Menjünk vissza 2015-ig. Volt egy mini-sorozat, amihez neked semmi közöd nem volt, és már a címében is benne szerepelt, hogy egynyári. Miért vállaltad el, hogy írod és rendezed a második évadot?

A cím szerintem nem korlátozza le időben és helyben a cselekményt. Nekem az egynyári az jelenti, hogy gyorsan jön és gyorsan elmúlik. Fiatalok kavarnak egymással, érzelmek lángolnak fel, a pillanat hevében úgy érzik, hogy nagyon fontos, ami éppen történik velük, de aztán ősz lesz, és kiderül, hogy mégsem volt az, vagy nem úgy, ahogy gondolták.

Nem éreztem folytathatatlannak az első évadot. Óvatosak voltak az alkotók, és ahhoz képest, hogy eredetileg egy évadosra tervezték, nem lőtték el az összes patront, maradtak elvarratlan szálak. Azzal kerestek meg, hogy nyugodtan nyúljak hozzá úgy, ahogy én szeretném. Ez egy olyan ajánlat volt, amit nem lehetett visszautasítani. Megnéztem az első évadot, és nagyon tetszett a hangulata, meg a szereplők. Hálás feladat volt, hogy létező karakterek sorsát kell továbbgondolni. Kijegyzeteltem, amit tudni kellett a múltjukról, a viszonyaikról, aztán elgondolkoztam, mi lehet velük egy évvel később.

Belépéseddel megváltozott a sorozat hangulata. A harmadik, Budapesten játszódó évadnál éreztem azt, hogy már nem csak szórakoztatóan, de hiteles módon is mesél az Egynyári kaland a mai huszonévesek problémáiról.

Sok szempontból hiteles, de az elemeltsége is végig megmaradt. Ez sosem volt szociodráma, és nem is akartam, hogy az legyen: alapvetően és vállaltan egy szórakoztató, könnyed nyári sorozat szerelemről, barátságról, családról. Abszolút az első évadra építkeztem, igyekeztem hűséges maradni a limonádé-jellegéhez, és úgy érzem, sikerült megőrizni a humorát.

Walters Lili és Rubóczki Márkó

A sorozat részeit jellemzően ketten rendeztétek Akar Péterrel. Hogy működött a munkamegosztás köztetek?

Mindenképpen kellett ehhez a munkához két rendező. Sokszor egy időben forgatott a main és a second unit, és olyan is volt, hogy én vezető rendezőként már a következő helyszínt készítettem elő, miközben Péter forgatott egy másikon.

Mivel a második évadtól kezdve minden évben kijöttünk egy újabb évaddal, az egyes munkafázisokra viszonylag kevés idő jutott. Augusztus-szeptemberre leforgott a második, decemberig meg kellett csinálni az utómunkát, januártól tudtam elkezdeni írni a harmadikat, de úgy, hogy tavasszal már előkészítés, május-június forgatás. Nagyon sűrű volt ez az időszak, mivel íróként és rendezőként is dolgoztam a sorozaton.

Ezért voltak társíróid is a társrendező mellett?

Igen, ez egyedül nem ment volna.

Ha jól tudom, a második évad forgatásán sok bajotok volt az időjárással.

Brutális volt. Májusban forgattunk, orkán erejű szél fújt, méteres hullámok voltak, csak a statisztáink reszkettek fürdőruhában az amúgy teljesen kihalt Balaton-parton, normális ember nem ment oda. Én konkrétan snowboard kabátban álltam a parton. Inkább ilyen Survivor-jellegű életérzés volt, semmint nyári kalandos.

Walters Lili, Fehér Balázs Benő és Király Dániel

A harmadik évad budapesti forgatása nyugodtabbra sikerült?

Az ellenkezője történt. Kánikula volt, sokat forgattunk tetőtérben, szóval izzadtunk és állandóan melegünk volt. Persze ezzel együtt is hawaii volt az előző évadhoz képest, legalábbis nekem biztosan, mert jobban viselem a túl meleget, mint a túl hideget. Sokkal komfortosabb volt és mindent sokkal könnyebben tudtunk megoldani.

