2023. 07. 03. filmhu

Lázadó volt, nem elegáns szalonművész – Rényi András és Veiszer Alinda a Caravaggio árnyékáról

Elindultak a Nagylátószög stúdióbeszélgetései

Az európai festészet nagy megújítójáról, a korai 17. századi Róma botrányhőséről szól a Caravaggio árnyéka című kosztümös dráma, aminek kapcsán Rényi András művészettörténészt Veiszer Alinda kérdezte a Mozinet újonnan induló stúdióbeszélgetéseinek első adásában. A Nagylátószög a forgalmazó filmjeivel kapcsolatos témákat fogja rendszeresen körbejárni, az első epizód a cikkben megtekinthető.

Renitens bűnöző, polgárpukkasztó, meleg vagy biszexuális” – fontos-e tudni Caravaggio művészete kapcsán mindezt, kérdezi elsőként Veiszer Alinda a festő filmbéli ábrázolása kapcsán. Rényi András szerint Caravaggio élete szorosan összefonódott a művészetével, bizonyítottan megjelennek benne önéletrajzi elemek. Erre példaként hozza, hogy a festő karrierje mindössze 18 évet tett ki, és ebben az időszakban pont fegyverviselési tilalom volt érvényében Romában, de képein a szúróvágó eszközök mégis nagy szerepet játszottak. Rényi szerint renitens, önfejű ember volt, de nem ettől lett nagy művész. „Lázadó karakter volt, fantasztikus nagy újítója az európai művészetnek.

Köztörvényes bűnöző volt-e Caravaggio, akinek gyilkosság miatt kellett menekülnie Rómából? A művészettörténész nem nevezné őt bűnözőnek, a festő számláján a gyilkosságot megelőzően csak olyan „apróságok voltak, mint kocsmai verekedés”. Bizonyos értelemben tagja volt a római elitnek, egyházi és tehetős személyektől kapott megbízásokat, ismert embernek számított. Rényi szerint a film ezt egy kicsit ki is színezi. „Nem volt egy elegáns szalonművész”. A gyilkosságot nem tervezte el előre, egy utcai verekedés eredménye volt. Utána sokan próbáltak közbenjárni az érdekében a pápánál.

Caravaggio árnyéka / Fotó: Mozinet

A film egyik jelenetében az akadémiai festők, élükön Giovanni Baglione kritizálja Caravaggio személyét és alkotásait. Baglione egyik képén ördögként is megfesti Caravaggiót. „Az akadémiai ízlés megtestesítője volt, ami ellen Caravaggio lázadott” – jellemzi a rivális művészt Rényi. A filmből is kiderül, mennyire botrányosnak tarották Caravaggio Diadalmas Ámor című festményét annak nyers erotikája miatt. Ámort a hagyományos ábrázolásmód szerint egy nemtelen puttóként volt szokás elképzelni. Érosz, a szerelemisten nem lehet szerelmes, ő csak összenyilazza a szerelmeseket.

Caravaggio ebből az Ámorból egy érzéki, szexuális, kívánatos testet formál”. A kép nem a profán jellege miatt erotikus, hanem „a felületek miatt minden, ami érinthető, tapintható, az erotikushoz hasonló érzetet kelt.” A művészettörténész szerint erotikáról csak ott lehet beszélni, ahol, „szexuális tiltás van, tilos az érintés.” A kép legendáriumához tartozik, hogy művészi kvalitásai miatt nem semmisítettek meg, de elfüggönyözve tárolták.

A fény-árnyék alkalmazásán kívül mi volt még szokatlan az akkori festői iskoláknak és a közízlésnek Caravaggio képein?” A festő azt állította, hogy: „Az én képeimen mindent a természet festet”. A művészettörténész szerint viszont a művészetben nincs olyan, hogy természetes, hiszen mindent a művész állít elő. Ugyanakkor Caravaggio képein olyan közvetlenség jelent meg, amit előtte más nem volt képes létrehozni. Caravaggio képeihez nem kell magyarázat, maguktól fejtenek ki erős hatást a nézőre. A festő kockázatot vállalt azzal, Szent Pétert egy koldusról mintázta, a halott Szűz Máriát pedig a Tiberisből kifogott holttestről – Rényi szerint azonban ez nem polgárpukkasztás volt, hanem szintén a közvetlenséget szolgálta. „A hatása abból fakad, hogy egy holttestet hullaként ábrázol, nyers tárgyszerűségében.”

