A dvd lejátszók széleskörű elterjedésével egyre többen kívánták zenei élvezetekre használni készülékeiket, a kiadók pedig koncertfelvételek és egyéb gyűjtemények tömeges megjelentetésével válaszoltak a piaci igényekre. Ma már remek zenei anyagokat és elhagyhatatlan archív felvételeket egyaránt találunk a katalógusokban, melyek öröm rápakolni a dvd játékos tálcájára, ám azok, kik megszokták a minőségi hangreprodukciót, és a kiművelt fül elvárásaival közelítenek, csúnyán sandíthatnak rá a masinára: az új formátum megszólalása –főként olcsó lejátszók esetében- korántsem kifogástalan. A zenei dvd ennek ellenére nem csupán múló divat lett, de szükségszerű beruházás, a gyűjtemény kihagyhatatlan tétele; érdemes hát sorba venni, mit is tehetünk a masináért, ha a valósághoz hűbb, természetesebb hangra vágyunk.
A legfontosabb komponens: DAC, azaz digitális-analóg konverter |
A dvd hangját érintő problémák egyfelől magából a formátumból, másfelől a lejátszók technikai kivitelezéséből és installációjából fakadnak; előbbi megváltoztathatatlan tény, utóbbi hiányosságok azonban némi modifikációk árán orvosolhatók. Ha hangról beszélünk, úgy a lejátszók legfontosabb része a DAC, vagyis a digitális-analóg konverter. Ez az egység felelős a lemezen tárolt jel átalakításáért, tehát vitális szerepet tölt be; ha koncertteremet kívánunk imitálni nappalinkban, a zenei élmény legfőképpen a DAC-on múlik.
Rendszerint ez a komponens a legszűkebb keresztmetszet, mert az olcsó és középkategóriás készülékek silány minőségű konvertere csúnyán belerondít a végeredménybe, legfőképpen ő felelős a mosott, dinamikátlan, szétszínezett hangért. Szerencsére a gyártók is tudják, hogy az alapkiszerelésű és a középszintű (tehát nem high-end) dvd játszók felettébb gyengélkednek eme téren, és többnyire az olcsó készülékek esetében is lehetőséget biztosítanak a külső DAC alkalmazására. Aki teheti, használja a felajánlott kimenetet, és a dvd játszó saját beépített DAC-ját külső egységgel váltsa ki. A legolcsóbb (pár tízezer forintos) konverter is döbbenetes minőségjavulást eredményez, a komolyabb darabok pedig hihetetlen minőségbéli előrelépést hoznak: javul a felbontás, lenyugszanak a zavaróan izgága hangszerek, egészségesebb lesz a színpadkép, nagyságrendekkel természetesebb a hangzás.
Kézenfekvő megoldást kínálnak a sztereó készülékekhez (cd játszókhoz) gyártott konverterek, ám tudni kell, hogy ezek csak a PCM Stereo hangsáv dekódolására képesek, a Dolby Digital Stereo, és a többi formátum már nem etethető meg velük. Szerencsére a koncertfelvételek egy részén találunk ilyen hangsávot, s ha valaki „beéri” a kétcsatornás hanggal (nem biztos, hogy az 5.1, vagy 6.1 zenei szempontból hitelesebb élményt eredményez, sőt; tartsuk észben, hogy a hangosított koncerteken is sztereó hangot kapunk, a zenészek pedig nem játszanak a hátunk mögött, miként a szubbasszust megdolgoztató megatonnás robbanások sem jellemzik az élő muzsikát), érdemes fontolóra venni egy ilyesféle komponens beszerzését.
Kondo KSL: akár 50 centiméternyi is csodát tesz |
AN-L kábel: hangfalkábelnek, hálózatinak, tápkábelnek is kitűnő |
Kicsi, de erős: Daruma alátétek |
Tény, hogy a digitális hanghordozók minőség terén sosem érhetik be az analóg technológiát, a fekete lemezzel versengeni nem tudnak. A dvd azonban menthetetlenül életünk részévé vált, a zene ügye iránt elhivatott fejek úgysem tudnak lemondani kedvenc előadóik mozgóképpel kísért koncertfelvételeiről; érdemes hát a „sok kicsi sokra megy” elvet követve javítani rendszerünk hangját, orvosolni a gyártók költségcsökkentő beavatkozásainak káros hatásait. Mert az átgondolt tuning és a gondos installáció nem holmi öncélú, technokrata szőrszálhasogatás, hanem a muzsika ügyét szolgálja, és hozzásegít a torzításoktól és színezésektől mentes, hiteles hangreprodukcióhoz.