A tévé előtt úgy okoskodtam, hogy Budapest a te igazi közeged, ott érzed otthon magad, ezért változtattad meg a helyszínt, de hogy ha jól értem, ennek főleg gyártási okai voltak.

Egyrészt az, hogy szinte kizárólag eredeti helyszíneken forgattunk, nem pedig stúdióban, együtt járt azzal, hogy minden évben új fő helyszíneket kellett keresni. A villát, ahol az első évadban laktak a szereplők, lebontották, a második évados családi házat eladták, és ugyanez történt a harmadik évad lakásával is. Másrészt úgy gondoltuk, hogy mivel ez a sorozat jelentős időugrással dolgozik, hiszen a szereplőknek mindig csak nyáron kapcsolódunk be az életébe, illik hozzá, hogy térben is legyen egy élesebb váltás, ne ugyanazt a helyzetet ismételjük évről évre. És hogy jobban szolgálja a történet folytatását, ha a szereplőket kiszakítjuk a megszokott környezetükből.

Az utóbbi években fellendült a magyar sorozatgyártás. Az Aranyélet és a Terápia is magas minőséget képvisel. Bár más a műfaja, szerintem az Egynyári kaland is ugyanezen a színvonalon mozog, mégis sokkal kevesebbet emlegetik. Miért van ez szerinted?

Szerintem is ugyanaz a színvonal. [nevet] Filmes bulikon kétfajta interakcióba szoktam belefutni a sorozat kapcsán. „Ó, én azt nem nézem” - mondják egy kicsit lesajnálóan. De lelkes nézői is vannak: „Egynyári kaland?! Az az én bűnös élvezetem! Imádom!”

Ahogy mondtad, fellendült a hazai sorozatgyártás, emellett rengeteg szuper külföldi sorozat is van. Ott tartunk, hogy akkora a dömping, hogy hiába jó valami, az nem elég ahhoz, hogy kitűnjön. Az érdeklődés generálásához extra erőforrásokra van szükség.

Schmidt Sára

Te magad is használtad a limonádé kifejezést a sorozatra, ehhez képest tök sok létező problémára mutat rá drámai módon, amikkel a mai tinik, fiatal felnőttek találkozhatnak. A negyedik évadra koncentrálva két példa: Zsófit kitartóan zaklatja Alex, Enikőről a beleegyezése nélkül készülnek intim fényképek, amiket aztán kiállítanak.

A legdurvább dolog szerintem a második évadban történt, amikor a randin a srác bezárja a kocsiba Dórát (Dobos Evelin játszotta őt – a szerk.) és előtte maszturbál. Abban a jelenetben tényleg semmi humor nem volt, és nem következett feloldás utána. Ezzel szemben Zsófi zaklatója valóban egy irritáló fickó, de azoknak a jeleneteknek mindig volt egy humoros éle, leginkább az Alexet alakító Dénes Viktor miatt, Enikő pedig bosszút áll a fotóson, ami ad egy elégtételt-érzést.

Nehéz volt megértenem, hogy Zsófi miért nem küldi el durván a fenébe a zaklatóját.

A nők nem úgy vannak szocializálva, hogy kapásból elküldjék a francba azt, aki az akaratuk ellenére hozzájuk ér. A lányokat arra nevelik, hogy legyenek kedvesek, kellemesek, engedelmesek, és rendeljék alá magukat mások szükségleteinek. Plusz soha nem tudhatod, milyen következménye lesz, ha beleállsz a helyzetbe, hogyan fog a másik reagálni, nem lesz-e dühös és ettől aztán még erőszakosabb, vagy tesz úgy, mintha csak te képzelted volna az egészet. Egy fiatal lány még kevésbé tudja kezelni az ilyen helyzeteket – legalábbis én nem tudtam.

