Önkéntes túlélők, részmunkaidős szuperhősök, apróhirdetések világa kerül elénk a Gólöröm, a Szuperhősök és az Apró örömök képein. A segítség határait feszegetik a Dzsungelrádió-ban, míg a Bevállalós nénikék a jogfosztás ellen, afgán nők pedig a jogosítványért küzdenek. A globalizáció, a klímaváltozás és a terjeszkedő nagyvállalatok konfliktusai és együttélési kényszere jelenik meg francia, dán és osztrák filmek történetein keresztül. Utópiának tűnő amerikai átalakulás Detroitból, sportkomplexumot újrahasznosító Hajléktalanok Mozgalma Brazíliából és mechanikus balett észak-franciaországból. Egyfajta etnikai albérlet bemutatására vállalkozik az Egy kis szoba és a Békét mindenkinek, míg Nepálból véres zavargások ellenpontozzák olasz és német szerzetesek derűs törekvéseit.

Olasz, svéd és spanyol filmek szereplői próbálnak tabuk között felnőni és egyszersmind megismerni saját nőiségüket. Cseh, román, német és magyar visszatekintések megdöntött rendszerekre, politikai erőszakra, gyilkosságra, ügynök-ügyekre és Észak-Koreára. Ugyanakkor különböző európai hadtesteknél szolgált katonai szakácsok emlékeiken keresztül betekintést nyerünk a dátumok, tények, hadüzenetek, csaták és békekötések színfalai mögé: 20. századi háborús szakács portrék kerülnek elénk. Választóvonalak és egyensúlykeresés filmek és kutatók nyomán; az albán nyelv, a panelházak, a gauchók és az LSD.

Nem kevésbé izgalmas témákat vetnek fel, immár a gyökerek és identitás területén a csehországi vietnámiak és az alaszkai norvégok történetei. Csehországból érkezett Hudeček és Rein urak gyűjteménye is; a derék gyilkos és a roncstelepen dolgozó barát, akinek semmi gusztusa az élethez. Nem mondható el ugyanez a Malaccal teljes helyi böllérekből szervezett csapatáról, akik Magyarország leghátrányosabb régiójából neveznek nemzetközi böllérversenyre. A fentiek természetesen csak nyers és szubjektív kiragadások a negyvenhárom versenyfilm alkotta programból. Jó eséllyel azonban mindenki talál majd kedvére valót a három szekció alkotásaiból.

Zolnay Pál előtt tiszteleg az idei retrospektív program: vetítik a Sámán, a Törjünk fel egy meggymagot! című filmjei és a Filmsámán című Zolnay portréfilm. A vetítések és beszélgetések helyszíne az Örökmozgó Filmarchívum és az Építész Udvar, az Építész Udvar és az Örökmozgó Filmmúzeum programjaira, vetítéseire a belépés díjtalan.

A myDEER program a Visegrádi Alap meghatározó támogatásával olyan dokumentumfilm projektekkel foglalkozik, amelyek forgatása még nem zárult le, s amelyek legalább két visegrádi ország (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia) helyszínein játszódnak. A workshop célja, hogy ösztönözze a koprodukciók létrejöttét, és támogassa olyan európai filmalkotások megvalósítását, amelyek széles körben való terjesztésre alkalmasak, és érzékeny képet adnak a visegrádi országok népeinek kultúrájáról, mindennapi életéről.

A tavalyi jó  tapasztalatok után idén is megrendezik a dokumentumfilm-kritikusi workshop-ot Blaskó Ágnes és Varga Balázs vezetésével. A szöveg születése, a dokumentumfilmek elemzéséhez szükséges formanyelvi és fogalmi eszköztár, az egyéni írásgyakorlat mellett a résztvevők konkrét megmérettetésen vesznek részt, mert kinyomtatott munkáikat "még melegében" a fesztivál vendégei elé tárjuk.