Mindennek ellenére miért tartozott a megrendelői közé az egyház? A szakértő szerint nagy konkurencia harc zajlott a festők között a megbízásokért, Caravaggio pedig egyszerűen jobb volt a többieknél. Az ellenreformáció idén próbálták visszacsábítani a népet a templomba, a hatásos festmények pedig ebben nagy szerepet játszottak.

Caravaggio árnyéka július 6-tól látható a hazai mozikban a Mozinet forgalmazásban. A Nagylátószög sorozat korábbi, vetítések előtti beszélgetései elérhetőek a YouTube-on.

A cikk a Mozinettel együttműködésben született.

Még több magazin

magazin

Szédítő élmény belépni az Árva világába

A Kiscelli Múzeum kiállításán jártunk

Magyarország Oscar-díjra nevezett filmje, Nemes Jeles László Árva című alkotása apropóján a BTM Kiscelli Múzeum Árva – A történelem torkában címmel…

tovább

magazin

Balsai Móni: Én is nagy újrakezdő vagyok

Interjú a Szenvedélyes nők főszereplőjével

Már a mozikban Herendi Gábor legújabb filmje, a Szenvedélyes nők. Főszereplője a negyvenes párterapeuta, Lilla (Balsai Móni), akit váratlanul elhagy…

tovább
 
hirdetés

Inkubátor 10

November 21-én tartják meg a Nemzeti Filmintézet 10. Inkubátor pitchfórumának döntőjét, ahol tíz pályakezdő filmes fogja prezentálni az első egészestés (és egy rövid animációs) filmtervét. A következő két hétben az összes alkotót bemutatjuk.

Megvannak a 10. Inkubátor Pitch Fórum nyertesei

Inkubátor 10 – Budavári Balázs: Alvó Emberek

Inkubátor 10 – Kotsis Gergely: Kill Boat

a teljes dosszié

Sárkányok Kabul felett

November 20-án kerül a mozikba a Sárkányok Kabul felett című magyar háborús akciódráma. Dyga Zsombor valós eseményeken alapuló filmjének főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra, Ertl Zsombor és Stohl András alakítják.

A magyar katonák az afgán káoszban is rendet vágnak

Dyga Zsombor: Szívem szerint életem végéig némafilmeket csinálnék

Mészáros Blanka: A játékunkkal képesek vagyunk gyógyítani a közönséget

a teljes dosszié

22. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál

A 22. Verzió Filmfesztivál idei szlogenje az "Együtt létezünk". November 11. és 19. között Magyarország egyetlen emberi jogi dokumentumfilm-fesztiválja 11 szekcióban mutatja be újra a világ legaktuálisabb és legerősebb kreatív dokumentumfilmjeit.

Közös létezésünket dolgozza fel a 22. Verzió programja

Mikroszkopikus közelség és izgalmas távlatok – magyar verseny a Verzión

A Verzióval együtt idén is érkezik a DocPro

a teljes dosszié

Árva

Nemes Jeles László történelmi családkereső-trilógiájának záródarabja az apaság kérdését, az apai szerep ellentmondásosságát állítja a középpontba. Az Árva Velencében debütált, a magyar közönség először pedig a Cinfesten láthatta először.

Nemes Jeles arról mesél, milyen egy diktatúra közepén, apátlanul

Nemes Jeles László: A saját eredetem foglalkoztatott

Kemény Ildikó: Nagyon szeretem az ambíciót

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
- Ismeri a kreszt, asszonyom?
- Má' mit érdekel engem ez a kresz?

Dögkeselyű

Oszd meg! Az összes idézet