Zsófi ráadásul mindig, minden helyzetben meg akar felelni. Finoman már számtalanszor jelezte Alexnek, hogy hagyja abba a nyomulást, de semmit se ért el vele. Ezért inkább az a taktikája, hogy próbálja elkerülni. Egy ponton aztán betelik a pohár, és dühösen elmondja Alexnek, hogy mit gondol a viselkedéséről, Alex pedig erre elsírja magát. Úgy tűnik, egy félreértés az egész, Alex azt hitte, azt várják el tőle, hogy nyomuljon, igazán fel se merült benne, hogy Zsófi nem csak a saját szerepét játssza a vonakodással. Lehet, hogy egyszerűbb lenne nem magától értetődőnek, megváltoztathatatlannak, természetből fakadónak tekinteni a zaklató viselkedését, mintsem a lányoktól elvárni, hogy képezzék ki magukat utcai harcos nindzsának, hogy meg tudják védeni magukat a zaklatásoktól, ami ugyebár egyébként is az ő hibájuk, mert nem krumpliszsákba voltak felöltözve.

Schmidt Sára és Fehér Viktor

Zsófihoz fűződik a negyedik évad legmeglepőbb pillanata. Amikor a műszakis srácok előtt a kocsmában leveszi a bugyiját.

Zsófi azért teszi ezt meg, mert szeretne ő is részt venni a játékban, a srácok azonban elutasítják, csak azért, mert lány. Neki nincs ott keresnivalója. Zsófi azonban rájön, hogyan fordíthatja ezt a látszólag megugorhatatlan hátrányt az előnyére: ezek a srácok nyilvánvalóan lúzerek, a kocsmatúrán egy nőről sem fogják ledumálni a bugyit. Azzal, hogy bedobja a közösbe a sajátját, helyet csinál magának a társaságban. Persze igazából nem a bugyilevétel csinálja meg a riszpektjét az egyetemisták körében, hanem később, amikor beleáll a konfliktusba a bunkó, szexista egyetemi tanárával szemben.

Nagyon szerettem ezt a történetszálat, hogy a törtető, kicsit karótnyelt, eminens karakter folyton elbukik, de aztán a mélypontról felállva megmutathatja, hogy milyen belső erő van benne, és végső soron ez vezeti győzelemre, nem pedig a teperés meg a kerülőutak. Örültem, hogy Schmidt Sára kap végre egy hálás feladatot.
 
A négy évad alapján Sára nagyon sokat fejlődött színészként.

Én már a második évadban is nagyon szerettem vele dolgozni, annyira finom dolgokra volt képes, a negyedik évadban pedig tényleg lenyűgöző volt. Azt a jelenetet, amelyben elsírja magát a tanár előtt, legszívesebben teljes hosszában, vágás nélkül beraktam volna premier plánban, annyira szép és fájdalmas, ami történik az arcán. Sárában és Zsófiban közös, hogy mindkettőjükben nagy az elszántság, mindkettőjükben munkál az az érzés, hogy csak azért is megcsinálom. Sára az a típusú színész, aki keresi a kihívásokat, szereti feszegetni a határait, szereti, ha valami nehéz. Folyamatosan fejleszti magát, jelenleg például akrobatika órákra jár.

Van ennek a sorozatnak fő-főszereplője? Egy barátommal vitatkoztunk erről, én Schmidt Sárát mondtam, ő Walters Lilit.

Szerintem is a Sára.

Amúgy az, hogy nem értettünk egyet, szerintem a sorozat erősségére mutat rá. Arra, hogy a hat főszereplőt nagyjából egyensúlyban tudtad tartani.

Igen, ez fontos szempont volt számomra, de azért Zsófi és Bence olyan, mint Rachel és Ross a Jóbarátok-ban. Abban is hat egyenrangú karakter van, de azért Rachel és Ross viszi előre a legjobban a Jóbarátok-at, az a központi kérdés, hogy ők egy pár lesznek-e vagy sem. Ha lenne még egy évad, kiaknáznám jobban a Király Dani adta lehetőségeket. Úgy érzem, hogy ő fajsúlyosabb sztorikat is elbírt volna.

