A tartalomból:
KIEŚLOWSKI ÖRÖKSÉGE
Krzysztof Kieślowski (1941-1996), a Wajdáék utáni nemzedék meghatározó rendezője 75 éve született és húsz éve halt meg. Szociológiai indíttatás, közéleti érdeklődés, erkölcsi nyugtalanság. Mi maradt meg Kieslowski örökségéből mai lengyel filmben?
Szíjártó Imre: Tízparancsolatok (Kieślowski emlékezete)
Krzysztof Kieślowski: A valóság dramaturgiája (Feljegyzések)
SZÖRNYEK ÉS HÉROSZOK
A kertvárost felforgató fantasztikum, rajongás az animáció és a fekete humor iránt. Dante a nem hiányzó láncszem Spielberg és Tim Burton között. Nicolas Winding Refn varázsregéi véres, traumákkal terhelt víziók az elveszett identitás kereséséről. Szimbolikus harcosai önmagukkal vívják a legnagyobb csatát.
Varga Zoltán: Rajzfilmrajongó álmodozó (Joe Dante szörnyecskéi)
Szabó Ádám: Istenek hajnala (Nicolas Winding Refn és a heroizmus – 2. rész)
GYILKOSOK KUPÉJA
Japrisot hősnői (A hölgy az autóban, szemüveggel és puskával, Csapda Hamupipőkének, Gyilkos nyár) elsősorban önmagukra veszélyesek, ötvöződik bennük a noir félrevezetett kisembere és a végzet asszonya. Éppen ez az osztott személyiség az, amely ma is izgatja a rendezőket, akik Japrisot sötéten ragyogó bűnügyi történetei közül választanak alapanyagot.
Kránicz Balázs: A hölgy egy kissé bogaras (Sébastien Japrisot bűnügyei filmen)
Ádám Péter: Foglalkozása: közellenség (A Mesrine-dosszié)
Pernecker Dávid: A vád tanúja (OJ Simpson filmek)
Varró Attila: A nézőpont kérdése (Japán krimik)
DROG ÉS MOZI
A kábítószeres és a mozgóképes trip közötti párhuzamok nyilvánvalóak, a drog, ha úgy tetszik, az elme mozija, a tudatmódosítás aktusa és élménye nem véletlenül az egyik legnépszerűbb filmtéma. A drogfilm alzsánerekre oszlik, kannabiszfogyasztót tévedés lenne összetéveszteni a heroinistával.
Bilsiczky Balázs: Tűcsere (Merre tart a magyar drogfilm)
Pernecker Dávid: A falak ránk zárulnak (Drog-filmek látványvilága)
Baski Sándor: Füst által homályosan (A mozi és a fű)
ERŐMŰVÉSZET
A Tarzan-regények és A dzsungel könyve hűen tükrözik koruk kolonialista szemléletét. Meg tudják-e szabadítani őket az előítéleteiktől az új adaptációk?
Sepsi László: „A dzsungel az otthonom” (Őserdei fantáziák – Tarzan és Maugli)
Kránicz Bence: Előkelő idegen (David Yates: Tarzan legendája)
Huber Zoltán: Poénok és pofonok (Bud Spencer 1929 - 2016)
MAGYAR MŰHELY
Várkonyi Benedek: Testről és lélekről (Beszélgetés Enyedi Ildikóval)
Lénárt András: Mediterrán diktátorok árnyékában (Vajda László nemzetközi karrierje)
FESZTIVÁL
Varga Balázs: Az erőd ereje (Mediawave 2016)
KÍSÉRLETI MOZI
Lichter Péter: A magányos meteorit (Roger Deutsch portréja)
TELEVÍZIÓ
Ardai Zoltán: Nyílt mezőn (Labdarúgó EB 2016)
Csiger Ádám: Cseh noir (Vladimír Michálek: Mammon)
KRITIKA
Varró Attila: Kelta glamúr (John Carney: Sing Street) 54
Schubert Gusztáv: Francia bárka (Alekszandr Szokurov: Frankofónia) 55
Fotó: John Carney: Sing Street – A Vertigo Média augusztusi bemutatója