Az öt esélyes abból a 20 filmből került ki, amelyek az utóbbi 8 évben legalább 100 ezer nézőt vonzottak a hazai mozikba. A díjazás egyúttal jó alkalom arra, hogy röviden áttekintsük az elmúlt évek magyar közönségfilmes próbálkozásait.

A 90-es évek első felének gyér látogatottsági adatai között szinte alig találunk olyan filmet, ami 100 ezer fölötti eredményt ért el a mozikban. A legnagyobb sikert a maga 223 ezrével a Hamis a baba című Bujtor-féle Ötvös Csöpi-film aratta 1991-ben. Rajta kívül csupán a Julianus barát és a Csapd le csacsi! mászta meg az álomhatárt. Aztán éveken keresztül örülni lehetett a 40 ezer nézőnek is, mígnem 1996-ban jött Kern András Sztracsatella című filmje, valamint újra Bujtor (A három testőr Afrikában) - és megint megmozdult egy kicsit a nép (147 és 228 ezer).

A Honfoglalás félmilliós eredményéhez a kivezényelt iskolások kellettek, közönségfilmnek a legnagyobb jóindulattal sem tarthatta senki. Miként az Aranycsirke-szavazáson a többi politikailag megsegített, államilag megrendelt, stb. - és akkor viszonylag nagy nézettséget elért film (Hídember, Bánk bán, Sacra Corona) sem nyerte el a közönség kegyét.  

Tímár Péter filmje fordulópont volt
Csinibaba
A várva várt fordulópont Tímár Péter retrós Csinibabájával érkezett 1997-ben, több mint félmillióan voltak rá kíváncsiak. Ugyanebben az évben került mozikba Andy Wajna producer és a Koltai-Kern páros A miniszter félrelép című mozija, mely 662 ezres nézettséget ért el. Ezek a filmek már tudatosan építettek a sztárokra, a népszerű zenékre és ezeken keresztül jól meghatározható közönségréteget céloztak meg.

A közönséggel azóta is a vígjátékok találták meg leginkább a közös hangot. Éveken át biztos sikernek számítottak Koltai Róbert filmjei, azonban legutóbbi, Világszám! című filmje nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ugyancsak nagy érdeklődés mutatkozott a klasszikusok remake-jei (Meseautó, Hippolyt) iránt, melyek új, bár vitatott értékű színfoltot hoztak a hazai filmgyártás palettájára. A magyar filmes és producere hamarosan felfedezte a sikerkönyveket is (Apám beájulna, Terézanyu), tovább bővítve - bár nem mindig beváltva - a siker lehetőségeit.

De a vígjátéki műfajjal sem az Európa expressz naiv akciókísérlete, sem a Moszkva tér vagy a Szezon komolyabb társadalmi drámája, sem pedig az Apám beájulna tini-zsánere nem tudott versenyre kelni. Az egyetlen kivétel talán a metrós thriller, a Kontroll, azonban ez a film sem nélkülözi világából a komikumot.
 

Nem csak vígjáték
Kontroll

A legjobb öt között az Aranycsirke célegyenesében A miniszter félrelép (662 e), a Valami Amerika (530 e), a Magyar vándor (460 e), a Kontroll (260 e) és az Üvegtigris 130 e) szerepelt. A számok is mutatják, nem feltétlenül a legnagyobb nézettségű filmekre emlékszik évek múlva is hálás szívvel a közönség. A fenti filmek mind megjelentek már videó- illetve DVD-forgalmazásban is, az erről szóló eladási adatok azonban nem nyilvánosak. A népszerűségben minden bizonnyal szerepet játszik a tévés sugárzás is (A Kontroll és a Magyar vándor még nem nem szerepelt a tévék műsorán). A vígjátéki dömping mellett jellemző az is, hogy a fenti filmek közül csupán a Kontroll aratott egyedül egyértelmű szakmai és fesztiválsikert is, sőt, ha az eredeti 20-as listán nézünk szét, abból sem nagyon tudnánk mellé másik filmet választani.

Mozi, tévék, kereskedelem

Az RTL Klub által alapított Aranycsirke díj talán a kereskedelmi tévék fokozódó érdeklődését jelzi a magyar film ügye iránt. (Az 5-ből egyébként 4 filmet épp a rivális csatorna, a tv2 támogatott). Mindenesetre régi vita, hogy vajon ezek a műsorszolgáltatók reklámbevételükből beforgatnak-e annyit a filmgyártásba, mint amennyit a médiatörvény számukra előír.  

Az idei Filmszemlén bemutatott játékfilmek finanszírozásában a tv2 3% (114 millió Ft), az RTL Klub 8%-ban (360 millió Ft) vett részt (ebben nincs benne a Sorstalanság, melyet egyébként egyikük sem támogatott).

Információink szerint a Magyar Mozgókép Közalapítvánnyal mindkét kereskedelmi televízió hamarosan többéves együttműködési megállapodást szándékozik kötni a filmtámogatásról.