Kapcsolódó anyagok

2004-ben a koprodukciókkal együtt 21 játékfilm készült Magyarországon, tavaly pedig 26. A 2004-ben elfogadott filmtörvény hatása is érződik abban, hogy a koprodukciók száma 4-ről 9-re emelkedett.

2005-ben a világon szinte mindenütt visszaesett a mozizás, Magyarországon is több mint 1 millióval kevesebben látogattak el filmszínházba, mint a megelőző évben. Ennek ellenére a hazai produkciók látogatottsága jelentősen nőtt. 2004-ben a magyar filmek több mint másfél milliós nézőserege nagyon jó eredménynek számított, különösen a 2003-as adatokhoz képest, amikor a 700 ezret sem sikerült elérni. 2005-ben hivatalosan 1.868.868-an néztek magyar filmet a mozikban, ami a 12 milliós össznézőszámhoz viszonyítva is jelentős arány.

Százezrek mozija

Az alkotások közül a február 10-én bemutatott Sorstalanság érte el a legnagyobb sikert, 449 ezren váltottak rá jegyet. Ebben minden bizonnyal nagy szerepet játszott Kertész Imre Nobel-díja, valamint a film készítése körüli - sok esetben talán túlzottan felfújt - botránysorozat is. Ez a film érte el a mozikban a legjobb kihasználtságot is 2005-ben: 30,47%-os eredménnyel. Ez azt jelenti, hogy a Sorstalanság vetítésein áltlagosan az ülőhelyek csaknem egyharmada foglalt volt.

 

A remake gyümölcsöző
Rudolf Péter és Szerednyei Béla
Ez utóbbi területen az október 20-án bemutatott Egy szoknya, egy nadrág csupán 15%-kal büszkélkedhet, de még ez is elég volt ahhoz, hogy az év második legnézettebb magyar filmje legyen 254 ezer látogatóval. Ugyanakkor árulkodó adat a Sorstalanság 265 millió Ft-os bevétele, ami alig valamivel több, mint a 200 ezerrel kevesebb nézőt számláló Egy szoknya, egy nadrág 226 milliós eredménye. Ez azt jelenti, hogy a "kötelező olvasmányként" prezentált Sorstalanságra átlagosan jóval olcsóbban lehetett jegyet váltani.

A 100 ezres küszöböt további 3 filmnek sikerült átlépnie: a december 8-án induló Csak szex... alig egy hónap alatt 146 ezer nézőt csábított be a mozikba. Idén február elején a film már átlépte a 300 ezres határt is. Goda Kriszta rendezése a kihasználtságban is jól teljesített (26,1%). Január 27-től az év végéig a Csudafilm több mint 180 ezer nézőt gyűjtött, a március elején bemutatott Le a fejjel pedig 131 ezret. Ez utóbbi alkotás 14%-ban tudta megtölteni nézőterét.

Tízezrek mozija

A listán olyan filmek következnek, melyektől alkotóik valószínűleg (valamivel)nagyobb közönségsikert vártak. Az igazi Mikulás december 1-től futott a vetítőtermekben, és 34 ezernél többen váltottak rá jegyet. A Szőke kólának igaz, hogy csak fél hónapja volt begyűjteni 21.826 nézőjét, de a 21 kópián kihozott mozifilm így is csak 12,2%-os kihasználtságot ért el. Majdnem elérte a 20 ezer nézőt a Dallas Pashamende, melyet március 24-től forgalmaztak 5 kópiával. Bár a téma alapján vonzóbb is lehetett volna, mégsem ért el átütő sikert a mozikban.

A Szemle-nyertes Fekete kefe szeptember elsején került a nézők elé szintén 5 kópián, az előadások száma az ezret sem érte el. De még ilyen körülmények között is keveselhetjük a 18.602 látogatót, hiszen maga a film szélesebb közönség megszólításának ígéretét hordozza.

Szintén gyengén szerepelt Dyga Zsombor második akció-vígjátéka, a Kész cirkusz. A film teljesítményét tekintve magasnak bizonyult a kópiaszám, hiszen mindössze tíz százalékban sikerült kihasználni a rendelkezésre álló tíz kópiát: a szeptember 15-én mozikba került produkciót az év végéig 15 553-an látták.