Waskovics Andrea és Király Dániel

A negyedik évad legbevállalósabb jelenetét a Levit játszó Király Dani kapta. Meztelenül kikötözte őt egy ágyhoz a barátnője, Kökény, és egy ponton még a lány édesapja is benyit a szobába. Könnyű volt erre rávenni Danit?

Azt a részt Akar Péter forgatta. Imádom, mindig nevetek, amikor látom. Hannus Zoltán is nagyszerű benne, ő játszotta Kökény édesapját. Nálunk sosem volt probléma a vetkőzéssel, mindenki tisztában van vele, hogy ez a munka része. Bár a színészek számára nyilván nem a legkellemesebb.

A harmadik évad forgatásán a medencébe ugrást vettük fel az Ákost alakító és meglehetősen szemérmes Fehér Balázs Benővel, és valaki a stábból megkért, hogy vicceljem meg, és mondjam neki azt, hogy le kell vetkőznie teljesen meztelenre. Komoly arccal kezdtem el neki mondani, aztán elnevettem maga, mert láttam, hogy lefagy. Mikor leesett neki, hogy csak szívatom, visszaszólt, hogy „szóval akkor meztelennek kell lenni?! Jó, oké”, és egy mozdulattal letolta az alsógatyáját a stáb előtt. Na akkor meg én fagytam le, de kiderült, hogy volt rajta még egy alsó. A végén ő szívatott meg engem.

Minden évadban feltűntek apróbb szerepekben népszerű magyar színészek, Kerekes Vica, Dobó Kata, Csuja Imre. A negyedik évadban pedig megléptétek azt, hogy Szabó Győző önmagát játszotta.

Olyan embert szerettünk volna, aki éttermes celeb, hogy Bence tudjon Zsófinak villantani azzal, hogy hozzá megy állásinterjúra. Győzőnek egyébként tényleg van egy saját helye, és tök jófej volt, hogy elvállalta, hiszen ez egy olyan cameó volt, amiben ugyan önmagát játssza, de ellenszenvesebbnek kellett lennie, mint amilyen valójában. Ez egy bátor húzás volt a részéről, hiszen Magyarországon nem igazán van ennek hagyománya.

Bence azt hiszi, hogy egy menő éttermet bíz rá Szabó Győző, de aztán kiderül, hogy egy kifőzdét kell igazgatnia, amiben megváltozott munkaképességű emberek dolgoznak. Az ott dolgozók egy olyan csodálatos csapatot alkotnak, akikre akár egy külön sorozatot is építhettél volna.

Igen, bennük még rengeteg lehetőség lett volna. A hatodik részben bukkannak fel, és az történt, hogy az utolsó három részre nagyon sok minden felgyülemlett, haladni kellett, minden történetszálnak a végére kellett érni, ezért sok jelenet, amit ennek a csapatnak terveztünk, kiesett.

Szabó Győző és Rubóczki Márkó

Walters Lili karakterében, Lucában éreztem azt, hogy ő a rendező alteregója. Eltaláltam?

Lucát nem érdekli, hogy mások mit gondolnak róla, és ebben a felszabadultságban nagy erő rejlik. Igen, mondhatjuk, hogy papíron alteregó, de ahhoz, hogy Luca megtestesüljön, ahhoz kell Walters Lili is. Lucában az én legbensőbb „fuck you”-mentalitásom és Lili elképesztő kisugárzása vegyül. Lili egy ösztönös színésznő, aki a lehető legtermészetesebb módon van jelen. Sok szempontból olyan, mint Luca, de azért jóval kifinomultabb nála. Nagyon élvezte, hogy a karakter megformálásakor bedobhatta a gyeplőt a lovak közé.

A színészek mennyire szóltak bele az általuk eljátszott karakterek sorsának az alakulásába?

Volt olyan lehetőség a színészek számára, hogy még a forgatókönyv megírásának az elején elmondják, miket szeretnének csinálni az új évadban, van-e valamilyen vágyálmuk. Így derült ki például, hogy Benő ugyan nem tud szintetizátoron játszani, de tök jól dobol, ezért a negyedik évadban már inkább dobolni látjuk.

