A Kritikusok Hetének (Semaine de la Critique) nagyjátékfilmes versenyének fődíját, a Nespresso Nagydíjat hét versenyben lévő alkotás között osztják ki, a díjjal járó 15.000 euróval együtt. A hét film, köztük Szilágyi Zsófi alkotásának sorsáról egy öttagú zsűri dönt: az elnök idén Joachim Trier filmrendező lett (ismertebb alkotásai a Szerzők, az Oslo, augusztus és a Thelma), mellette foglal helyet Chloë Sevigny, amerikai színésznő, Nahuel Pérez Biscayart argentin színész, Eva Sangiorgi mexikói fesztiváligazgató és Augustin Trapenard akadémikus és kulturális újságíró.

A nagyfilmes versenyszekcióban idén összesen két olyan alkotás szerepel, ami nem első film, így nem esélyes a Camera d’Or, vagyis az Arany Kamera-díjra. Mondani sem kell, hogy Szilágyi Zsófia az esélyesek között van, magyar rendezők közül egyedül Enyedi Ildikó nyerte el korábban ezt a rangos díjat (Az én XX. századom-ért, 1989-ben). Lengyelországot Agnieszka Smoczyńska Fuga című alkotása képviseli ebben mezőnyben. Filmjének főhőse Alicja, aki minden emlékét elveszítette és két év elteltével új személyiséget, egy új életet alakít ki magának. De amikor a családja megtalálja és hazaviszi, Alicjának megint előröl kell kezdenie, mert hirtelen lányként, anyaként és feleségként is helyt kell állnia, csupa vadidegen közt.

Agnieszka Smoczyńska: Fuga

A másik alkotás, ami nem elsőfilm, az izlandi származású Benedikt Erlingsson munkája, aki szintén egy független nőt állít filmje középpontjába: a Woman at War főhőse Halla, aki egyszemélyes hadseregként küzd a természetre káros alumínium-üzem ellen. Nagyszabású öko-terrorista terveit azonban megváltoztatja egy régen várt vendég érkezése: egy négy éves ukrán kislány, akit korábban fogadott örökbe. Svájci, horvát, német és finn koprodukcióban készült az egészestés verseny egyetlen animációs alkotása, a Chris the Swiss, Anja Kofmel rendezése, aki saját unokatestvérének tragikus halálát dolgozza fel. 1992-ben, Horvátország területén javában tombol a Jugoszláv háború, amikor a fiatal újságírót, Swisst holtan találják. A rendező a hagyományos archívokra és beszélgetésekre építő dokumentumfilmjében, Swiss múltját és halálát tárja fel az animáció eszközével.

Anja Kofmel: Chris the Swiss

A Diamantino Gabriel Abrantes és Daniel Schmidt közös alkotása, ami egy szürreális világot mutat be. A főhőse szakasztott Cristiano Ronaldo, szintén világhírű focista, akinek egyik pillanatról a másikra véget ér a karrierje. Diamantino új célt kezd keresni, útja során pedig hamar a modern világ legnagyobb vitáit kiváltó csoportjaiban találja magát: neo-fasisztákkal, nemváltó emberekkel és menekültekkel is találkozik. Szintén esélyes az Arany Kamerára Camille Vidal-Naquet, Sauvage című filmjéért. A történet főhőse a 22 éves Leo, aki a testét árulja, de szerelemre vágyik, ezért útra kel, hogy beteljesítse a vágyát.

Gabriel Abrantes és Daniel Schmidt: Diamantino

A hetedik alkotás egy indiai-francia koprodukció, Rohana Gera Sir című filmje. Ratna takarítónőként dolgozik egyjómódú házban, Ashwin családjának otthonában. A fiúnak mindene megvan, de a szegény sorból származó Ratna látja, hogy a fiú boldogtalan, és a segítségére siet. Társadalmi osztályok korlátait legyőző szerelmi történet, ami a rendező visszatérő témája: Monsoon Wedding című dokumentumfilmjében is a modern Indiában kötött házasságok világával foglalkozott.

 Rohana GeraSir

A Kritikusok hetén természetesen nem csak versenyző nagyjátékfilmek, hanem rövidfilmek és versenyen kívüli, speciális vetítések is szerepelnek. A filmek teljes listáját a szekció hivatalos oldalán lehet tovább böngészni, Szilágyi Zsófi filmjéről pedig helyszíni kritikánk is hamarosan érkezik.

Borítókép: Sir/Woman At War/Chris the Swiss/Sauvage/Fuga/Diamantino