Ezrek mozija

 

Nem elég vonzó?!
Cseh Annamária A fény ösvényeiben
A további "helyezettek" a szerzői filmek univerzumából kerültek ki, így aztán természetüknél fogva eleve kevesebb nézőre számíthattak. Az október 27-én 5 kópiával elindított, a Filmszemle elsőfilmes díját elnyerő A fény ösvényei 9 ezer néző fölé tornázta magát, bár előzetesen azt is lehetett gondolni, hogy Cseh Annamária (és Kovács Lajos románca) miatt többen lesznek majd kíváncsiak a műre. Hozzátartozik, hogy a szolíd marketing mellett csupán 378 vetítés jutott neki 2005-ben, ami végül is 24,5%-os kihasználtságot eredményezett.

Gárdos Péter másik filmje, A porcelánbaba október 6-án kezdte pályafutását 8 kópián, és 7 ezernél valamivel többen megnézték. Jeles András filmjére, a József és testvéreire sem özönlött a nép, január 20. és december 31. között 4.271 érdeklődő váltott rá jegyet. Ezen persze nem nagyon lehet csodálkozni, hiszen Jeles munkája még a művészfilmeken edződött (egyre szűkebb) közönség számára sem könnyű falat. Ennek ellenére úgy tűnik, a rendezőnek van még egy kevés "rajongói" tábora, amivel kihasználtságban megelőzte például a Szőke kólát.

Pacskovszky József november 3-án elindított Ég veled! című filmje 3.333 nézőt produkált, tette ezt annak ellenére, hogy - kis túlzással - szinte senki sem tudott a premierről. A Johannát a forgalmazó MOKÉP sem becsülte túl, 3 kópiát elegendőnek tartottak kiadni belőle. Elég is lett a november 10-től tartott 134 vetítéshez. A kortárs operával felturbózott kórháztörténetet, mely megjárta a Cannes-i Filmfesztivált is, alig több mint 2 ezren merték megkockáztatni esti "szórakozásként". A radikális Johannát sok esetben még a kritikusok gyomra sem tudta bevenni, ami egyébként talán többet árul el a kortárs opera hazai megbecsüléséről, mint magáról a filmről. A Johanna mindenesetre jól gazdálkodott az ülőhelyekkel: 19,8%-os kihasználtságát a fentiek tükrében akár sikerként is elkönyvelhetjük.

A Kulcsár&Haverok hiába eredt Michael Moore nyomába, a moziszékek 93,7%-a üresen maradt. A produkció 2.399 nézőjét igen gyorsan a DVD-kiadással remélte növelni.

A 2005-ös év "legnagyobb" rétegfilmjének az Üvegfal bizonyult, melyet december 10-én 2 kópiával löktek piacra, és 56 vetítése során csaknem 600 néző tekinthette meg. Ugyanakkor az ülőhelyek 20,8%-a foglalt volt.

Mozik százai

Az előbb felsorolt hazai premiereket összesen 1,3 millió ember látta, ami arról árulkodik, hogy az előző évből átjött produkciók több mint félmillió nézőt tereltek még a filmszínházak termeibe.

A viszonylag kedvező hazai látogatottsági adatok mellett ugyanakkor a mozik és a termek száma is csökkent 2005-ben. Az előző évi 313 moziból 244 lett 2005 végére, míg az 531 teremből 466 maradt. Ez valószínűleg leginkább a vidéki mozikat érinti, hiszen a multiplexek száma stagnált, a budapesti artmozi-hálózat pedig erősen tartja magát. A csökkenésen talán segíthet az újabb artmozi-felújítási pályázat.

Jellemző adat az is, hogy a jegyek átlagos ára is érezhetően nőtt 2005-ben, átlépve az 1000 Ft-os küszöböt.

Habár valóban lehet örülni a 2 milliót megközelítő nézőszámnak, - mely mögött nyilván egy bonyolult, sokszínű alkotói és közönségréteg húzódik -, mégis elgondolkodtató, hogy miközben a televíziók filmgyártásra fordított költségei 2005-ben tovább csökkentek, az egész, több mint 100 díjjal és elismeréssel kitüntetett hazai filmtermés éves nézőszáma nem éri el egyetlen Barátok közt epizódét.

A Filmiroda honlapján megtekinthető:
a magyarországi filmforgalmazási alapadatok 2002-2005 között, valamint
a 2005. évi magyar filmbemutatók 52-hetes halmozott  toplistája is.