A pert a Civil Jogok New York-i Szervezete (NYCLU) kezdeményezte, a filmes érdekében fellépve. New Yorkban csak korlátozva lehet közterületen felvételt készíteni 2001. szeptember 11. után, ezt a rendelkezést sértette meg az indiai alkotó tavaly május 13-án.
Sharma korábban már számos nemzetközi díjat nyert két dokumentumfilmjével. A Végső megoldás (Final Solution) egy 2002-2003-ban az észak-nyugat-indiai Gujarat államban muzulmánok ellen végrehajtott vérengzést örökíti meg, a másik film, az Utórezgések (Aftershocks) egy 2001-ben szintén Gujaratban történt földrengés következményeit dokumentálja.
A január 10-én kezdődött eljárás során Sharma elmondta, megalázva érezte magát a fogvatartás miatt, amire azután került sor, hogy a rendőrök látták, amint egy kézikamerával felvételeket készít Manhattan belvárosában.
Az indiai filmes éppen néhány háttérképet vett fel egy dokumentumfilmhez, amelyben azt mutatja be, hogy miben változott meg a hétköznapi emberek – például a taxisok – élete a 2001. szeptember 11-i támadás óta. Az indiai alkotó tudott arról, hogy engedélyre van szüksége a filmezéshez, de kérelmét magyarázat nélkül leutasították a polgármesteri hivatalban.
„
Mennyiben változott meg az életük? |
"Az egy dolog, hogy valaki a Brookly híd alatt fényképeket készít a napfelkeltéről" – mondta Christopher Dunn az NYCLU ügyvédje. "Megint más, ha a belvárosban a járdáról filmezed a taxisokat, amit emberek százai tesznek naponta. Ez nem lehet alapja annak, hogy valakit terrorizmussal vádoljanak."
Az eljárás során rögzítették, hogy Rakesh Sharma dél-ázsiai, sötétbőrű, szakállas és látta, amint világos bőrűek ugyanott incidens nélkül felvételeket készíthettek.