A tartalomból:

KIEŚLOWSKI ÖRÖKSÉGE

Krzysztof Kieślowski (1941-1996), a Wajdáék utáni nemzedék meghatározó rendezője 75 éve született és húsz éve halt meg. Szociológiai indíttatás, közéleti érdeklődés, erkölcsi nyugtalanság. Mi maradt meg Kieslowski örökségéből mai lengyel filmben?

Szíjártó Imre: Tízparancsolatok (Kieślowski emlékezete)

Krzysztof Kieślowski: A valóság dramaturgiája (Feljegyzések)


SZÖRNYEK ÉS HÉROSZOK

A kertvárost felforgató fantasztikum, rajongás az animáció és a fekete humor iránt. Dante a nem hiányzó láncszem Spielberg és Tim Burton között. Nicolas Winding Refn varázsregéi véres, traumákkal terhelt víziók az elveszett identitás kereséséről. Szimbolikus harcosai önmagukkal vívják a legnagyobb csatát.

Varga Zoltán: Rajzfilmrajongó álmodozó (Joe Dante szörnyecskéi)

Szabó Ádám: Istenek hajnala (Nicolas Winding Refn és a heroizmus – 2. rész)


GYILKOSOK KUPÉJA

Japrisot hősnői (A hölgy az autóban, szemüveggel és puskával, Csapda Hamupipőkének, Gyilkos nyár) elsősorban önmagukra veszélyesek, ötvöződik bennük a noir félrevezetett kisembere és a végzet asszonya. Éppen ez az osztott személyiség az, amely ma is izgatja a rendezőket, akik Japrisot sötéten ragyogó bűnügyi történetei közül választanak alapanyagot.

Kránicz Balázs: A hölgy egy kissé bogaras (Sébastien Japrisot bűnügyei filmen)

Ádám Péter: Foglalkozása: közellenség (A Mesrine-dosszié)

Pernecker Dávid: A vád tanúja (OJ Simpson filmek)

Varró Attila: A nézőpont kérdése (Japán krimik)


DROG ÉS MOZI

A kábítószeres és a mozgóképes trip közötti párhuzamok nyilvánvalóak, a drog, ha úgy tetszik, az elme mozija, a tudatmódosítás aktusa és élménye nem véletlenül az egyik legnépszerűbb filmtéma. A drogfilm alzsánerekre oszlik, kannabiszfogyasztót tévedés lenne összetéveszteni a heroinistával.

Bilsiczky Balázs: Tűcsere (Merre tart a magyar drogfilm)

Pernecker Dávid: A falak ránk zárulnak (Drog-filmek látványvilága)

Baski Sándor: Füst által homályosan (A mozi és a fű)


ERŐMŰVÉSZET

A Tarzan-regények és A dzsungel könyve hűen tükrözik koruk kolonialista szemléletét. Meg tudják-e szabadítani őket az előítéleteiktől az új adaptációk?

Sepsi László: „A dzsungel az otthonom”  (Őserdei fantáziák – Tarzan és Maugli)

Kránicz Bence: Előkelő idegen (David Yates: Tarzan legendája)

Huber Zoltán: Poénok és pofonok (Bud Spencer 1929 - 2016)


MAGYAR MŰHELY

Várkonyi Benedek: Testről és lélekről (Beszélgetés Enyedi Ildikóval)

Lénárt András: Mediterrán diktátorok árnyékában (Vajda László nemzetközi karrierje)


FESZTIVÁL

Varga Balázs: Az erőd ereje (Mediawave 2016)


KÍSÉRLETI MOZI

Lichter Péter: A magányos meteorit (Roger Deutsch portréja)


TELEVÍZIÓ

Ardai Zoltán: Nyílt mezőn (Labdarúgó EB 2016)

Csiger Ádám: Cseh noir (Vladimír Michálek: Mammon)


KRITIKA

Varró Attila: Kelta glamúr (John Carney: Sing Street) 54

Schubert Gusztáv: Francia bárka (Alekszandr Szokurov: Frankofónia) 55

 

Fotó: John Carney: Sing Street – A Vertigo Média augusztusi bemutatója