Piti Emőke karakterét, Enikőt is fokozatosan igazítottuk a színészhez. A castingon nagyon jól hozta a flörtölős, könnyűvérű nőt, és a kémia is nagyon erős közte és Dani között, ami nem csoda, hiszen az életben is egy párt alkotnak. A forgatáson aztán kiderült, hogy mi áll neki igazán jól. Ő egy nagyon jó nő, de nem az a szexizős fajta, sokkal érzékenyebb, intellektuális típus. A harmadik évadban Enikő még nem tudott hűséges maradni, aztán jött Levi, aki egy megváltó számára, segített neki helyrerakni az életét. Változott a karakter, és egyre közelebb került az igazi Emőkéhez.

Piti Emőke

Káromkodnak, szexelnek, füveznek a sorozatban. Te elmentél addig a határig, amit egy közszolgálati adón leadott, tizenkettes korhatárkarikával sugárzott sorozatban meg lehet mutatni?

Igen. Sőt, a sugárzás előtt ki kellett vágni egy kokainozást. Amikor a harmadik részben Levi és Ákos ül a kocsiban, és a sofőr szippant egyet, azt mi leforgattuk, de nem kerülhetett végül bele. A jogszabály sok helyen általánosan fogalmaz, nincsenek benne konkrétumok. Annyi van benne, hogy tizenkettes karikánál nem mutathatunk olyat, ami károsan hathat a fiatalkorú néző pszichológiai fejlődésére. Ennél a korhatárnál nem lehet például fegyvert fogni másik emberre vagy állatra.

Ezt a szabályt megsértitek, Bencéék behatolnak egy házba, és az ott lakó nő puskát szegez rájuk.

Számít a kontextus. Az a jelenet, bár van benne fegyver, valójában nem erőszakos, nem erőszakról szól, sőt, épp ellenkezőleg. Nem mindegy, hogy félelemkeltő vagy inkább vicces helyzet az, hogy puskával fogadja őket a nő. A szexet például úgy lehet ábrázolni, ha az nem öncélú, ha szeretettel teli. A káromkodásokat úgy oldottuk meg, hogy kiszedtük a szavak közepét – ott is van, meg nincs is ott. A szereplők kezében lehet cigaretta, de nem szívhatnak bele. Nehéz ez, mert egyrészt nézői elvárás az élethűség, - a fiatalok a valóságban szexelnek, cigiznek, káromkodnak -, másrészt vannak ezek a szabályok, amelyeket követni kell.

Elégedett vagy azzal, ameddig ezen a téren elment a sorozat?

Figyelj, én is a kábeltelevíziós sorozatokat nézem, én is azt szeretem, amikor erre nem kell figyelni. Van olyan téma, ami működik tizenkettes karikával, és van ami nem. A tinik, fiatal felnőttek élete a határátlépésekről szól, és ezt nehéz beszorítani ebbe a korhatárba.

Walters Lili

Mesélsz kicsit a befejezésről?

Úgy éreztem, hogy a sok pofáraesés után kijárt a happy end a karaktereknek, akkor is, ha a végedal miatt van benne egy adag melankólia. Ha végiggondolod, Ákosnak és Lucának össze kellett jönnie, Levi és Enikő között olyan erős a kémia, hogy azt nem lehetett felbontani, Zsófi és Bence maradt, akiknek körpályát ír le a kapcsolatuk. Azt gondoltam, hogy érdemes nyitva hagyni, hogy újból összejönnek-e vagy sem, illetve mindenki eldöntheti maga, hogy neki melyik megfejtés a szimpatikusabb.

Ha az utolsó jelenetüket folytatnám, akkor összejönnének, de ennek ellenére Bence elmenne a hajóra, bízva abban, hogy távkapcsolatban kibírják azt a pár hónapot. De az igazság az, hogy Zsófi azért rohant Bence után, mert ezt szokta csinálni. Ha mélypontra kerül, Bencéhez menekül, de amint erőre kap, ismét elhagyja, mert ha erős, akkor az egész világ kell neki, nem csak Bence. Bencének viszont ő marad élete nagy szerelme, negyvenévesen is, ha Zsófi csettint, akkor ő megy, mert őt Zsófi teszi boldoggá. És ez a mintázat ismétlődne újra és újra.

