Az eredeti október 22-i dátum helyett csak jövőre mutatjátok be a Toxikomát. Addig olvassuk el Szabó Győző önéletrajzi könyvét? Szerinted mi az ideális sorrend? Könyv utána film vagy fordítva?

A film a könyv egy szeletét dolgozza fel, így a kettő nem ugyanaz, emiatt nem tudok felállítani sorrendet. Ha a könyv teljes történetét akartuk volna átültetni filmre, az egy nagyon drága mozi lett volna a sok és látványos helyszín miatt. Erre nem volt lehetőségünk. Győző történetének az az időszaka érdekelt minket, amikor bekerült elvonókúrára az OPNI-ba, és Csernus Imre volt a pszichiátere. Két borzasztóan erős ego találkozott, és szinte felfalták egymást. Kettejük küzdelmét akartuk bemutatni, ahogy kapcsolatuk egy hihetetlen ívet jár be, végül barátsággá szelídül, és persze Győző lejön a szerről.

Ha élő személyről készítenek életrajzi filmet, meg szokták lépni, hogy legalább egy cameo erejéig szerepeltetik. Szabó Győző fel fog tűnni a filmben?

Nagyon határozottan ellene voltam. Úgy éreztem, hogy ez bulváros irányba tolja a filmet, és ezt kerülni akartam. Semmilyen bulváros tartalmat nem akartam belevinni. Szóba került, hogy szerepeljek benne én is, mivel érintve vagyok a történetben, de ezt is elutasítottam. Készültünk a Valami Amerika forgatására, és Zsámbéki Gábor, a Katona József színház igazgatója kijelentette, hogy csak akkor engedi el Győzőt a forgatásra, ha előtte bemegy az elvonóra, amit három éve halogat.

Molnár Áron és Herendi Gábor / fotó: Gordon Eszter

Én ekkor szembesültem Győző heroinfüggőségével, már ki volt tűzve a forgatás dátuma. Hirtelen ijedtségemben castingolni kezdtem, megnéztem más színészeket, de mivel a karaktert Győzőre képzeltem el, ő volt a fejemben, amikor írtam a forgatókönyvet, ezért mindenki mással elégedetlen voltam. Felhívtam Csernust, bemutatkoztam, és megkértem, hogy beszéljünk úgy, mint orvos az orvossal (nekem is van orvosi diplomám) Elmondtam, hogy ez az első filmem, rengeteget kockáztatok vele - nagyrészt a saját pénzem volt benne -, segítsen, létezik-e az, hogy egy kéthónapos elvonóról vasárnap kijön a Győző, és én hétfőn tudok vele forgatni. Erre azt mondta: "Az életét fogod megmenteni azzal, hogy ha kijön, és rögtön lesz munkája. Odaadom neked a gyógyszerét, azt minden reggel előtted vegye be, és nem lesz semmi baj." Bevállaltam, Győző gyönyörűen végigcsinálta, és ahogy Csernus megjósolta, semmi baj nem történt.

Adná magát, hogy a Valami Amerika forgatásának a kezdete legyen a Toxikoma vége.

Adná magát, de én ezt nem akartam. Már azt is megbántam, hogy van egy jelenet a filmben, amiben Győző szöveget tanul a kórházban, és egy pillanatra látszik, hogy a Valami Amerika forgatókönyvét olvassa. Attól félek, hogy ezt bénának fogják tartani, kapni fogok a fejemre, hogy beleerőltettem magam a filmbe. Hiszen a történetet, amit az imént elmeséltem, nem ismerik az emberek.

"A fokozódó járványhelyzettel kapcsolatos előrejelzések okán" – ezzel indokoltátok a Toxikoma elnapolását. Eljött az eredeti bemutató napja, és a mozik még mindig nyitva vannak. Jó döntés volt?

Továbbra is jó döntésnek tartom, mivel az előzetes felméréseink szerint nagy érdeklődés van a filmre, viszont a moziba járók száma csak a 20 százaléka annak, mint ahányan tavaly ilyenkor moziba mentek. Egyértelmű, hogy jelenleg sokkal kevesebben járnak moziba. Persze, lehet azt mondani, hogy kevesebb a konkurencia a mozikban, de a pro és kontra érveket mérlegelve végül úgy döntöttünk, hogy várjuk meg a vírushelyzet végét, azt az időpontot, amikor helyreáll a mozizás. Egy olyan időpontban szeretném bemutatni a filmet, amikor az emberek nem félnek moziba járni.

 

Az elmúlt hónapokban bemutatott magyar filmek nézőszámai befolyásolták a döntést?

Körültekintően jártunk el, én szinte beledöglöttem ebbe a döntésbe, hiszen július óta dobozban van a film, és már nagyon be szeretnénk mutatni. Megnéztük ezeket az eredményeket, és abszolút azt mutatják, hogy nem járnak elegen moziba. A járványhelyzet miatt nehéz megítélni ezeket a számokat, de szerintem a Hab egy jó példa: egy habkönnyű mozi, amire alapból nagyon sokan bemennek, ráadásul még jó kritikákat is kapott, és ennek ellenére mindössze 20 ezer nézőt csinált. Egy ilyen film el szokta érni a 100 ezres nézőszámot, vagy még annál is többet.

A Hab rendezője, Lakos Nóra elmondta a Filmhunak, hogy csalódásként éli meg a film nézőszámát. Ha rajta múlt volna, nem küldi mozikba szeptember elején.

