A rádió mellé bújva hallgatta a korabeli sztárok felvételeit |
Woody Allen hithű jazzrajongó és aktív jazz-zenész. Filmügyi erényei és gyengeségei eme habitusából erednek: az általa írt-rendezett mozikban kiegyensúlyozott tempó, tradicionális hangszerelés, visszatérő melódiák, megszokott motívumok köszöntik a nézőt, immáron sok-sok éve. Mondják egyesek, betegesen viszolyog a változástól, nem hajlandó újítani – de miért is tenne így? A Woody Allen által teremtett filmnyelv abszolút unikális a kinematográfia történetében, látásmódja, írói- rendezői eszköztára pedig nyilvánvaló korlátoltsága ellenére is lenyűgöző. Közel negyven filmet dirigált, ötvennél is többet írt, és ha akadnak is köztük gyengébb darabok (mert akadnak), illessék a katalógus a legszigorúbb szelekcióval, a tucatnyi kiváló mozin felül legalább további fél tucat nemes veretű és örökérvényű, bármikor újranézhető mestermű akad fent a rostán. Fogd a pénzt és fuss, 1969; Annie Hall, 1977; Manhattan, 1979; Csillagporos emlékek, 1980; Kairó bíbor rózsája, 1985; Zelig, 1983; Férjek és feleségek, 1992, A világ második legjobb gitárosa, 1999 - oppsz, megszaladt a kéz, hisz ez már hét, pedig még korántsem teljes a lista. Nagyon-nagyon kevés rendező akad széles e világban, ki ilyesmit állíthat magáról, három zseniális alkotás felett már bárkinek helye van a mozgókép egyetemes történetét összefoglaló panoptikumban.
Filmjeiben kerüli a mesterkéltséget és a disszonanciát, a kakofóniát és a hamisságot, egészséges muzikalitása oly magabiztos és magával ragadó. Természetes hangzatokkal, gömbölyű és hosszan zengő hangokkal operál, egyszerűségre és eleganciára törekszik, és remekül gazdálkodik a hangok közti csenddel. Woody Allen nagyon sokat tud a harmóniákról és a dallamvezetésről, az analógia szemérmetlenül kínálja fel magát: a jellemek, mint rafinált harmóniák dolgoznak össze, az elegáns dallamvezetés pedig szépen ívelt dramaturgiát eredményez. Ezáltal teremt olyasféle atmoszférát, amely roppant emberi, intim és elbűvölő, amelyben élvezet elmerülni, mert kedves a szívnek, kedves a fülnek, kedves a szemnek. „Ha a filmem még legalább egy embert nyomorúságba taszít, úgy érzem, elvégeztem a munkám.”. Minő tévedés: egy Woody Allen film megtekintése után mosolyogva jönnek ki a nézők a vetítőből. És közben, a végefőcím alatt is szól a jazz.
