Extázis |
„A filmben Gulácsy különleges és titokzatos világába kerülünk. Menekülve a realitástól az álmok és a fantázia birodalmába, ahol Gulácsy maga is feltűnik, hol rejtőzködő bohócként, hol magányos barangolóként, hol álarcot öltött bolondként, aki Na’Conxypan álomországában űzi, keresi a vágy titokzatos tárgyát, az igazi kedvest: a romlás virágát, egyben a titok, a szenvedély és a csábítás megtestesítőjét. Képből képbe utazunk a szürrealizmus, a szecesszió, néhol az impresszionizmus világában, követve a magányos „Pierrot-t” – Gulácsy Lajost, aki maga kalauzol bennünket. Ennek a szürreális álomvilágnak a megjelenítéséhez komoly 3D-s technikát is fogunk használni.” A digitális eszközök alkalmazása is indokolja a nem egészen egyhetes forgatást követő 2-3 hónapos utómunkálatokat.
A képi világ megteremtését Kardos Sándor operatőrre, a digitális trükkök elkészítését a Saint Stúdióra bízták, a zenét Kardos Dániel szerzi. A rövidfilmben mindössze két „húsvér” figura szerepel, egyikük Gulácsy múzsáját, másikuk magát a festőt alakítja. Épp az utolsó pillanatokban vált kérdésessé, hogy egyeztetési problémák miatt, ki lesz az a két színész, aki elvállalja a feladatot. A film, mint a korábbi részek is, Garami Gábor producersége alatt a Cinema Film-nél készül.
A varázsló kertje |
Az első három részt nemrég a MOKÉP adta ki DVD-n, és a korong mint segédanyag bekerült a középiskolák művészettörténeti oktatásába. A Tarka képzelet minden részénél komoly művészettörténeti kutatások folytak, így a festők és alkotásaik bemutatása tudományos szempontból korrekt, tényszerű, de nem száraz. „Mindig igyekszünk érdekesen, játékosan bemutatni az adott művészt és alkotásait. Például a saját képen megelevenített alkotó mutatja be munkáit és figuráit.”
A Gulácsy-univerzumba kalauzoló rövidfilm összesen 8-10 millió forint körüli összegből forog le, szemben a korábbi epizódok 5 milliós költségvetésével. A kiadások növekedése mellett gyarapodott a film hossza is. „Mindez részben annak köszönhető, hogy 3D-s technikával kísérletezünk, másrészt most több festmény kerül bemutatásra, mint eddig."
A Gulácsy-epizód költségét az MMK és az NKA biztosította, valamint szeretnék támogatónak bevonni a festő képeit kiállító Kieselbach Galériát is.
A festők kiválasztásakor Groó Diána ízlése volt az irányadó. „Azok az alkotók kerültek a Tarka képzelet-sorozatba, akiknek a munkái közel állnak hozzám. Korábban egy Rippl-Rónai József-rész versengett Gulácsyval, végül az utóbbi mellett döntöttem.” Mindez nem jelenti azt, hogy később ne születhetne egy Rippl-Rónai-epizód is.
Na’Conxypanban hull a hó |
A Csoda Krakkóban rendezőnője nem mondott le további egészestés alkotások készítéséről sem, Hajdana Baletic Londonban élő szerb írónő Dead man’s coat című művét Tizedik parancsolat címmel szeretné vászonra vinni. „Maga a történet egyszerű, egy pszichodrámáról van szó, amelynek a megfilmesítési jogait a Katapult Film már megvette. A forgatókönyv alapjai már megvannak, és a forgatást reményeink szerint már idén év végén szeretnénk elkezdeni, de ehhez persze támogatás és szerencse is kell.”
Gulácsy személye és szürreális álomképei más alkotókat is arra késztettek, hogy filmet forgassanak a magyar impresszionista-szecessziós festészet kiemelkedő alakjáról. A CameoFilm égisze alatt Tóth Tamás rendező vállalkozott arra, hogy műfaja szerint történelmi thrillert készít a Gulácsy-univerzumról, Na’Conxypanról, amelynek forgatókönyvét Bereményi Géza írta. A film a tervek szerint 360 millió forintból készül el.