Álom.netkapott rendesen a fejére, de bármennyi baj is van a filmmel, tudomásul kell venni, hogy betört egy piaci résbe, és ott még ez is elég. Vakok között félszemű a király - a nagy retróhullám közepette tiniknek itthon nem divat filmet csinálni.

A Made in Hungaria is jól érzett rá a Csókkirály és társainak szórakoztatóipari értékére, ráadásul sikerült hozzá egy friss, jól összerakott történetet összedobni. Örömteli, hogy a két főszerepet két kevésbé ismert színész alakítja. De a siker kulcsa nyilván a Hungaria és Fenyő Miklós dalai. Mint ahogy a még tavaly karácsonykor bemutatott, de egész áprilisig bőven kaszáló Valami Amerika 2.-ben is folyton szólt a zene. Ez a film a nagyon átgondolt szórakoztatóipari produkció mintapéldája (jóllehet ettől el is vesztette a spontaneitását, és tán túlságosan is sorozatszerűre sikeredett). A(z azonosulható) karakterek, a fordulatok éppúgy megindokolhatóak, mint a film vége felé eluralkodó megasztáros jelleg. Ugyanakor pár utalás azt is jelzi, (ön)iróniának sincsenek híján az alkotók.
 

Egy tavaly bemutatott film lett az idei év eddig legjobbja

A Made in Hungaria és a Valami Amerika 2. összességében 600 000 felett nézőszáma mutatja, a közönség hálás, ha kellő színvonalon kapja meg azt, amire vágyik (azaz egy kis amerikai Hungáriát vs. magyar Amerikát), ha jót szórakozhat - és ha tudomására is jut, hogy van megy egy film a mozikban.


A sorrend (zárójelben az az időszak, amelyre az adatok vonatkoznak)

Valami Amerika 2 (12.18-03.31) - 442 518

Made in Hungaria (02.05-04.19) - 207 288

Álom.net   (04.16-05.10.) - 35 949

Papírkutyák (02.19-02.25.) - 7498

Papírrepülők (04.09-04.19. + Filmszemle) - 5 332

Nem vagyok a barátod (e-cinema, 02.05-03.31) - 3403

Apaföld (03.19-03.31.) - 2797

Príma primavera (04.16.-05.08.) - 1870

A világ nagy, és a megváltás a sarkon ólálkodik (02.26-03.31) - 1313

 

Nincs vagy nem elégséges adat:

Puskás Hungary (03.09-03.14. - 1944 budapesti néző)
Usti opre - Éleszd a tüzet! (nincs adat)


(Forrás: odeon.hu, országos nézettségi adatok, forgalmazói információk)