Igaza van. A romkom az a műfaj, amely leginkább megy a mozikban, az emberek vágynak a felhőtlen szórakozásra, ehhez képest a húszezres nézőszám nagyon alacsony.

A Tenet mozis teljesítményét figyelemmel követted?

Az sem csinált nagyon sok nézőt. Ott is érződött, hogy kevesen járnak moziba. A Tenet esetében nekem a marketinggel is volt problémám: óriási hype-ot építettek fel a film köré, ezért olyan magas elvárásokkal ültek be az emberek, aminek nagyon nehéz megfelelni.

A Tenetet tényleg hihetetlenül nagy hype övezte, emlékszem, volt olyan szalagcím, hogy Christopher Nolan lehet a mozi megmentője.

Vigyázni kell a túlzásba vitt reklámmal, én már egyszer megégettem magam ezzel. Egyesek úgy tartják, nem lehet valamit eleget reklámozni. Én már nem értek ezzel egyet. Lehet valamit úgy túlreklámozni, hogy az visszafelé süljön el.

Szerintem létezik az a fogyasztói attitűd, amikor egy reklám olyan gyakorisággal jön szembe, hogy az emberben ellenszenv ébred, és csak azért sem próbálja ki a reklámozott terméket.

Régebben nem így gondolkoztam, de megtapasztaltam, hogy létezik ez a hozzáállás.

A neved összeforrt a közönségsikert aratott filmekkel, a Toxikoma azonban más típusú alkotás, ez egy kemény drogelvonós történet. Most is hajtasz a közönségsikerre?

Józan vagyok a nézőszám tekintetében, ez nem egy könnyű film, nem tud Valami Amerika lenni. Azért rajta vannak a kézjegyeim, szóval ne egy sötét művészfilmet képzelj el. Ez egy dráma, amiben sok humort nem lehet felfedezni. Kihívásnak élem meg a műfaji váltást, azt szeretném elérni, hogy ne a vígjáték legyen az egyetlen olyan zsáner a magyar filmben, amivel magas nézőszámot lehet elérni a moziban. Bizakodó vagyok, nézzük meg, egy dráma hány nézőt tud csinálni. Igyekszünk egy erős, de jól átgondolt marketinget építeni köré, szórakoztató és egyben erős mondanivalóval bíró, elgondolkodtató filmnek tartom, amiből nagyon pozitívan lehet kijönni.

Van már új bemutatódátum?

A fejünkben január van, de ezt még nem hirdettük meg, mivel teljesen megjósolhatatlan, hogy áll majd a járvány 2021 elején. Illetve sakkoznunk is kell, hiszen a sok idénről eltolt amerikai film miatt nagyon sűrű lesz a jövő évi bemutatónaptár. Nem lesz könnyű olyan hétvégét találni, amikor nincs nagy konkurencia.

A Filmintézet döntőbizottsága nem adott pénzt legújabb filmterved, az Akasztófavirágok gyártására. Miért dobták vissza?

Meglepett a döntés. Egy éven át fejlesztettük a Filmintézetnél, és minden alkalommal olyan visszajelzést kaptunk, hogy ez nagyon jó, ilyen filmek kellenek. Indoklást még nem kaptunk, csak magát az elutasítást. Ez ráadásul nem is az első játékfilmtervem, amit nem javasoltak megvalósításra, nem támogatták egy Máté Péterről szóló életrajzi filmemet sem. Egy év alatt összesen öt olyan tervet utasítottak el, amihez közöm volt, két nagyjátékfilmet, egy tévéfilmet, egy sorozattervet és egy kisjátékfilmet. Szomorú vagyok, mert szeretek alkotni és átadni a közönségnek.

Számomra azért volt meglepő az Akasztófavirágok elutasítása, mivel Hegedűs Bálint íróval ti ketten csináltátok az elmúlt évtized legtöbb mozinézőt bevonzó magyar filmjét, a Kincsemet.

Ez egy kifejezetten közönségbarát, sok szempontnak megfelelő film lett volna. Történelmi, mellveregetés nélkül, vígjátéki elemekkel, de dícsőíti az aradi vértanúkat. A Kincsemhez hasonlóan semmi ciki nem volt benne, így tudott volna büszkeséget ébreszteni az emberben.

Annyit tudok erről a filmről, hogy ez lett volna a magyar Becstelen brigantyk.

Hasonlít rá, ez is egy bandáról szól. Az 1848-49-es szabadságharc leverése után játszódik, amikor Haynau véres tisztogatásba fogott, sorra végezteti ki azokat, akik részt vettek a szabadságharcban. Az említett banda elkezd leszámolni a hóhérokkal, mert ha nincs hóhér, akkor nincs akasztás. Szerelem is volt benne, egy vagány kalandfilm lehetett volna.

Feltételezem, átnézted a Filmintézet többi döntését is. Mit éreztél, miközben nézegetted őket?

Kíváncsian várom a döntések eredményeit a mozikban.

Mit üzensz az SZFE-s diákoknak?

Kint voltam én is az október 23-i rendezvényen. Mélységesen tisztelem őket, és meg vagyok hatódva a bátorságuktól, ők a mai kor hősei.

A borítóképen Molnár Áron, Herendi Gábor és Bányai Kelemen Barna látható, a fényképeket Gordon Eszter készítette.