A tartalomból:
WAJDA 90
A 90 éves Andrzej Wajda, a lengyel filmiskola utolsó aktív tagja, élő klasszikus: témái, jelenetei, stilisztikai megoldásai mai is hatnak a fiatal filmesekre. A korai Wajda-klasszikusok olyan erősek, hogy bizonyos helyszínek, cselekményelemek és szereplők nem tudnak nem felidézni Wajda filmjeiben valaha megjelent helyszíneket, fordulatokat és hőstípusokat.
Szíjártó Imre: Menyegzők (Wajda-motívumok a mai lengyel filmben)
Forgács Iván: Lelkének rabjai (Wajda 90)
Andrzej Wajda: A nemzeti film eszméje
MAGYAR MŰHELY
Kelecsényi László: Még mindig veri az ördög (András Ferenc-portré)
Kővári Orsolya: Valami visszavonhatatlan (Beszélgetés Till Attilával)
Mészáros Márton: „A néző mindenek előtt” (Beszélgetés Madarász Istivel)
MaNDA-DOSSZIÉ
A nemzeti filmarchívum szerepén és lehetőségein érdemes és kell is gondolkodni, léte és önállósága azonban egy kulturált társadalomban, a mozgókép kiemelt szerepére épülő világban nem képezheti vita tárgyát.
Barkóczi Janka: A magányos villa (A MaNDA-dosszié)
Hamar Péter: Csak a fejléc maradt (Volt egyszer egy Filmtudományi Intézet)
IZLANDI FILMEK
Ha Izland, akkor halszag, vulkánok és végtelen tél. A kép, ha nem is torzít jelentősen, de árnyalásra szorul. Különcség, magány, melankólia, fekete humor, koboldok, lovak, kosok, örök gyermekségbe zárkózó, furcsa szigetlakók. A mai izlandi vikingfiak mozijában új országimázs épül, melyre egyre több külhoni néző is fogékony.
Baski Sándor: Manók, lovak, emberek (Izlandi új raj)
Kránicz Bence: Vergődik, majd messze száll (Rúnar Rúnarsson: Madárkák)
BŰNFILMEK
Denis Villeneuve Sicariója megosztó film, sárfekete világképe miatt annak is nehéz szívből szeretnie, aki egyébként nagyra értékeli. A Sicario tradicionális hollywoodi akcióthrillernek látszik, de valójában döntő fordulat a bűnüldözés ábrázolásában. Villeneuve újragondolja a hollywoodi vigilante-hagyományt, az önkéntes és önkényes igazságszolgáltatás problematikáját.
Pápai Zsolt: Farkasok földje (Denis Villeneuve: Sicario)
Sepsi László: Brutális egzotikum (Miroszlav Szlabospickij: A törzs)
Varró Attila: Szűkebb haza (Dante Lam rendőrfilmjei)
FILM ÉS PSZICHOLÓGIA
Többnyire elnagyolt kép él bennünk az autistákról: furcsák, repetitívek, rosszul tűrik a változást, tévelyegnek a szociális helyzetekben, zsenik, maguknak valók, jók a számokban. Az újabb filmek szerencsére árnyalják ezt a képet.
Pintér Judit Nóra: Idegenként a neurotipikusok világában (Autista hősök)
FESZTIVÁL
Ruprech Dániel: Dialóg nélkül (Berlin)
Szalkai Réka: Kistigrisek (Rotterdam)
Horeczky Krisztina: Hétköznapi őrül(e)tek (Cseh filmkarnevál)
KÖNYV
Várkonyi Benedek: A történelem sorsa (Minarik, Sonnenschein és a többiek)
TELEVÍZIÓ
Kránicz Bence: Nincs jó döntés (A Homeland és Európa)
KRITIKA
Bilsiczky Balázs: Féktelen jövő (Nemes Gyula: Zero)
Nagy V. Gergő: Az ordibáló gróf (Igor és Ivan Buharov: Az itt élő lelkek nagy része)
A Filmvilág már az interneten (dimag.hu) is előfizethető és olvasható!
Hűséges Olvasók, filmes barátok! Támogassátok továbbra is a Filmvilág Alapítványt (19019037-2-41), az adótok 1%-ával!