A jazzben megvalósítható a hibátlan harmónia, amely az életben megteremthetetlen |
Ha tematikai oldalról közelítünk Woody Allen és a jazz bensőséges viszonyához, a Világ második legjobb gitárosa (Sweet and Lowdown, 1999) – a szerző véleménye szerint a kritika aljas módon alulértékelte ezt a kiváló mozit - lenne az abszolút toposz. Emmet Ray tragikus, egyszersmind szívmelengető története nyílt, szenvedélyes szerelmi vallomás a ’30-as évek jazz zenéje iránt, és bár egy sosemvolt személy által állít emléket a korszaknak, szerfelett cseles módon szövi össze a fikciót a valósággal. A film mély meghajlás Django Reinhardt zsenialitása előtt: a szörnyen kevély Emmet Ray sírva fakad, mikor „annak a francia cigánynak” a felvételeit hallgatja, ha pedig szembetalálkozik imádott-gyűlölt riválisával, aléltan rogy földre – ki is állhatna meg a nagy Django színe előtt? Kiváltképpen szimpatikussá teszi a mozit, hogy Woody Allen más rendezőkhöz hasonlóan nem kívánta szépíteni a dolgokat, a legkevésbé sem óhajtotta az erkölcs ormára emelni, vagy metafizikai lénnyé, holmi földi istenséggé tenni Emmet Ray figuráját, nem teremt rajongásra biztató hazug illúziókat: a világ második legjobb gitárosa kleptomániás, részeges, elképesztően ostoba, felvágós és kiállhatatlan fickóként került celluloidra. A zseniális Emmet Ray voltaképpen egy kültelki surmó, de imádnivaló surmó (Woody Allen filmjeiben még a legaljasabb figura is szimpatikus), ki ha játszani kezd, csodát művel és minden bűne megbocsáttatik. A Világ második legjobb gitárosa a zene univerzális hatalmával és a géniusz törvényszerűen bekövetkező drámájával szembesíti a nézőt: a jazzben tetten érhető a tökéletes szépség, megvalósítható a hibátlan harmónia, amely az életben megteremthetetlen, ki pedig ezt vágyja, előbb vagy utóbb karambolozik a valósággal, és összeroppan.
Le merem fogadni, hogy Woody Allen többre tartja a zenészeket, mint az írókat – egyik legkiválóbb mozijában legalábbis erre utal, félre nem érthető módon. A briliáns Annie Hallban (1977) Paul Simon figurája, a minden hájjal megkent, mézes-mázas modorú, kellemkedő producer-ördög lecsapja kezéről élete szerelmét, mániákus elszántsággal, saját neurózisára is fittyet hányva -repülőgépre ül, autót bérel, élesztőpürét rendel - harcol érte, mégsem képes visszaszerezni a nőt. A bolyongó Annie korántsem volt holmi bevehetetlen csúcs Alvy Singer számára, de miután Tony Lacey mellett énekesnővé érett, immáron elérhetetlenné vált. Halmozott kudarc: az író-komikus sem a zenei producerrel, sem az énekesnővel szemben nem bír semmiféle hatalommal, intellektusa lepereg róluk.
Woody Allen filmjeiben főcímtől végefőcímig jazz szól, klasszikusok és eredeti szerzemények vegyesen. Mivel ő maga nem tud komponálni, leginkább Dick Hymannel dolgoztat. A veterán szerző többek közt oly kiváló alkotásokhoz járult hozzá, mint a Zelig, a Csillagporos emlékek, a Világ második legjobb gitárosa, az Everyone says I love you, a Kairó bíbor rózsája, neve szinte valamennyi Woody Allen filmzenében tetten érhető, ha csak egyetlen dal erejéig is. Persze, miként a rendező maga, ő is veterán jazzista.
Woody Allen oly odaadással adózik a régi korok zenéje iránt, hogy technikai téren sem köt kompromisszumot: a Dolby Digital korban kereskedelmi szempontból legalábbis konkrét érnyiszálásként értékelhető, hogy tagadja a modern hangtechnika zsarnoki hatalmát, és filmjeit konok módon mono hanggal készíti. Sokan ostoba pazarlásnak titulálják eme szokását, fanyalognak felette, hogy nem használja a high-tech leleményeket, ám a rendező véleménye szerint azok a filmek és zenék, amelyek igazán nagy hatást gyakoroltak rá, mind monóban szóltak – minek akkor stereo 5.1, urambocsá’ 6.1 hangzás? Jóval több ez, mint olcsó nosztalgia: az elegáns minimalizmus gesztusa.
Wild man blues A legkevésbé se kapkodnak, örömből muzsikálnak |
Hölgyeim és Uraim, Woody Allen zenekara, a New Orleans Jazz Band hétfőnként játszik a The Carlyle klubban (Madison avenue , NYC)! 8.30 körül kezdenek, asztalfoglalás a (212) 5707189 telefonszámon lehetséges.