A Világgazdaság híre szerint a magyar mozilátogatók évek óta tartó csökkenése tovább folytatódott. A Filmforgalmazók Egyesületének adatai szerint 2005-ben 12,45 millióan mentek moziba, azaz kilenc százalékkal kevesebben mint 2004-ben. A bevételek ebből kifolyóan hét százalékkal, 10,10 milliárd forintra csökkentek.
Feldmájer Sándor, az FFE alelnöke a Világgazdaságnak elmondta: az elmúlt tíz év legrosszabb eredményét érte el a filmipar 2005-ben Magyarországon. Ebben szerinte nagy szerepe volt, hogy kevesebb kasszasikert hozó hollywoodi szuperprodukció került a mozikba, mint a korábbi években. Problémát jelentett az is, hogy a nagy stúdióknak kevés az új ötlete: sok a folytatás és a feldolgozás, miközben a piacra kerülő közepes filmek miatt egyre többen döntenek az otthoni DVD-zés mellett.
A hazai mozibiznisz folyamatos visszaesését jelzi az is, hogy első alkalommal zárt be multiplex mozi Magyarországon. Januárban a Cinema City Új udvar lett hazánkban az első bezárt multiplex - a Népszabadság értesülései szerint a filmszínház tíz százalékos kihasználtsága állhatott az eladás háttérében.
A Budapest Film még októberben értékesítette az egyik legjobban teljesítő fővárosi multiplexet, a Mammutot. A nyertes pályázó a Palace Cinemas lett, amely ezzel szinte egyeduralkodóvá vált a városban, ezért a Mammutra szintén pályázó, ám alul maradó egyik legnagyobb szereplő, az Inter-Com Rt. azt fontolgatja, megválik kilenc hazai érdekeltségétől.
A Filmszemle helyszíne továbbra is a Mammut |
Ugyanakkor nagyon örvendetes, hogy továbbra is jól szerepelnek a magyar filmek. Az év végén moziba kerülő Csak szex és más semmi-nek, valamint az Egy szoknya, egy nadrág-nak nagy szerepe volt abban, hogy a január–október közötti húszszázalékos forgalomcsökkenés az év egészét tekintve végül tíz százalék alá csökkent – véli a Feldmájer. Goda Krisztina első nagyjátékfilmje, valamint Gyöngyössy Bence remake-je háromszázezer néző felett teljesített a magyar mozikban.
Az FFE adatai szerint 2005-ben összesen 1,3 millióan voltak kíváncsiak hazai produkciókra, ez mintegy 909 millió forintos bevételt eredményezett. Az új magyar produkciók, így az Üvegtigris 2, a Kútfejek, a Rokonok vagy a Tibor vagyok, de hódítani akarok továbbra is komoly sikerrel debütálnak.
Grunwalsky Ferenc is hasonló örömökról számolt be a 37. Magyar Filmszemle megnyitóján. A Mozgókép Közalapítvány Kuratóriumának elnöke úgy értékeli, hogy a Filmtörvényhez fűzödő remények valóra váltak: az akadályozó nehézségek ellenére is a magyar film újjászületését ünnepelhetjük. Bozóki András az új filmes programcsomag bejelentésekor is a közönségrészesedés pozitív változását emelte ki. A filmtörvény elfogadásakor a kulturális tárca a magyar filmek akkori 6-7%-os közönségrészesedésének erősítését tűzte ki célul. 2004-ben ez az arány már 11% volt, 2005-ben pedig több mint 15%.
A Világgazdaság cikkhez érkezett hozzászólások szerint nem a közepes filmek színvonalával, hanem a magas mozijegy árakkal és a home video kényelmével kellene magyarázni a mozilátogatásokban jelentkező visszaesést.