Janisch Attila: Nekem a felkészüléshez hozzátartozik, hogy a saját videókamerámmal leforgatom előre a film legnehezebb jeleneteit. Ezekben a vázlatokban a barátaim, családtagjaim helyettesítik a színészeket. A Hosszú alkonyban a feleségem, Klári volt az asszisztensem, minden jelenetben ő volt az előjátszó is. Ezek a jelenetek persze sok komikus részletet tartalmaznak, hiszen ügyetlenek és épp csak jelzik a tervezett képsort, de mégis számomra nagy biztonságot nyújtanak a forgatás során. Én egy nagyon felkészülős, story boardos típus vagyok, ehhez képest a mostani filmem készítése során nagyon sok minden másként alakult, mint ahogyan azt elterveztem, vagy ahogyan a forgatókönyvben állt. Az anyagnak volt egy belső törvényszerűsége, amire improvizatívan kellett reagálnom. Lehettem volna persze makacs és merev is, aki kizárólag az előzetes elképzeléseit tudja megvalósítani. Valójában ezzel a fafejűséggel az egész produkció kudarcát okoztam volna. Közhely, de ez a film nem hagyta magát megvalósítani anélkül, hogy állandóan vissza ne kérdezett volna. Úgy tűnt, mintha önmagát írná. Ráadásul sokáig azt hittem, hogy nagyon ellenséges is velem, bár lehet, hogy a legtöbbet segítette életemben. Kondicionáló tornának sem volt rossz ez a forgatás – legalább kilencven helyszínünk volt a Bükktől kezdve a Káli-medencén át a Mecsekig.
filmhu: Miért ezt a címet választottad?
A Másnap szerkezetében sem hagytuk érvényesülni a hagyományos kronológiát. Nem a linearitás, vagyis a jelenetek időbeni egymásutánisága szabja meg a történet menetét. Fontos volt a számunkra, hogy a film szerkezetében is tükröződjön az, hogy az értelmetlen és látszólag indíték nélküli bűn, amit elkövetnek, csak egy lineáris olvasatban értelmetlen. Valójában azonban könyörtelen következetességgel épül föl az apró jelenetmozaikok részleteiben, amelyek azonban szinte lényegtelennek tűnnek a megtörténésük időpillanatában. Az ok és okozat e nehezebben egymáshoz rendelhető összefüggéseire utal a film szerkezete.
filmhu: A színészeid mennyire értették a koncepciódat?
J.A.: Sem a koncepció nem fontos, sem az hogy minden részlettel tisztában legyenek. Az egész a fontos, amit a részletek felépítenek. Törőcsik Mari a Hosszú alkony forgatásán mindig azt kérdezte: "Attila, drágám, csak azt mondja meg, hogy most hol tartunk pontosan a történetben?". A színészekkel való munkát az egészre való rálátás határozza meg és nem a részletek pontos ismerete. Azok ösztönből jönnek. Pontosabban az ösztönnek látszó tudásból. Ahogyan improvizálni is csak a nagyon felkészült ember tud anélkül, hogy tönkretenné az egész rendszerét.
filmhu: A főszereplőd, Gáspár Tibor, békéscsabai színész.
a homlokán egy keresztben álló ránc, és az orrvonala is nagyon megtetszett. Mielőtt megkérdeznéd, igen, ő Gáspár Sándor öccse. VOLT. Azért tettem ezt a kijelentést múlt időbe, mert azt remélem, sőt biztos vagyok benne, hogy a filmünk után ő Gáspár Tibor színész lesz, mindenfajta rokoni kapcsolatokra tett utalás, állandó jelző nélkül. Szinte hihetetlen, hogy milyen koncentrációval és belső felkészültséggel teljesítette a feladatot. Olyan finoman visszafogott és erőteljes volt a játéka, amire többnyire csak a nagyon komoly filmes tapasztalattal rendelkező színészek képesek. Holott a Másnap Gáspár Tibor első igazi filmes munkája. Mindannyiunkat meglepett a játékának az intenzitásával. Rendezőként a minimális színészi játék híve vagyok, a kis mozdulatok, az apró arcrezdülések tetszenek, ezért mindig olyan színészt keresek, aki képes
filmhu: Szerkezetileg hogyan néz ki a film?
J.A.: Az álmok a vágyak és a megélt, megtörtént események azonos hangsúlyt kapnak a filmben. Nem mindig választjuk külön, mi az úgynevezett valódi
történet része és mi az, ami csak a szereplő fejében játszódik. Különben is, ha egy filmben a néző rögtön tudja, hogy most víziót lát, azt nem szeretem. Az izgat, hogyan ütköznek egymással a valóság különböző szintjei, amikor nézőként elveszítem a tájékozódási képességemet, és valóságosabbnak élem meg a következő szintet, mint az előzőt. Bizonyos mértékben hasonlít a film szerkezete a Hosszú alkonyéhoz, miközben persze teljesen más. Abban a filmben az volt a legfontosabb mozzanat, ami a film szerkezetét meghatározta, hogy a történet közepén a főszereplő, akit Törőcsik Mari alakított, meghalt, a film azonban ment tovább. Úgy tűnt, mintha volna kontinuitás, valójában azonban egy kizökkent világban voltunk, ahol a főszereplőnek el kellett fogadnia, hogy itt az út vége.
A Másnap szerkezete hasonló is, de más is. Másképpen szól az ismeretlenben tett utazásról. Itt nem az elkerülhetetlennel való szembenézés a tét. Itt a szereplőknek a saját démonaikat kell megismerniük, abban a rettenetes és éles fényben, amely az első bűn elkövetését követően süt le rájuk egy megváltozott világban, egy idegennek tűnő égbolt alatt. Egy ember bolyong a labirintusban. A saját fejében képződő amnézia labirintusában, egy ismeretlen táj labirintusában és az emberi lelkek labirintusában. Labirintus labirintust ér a filmben. Hiába hiszi azt a főszereplő, hogy ő megy az úton – az út megy a lába alatt. Az ember nem úgy éli az életét, hogy az útjelző táblákkal van tele. Amikor jönnek a jelek, és sugallják, hogy vigyázz, ne arra menj, te azokat nem jelekként értelmezed, amikből kiolvashatod a veszélyt. A dolgok csak visszafelé olvashatóak. Látszólag van információm arról, hogy mi felé tartok, látszólag hasonlít egyik helyzet a másikra, de van egy pillanat, amitől mégis más. A helyzetek sosem a domináns oldalukat mutatják. Ha állandóan a jelekre figyelsz, elveszíted az élet valódi formáját.