Gyász, függőség, haza

A fesztivál nyitófilmje, a lengyel filmiskolát is végzett Kim Hee-jung Hová mennél? című 2023-as alkotása, amelyben a rendező korábbi filmjeihez hasonlóan egy súlyos életeseménnyel, pontosabban az abból fakadó megváltozott valóságészleléssel foglalkozik. A történet egy hirtelen tragédia következtében megözvegyült nő gyászfolyamatát meséli el a tagadástól az új távlatok megtalálásáig. A filmet a 24. Jeonju Nemzetközi Filmfesztivál zárófilmjeként vetítették. A fesztiválon a film rendezőjével, Kim Hee-junggal és főszereplőjével, Park Ha-sun színésznővel személyesen is találkozhatnak a látogatók.

A koreai mozi kiemelkedő képviselőit bemutató Arcok szekcióban a rendező két másik filmjét is láthatja a magyar közönség. A Séta a hóban egy alkoholista küzdelmét mutatja be, aki egy apáca segítségével próbál józan maradni, és akivel szokatlan tudatállapotokban közelednek egymáshoz. A filmet többek között a Karlovy Vary-i és a Göteborg Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába is beválogatták. A hovatartozással küzdő, húsz év után külföldről hazatérő, frissen elvált nő történetét elmesélő Egy francia asszony pedig három évvel ezelőtt a Busani Nemzetközi Filmfesztivál díjnyertes alkotása lett.

Büntetlenül - Halálos csapdában

Koreai Bud Spencer, túszdrámák és az első koreai keresztény mártír

A legújabb koreai kasszasikereket bemutató Friss szekcióba dél-koreai zenés romantikus vígjáték (Gyilkos románc) és igaz történeten alapuló akció-thriller is került (Túsztárgyalók) is került. Az utóbbi film alapjául az a 2007-es afganisztáni túszdráma szolgált, amelyben egy dél-koreai misszionárius csoportot ejtettek foglyul a tálibok.

Emberrablós történetettel szolgál A királyság titkai Netflix-sorozat rendezőjének legújabb filmje, a Váltságdíj is, amelyet a koreai Mission: Impossible-ként emlegetnek.

A válogatásból nem marad el a legújabb bunyós-zsarus akció-krimi sem, a Büntetlenül – Halálos csapdában, amelyben a koreai Piedone, Ma Dong-seok, nyugati művésznevén Don Lee alakította Ma nyomozó csap szét az alvilágban.

További Koreában most futó akciófilmek és romantikus drámák mellett ebben a blokkban szerepel Szent Kim Andrásról, az első koreai katolikus papról és egyben az első koreai keresztény vértanúról szóló történelmi dráma, A születés is, amelyből Korea védőszentjének életútját ismerhetik meg a nézők.

Váltságdíj

Énhatárok, hatalmi viszonyok, alternatív valóságok

A minden évben egy speciális témára összpontosító Fókusz válogatásba idén olyan különböző műfajú filmek kerültek, amelyek mindegyike arról szól, hogy miként bánunk egymással, akár családban, akár munkahelyen.

Itt tekinthető meg a munkahelyi kizsákmányolás kritikusok által sokat dicsért tanulmánya, az Újabb lány, amely nem csak a Koreai Filmkritikusok Szövetségének díjait söpörte be, hanem a Cannes-i Filmfesztivál első koreai zárófilmje is lett. A stresszes ázsiai munkakultúrát vizsgáló filmet egy valós öngyilkosság alapján írták.

Lélekvándorlással így még nem csábítottak

A kanadai-koreai, de már New Yorkban élő Celine Song első filmje tipikusan olyan, amiről az ember irracionálisan úgy érzi, személyesen neki készítették. A szokásos frázisokon túl azonban meglepően nehéz röviden körbe írni, miért is olyan erőteljes ez a szerelmi háromszög, ahol a boldog házasság valójában nem is áll szemben egy otthagyott sors halvány lehetőségével. Az Előző életek gyorsan magához húz, könnyedén elbűvöl és keserédes önreflexióra késztet.

Az anya és lánya mérgező kapcsolatát boncolgató Két nő összezárva című dráma a Szöuli Nemzetközi Női Filmfesztiválon, a Busan Nemzetközi Filmfesztiválon és a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon is lelkes fogadtatásban részesült.

Ebben a szekcióban, Budapesten először láthatja a közönség az Oscar-esélyes Előző életeket is, amelyet az idei Sundance Filmfesztivál és a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában is vetítettek.

Analitikus pszichológia animációban és világvége-film képregényből

A filmtörténeti érdekességek, független, művész- és rövidfilmek blokkja, az Extra idén öt olyan lebilincselő rövidfilmet, köztük egy animációt kínál, amelyek máshol biztosan nem hozzáférhetőek a hazai közönség számára.

A fesztivál zárásaként a Dél-Koreában két hónapja bemutatott Beton utópia katasztrófa-thrillerjével a világégésben egyszerre kiéleződő konfliktusok és kiteljesedő kapcsolatok izgalmát élhetik át a koreai mozirajongók. A film egy webtoon, azaz koreai digitális képregény alapján készült. A műfajról a filmfesztivált szervező Koreai Kulturális Központ aktuális koreai képregény kiállításán többet megtudhatnak az érdeklődők.

Dupla közönségtalálkozó koreai női filmesekkel

Az idei fesztiválon két filmes alkotót is megismerhet személyesen a hazai közönség. A Szöuli Művészeti Intézetben és a Lengyel Nemzeti Filmiskolában is tanult Kim Hee-jung rendezőnővel október 14-én, a nyitófilm főszereplőjével, Park Ha-sun színésznővel – aki A királyi ház titkai királynéjaként ismertté vált ismertté – pedig október 15-én találkozhatnak az érdeklődők.

Forrás: Koreai Kulturális Központ