Több éven át dolgoztál ezen a sorozaton, hogyan élted meg az utolsó forgatási napot?

Az egész nagyon érzelmekkel teli volt. Lukács Emil rendezőasszisztens mindenkinek személyre szóló diszpót (aznapi jeleneteket összesítő lap – a szerk.) készített, az enyémen Daenerys Targaryen volt. Azt láttam, hogy fontos barátságok, baráti társaságok, szóval tök jó dolgok alakultak ki a stábon belül.

Érzel magadban ürességet amiatt, hogy véget ért az Egynyári kaland?

Igen, a gyász a legjobb szó arra, amit éreztem. Ez minden forgatás végén bekövetkezik, ha jó volt a hangulata. Meg hát három év az mégiscsak három év. Egy darabig hiányozni fog.

Zomborácz Virág és Fehér Balázs Benő

A Deadwood-hoz és a Downtown Abbey-hez is készült egy befejező mozifilm. Felvetődött benned, hogy 10-15 év múlva előveszed ezeket a karaktereket, és megnézed, mi lett velük?

Igen, felmerült. Sokat viccelődtünk már azon is, hogy ezt hány évadig lehet húzni. Poén szintjén felmerült, hogy odáig eljutunk, hogy öregek és tél van. Ha ebben van még valami, akkor tényleg az, hogy mi lesz velük tíz év múlva. Megnézni, mennyi maradt a fiatalkori álmokból, hogy sikerült a találkozásuk a realitással.

Kíváncsi lennék például, hogy Ákos tíz év múlva is dobol-e egy punk zenekarban, vagy tényleg öltönyös irodista lesz belőle. Te is megkötötted a magad kompromisszumait?

Én nagyon kompromisszumkész embernek tartom magam, különösen, ha arról van szó, hogy valahogy be kell fizetni a villanyszámlát. Az olyan munkából is, ami nem szerzői önmegvalósításról szól, rengeteget lehet tanulni. Például ha a Jóban-rosszban írása kimarad, valószínűleg nem tudom megcsinálni az Egynyári kaland-ot. Visszatérve Ákoshoz, szerintem egy irodai melóban is meg lehet találni a szépséget.

Akarsz a jövőben más sorozatot csinálni?

Nagyon szeretnék egy sorozatot csinálni a nulláról. Ötletcsíráim vannak, és keresem az ehhez megfelelő platformot. Nem tudom, hogy mikor lesz erre lehetőségem.

Mi a helyzet a következő nagyjátékfilm-terveddel?

Lezárult a forgatókönyv fejlesztése a Filmalapnál, kaptam pénzt a gyártás előkészítésére, és az most zajlik.

Elmeséled, miről szól ez a film?

Volt egy újsághír pár éve, egy középosztálybeli házaspárról szólt. A férfi masszőr, a nő kozmetikus, a szépségszalonjuk csődbe ment, és úgy próbáltak meg kikeveredni a hitelcsapdából, hogy kitalálták, vesznek egy prostituáltat és elkezdik futtatni. A forgatókönyvben ezt a meglepő alaphelyzetet gondolom tovább. Fargó-hoz hasonló alapállás ez, hétköznapi emberek belevágnak egy alvilági üzletbe, és látni fogjuk, hogy ez mennyire nem működik.

A hangulata is hasonlítani fog a Fargó-hoz?

Bizonyos értelemben igen. Hívhatjuk fekete romantikus komédiának is, de egy barátom fogalmazta meg frappánsan: egy szomorú romantikus film a szexről. Számomra ez a film arról szól, hogyan próbálnak meg az emberek egymáshoz kapcsolódni.

A sorozat összes része megnézhető Médiaklikken.

A képeket Piti Marcell készítette.