I. Beharangozó


Cannes (kultúr)politikája
Mi van idén Cannes-ban?

Kétségtelenül a Cannes-i Filmfesztivál legnagyobb érdeklődésre számot tartó eseményei, a bonyolult kultúrpolitikai elgondolások alapján kiválasztott versenyfilmekhez kapcsolódnak, ám a 60. alkalommal megrendezett jelentős filmes eseményekbe beletartoznak a retrospektív és „hommage”-vetítések, a műhelymunka és a filmvásár is.



II. Beszámolók


Hongkongi pite
60. Cannes-i Filmfesztivál 1.


A fesztivál első napjain látottak alapján már most levonható a tanulság, hogy nem mindig az főz jól, aki jól bevált recept alapján, precízen adagolja a hozzávalókat, és mérnöki pontossággal elegyíti azokat. Néha egy kis kiszámíthatatlanság sokkal ízletesebbé és fogyaszthatóbbá teheti a végeredményt.





Kuba, a Paradicsom
60. Cannes-i Filmfesztivál 2.

Sokkoló tények, érdekes interjúalanyok és erősen propagandisztikus mondanivaló. Michael Moore és Barbet Schroeder dokumentumfilmje megosztja a közönséget.






Egyiptomi cowboys menni Izrael
60. Cannes-i Filmfesztivál 3.


Nagy nevek, nagy elvárások, mérsékelt sikerek és kiábrándulások, no és számos ’meglepetés’ Cannes-ban, ahol éppen a kevéssé várt ’kis filmek’ okozták eddig a legnagyobb örömöket.







Beérett, letisztult művek
60. Cannes-i Filmfesztivál 4.


Mint a jó bornak, az alkotóknak is jót tesz, ha érni hagyják őket. A korán megmutatkozó tehetség ugyanis akkor válik igazivá, ha érettséggel és élettapasztalattal párosul.







A tömegszórakoztatás magasiskolája
60. Cannes-i Filmfesztivál 5.


Az idén Cannes-ban meggyőződhettünk arról, hogy Quentin Tarantino, Steven Soderbergh, a Coen testvérek: Joel and Ethan, David Fincher és az európai mozihoz leginkább közelítő Gus Van Sant filmjei valóban az amerikai tömegkultúra és tömegszórakoztatás legjavát képezik.





Egyszer minden jónak vége
60. Cannes-i filmfesztivál 6.


Nem jött meglepetésként a román film sikere, előre borítékolni lehetett a győzelmét, mivel valóban magasan kiemelkedett a mezőnyből, azt is sejteni lehetett, hogy Fatih Akin sem távozik üres kézzel. Az idén Cannes-ban a nagy díjakat a fajsúlyos filmek seperték be.





III.
Hírek

Hazai jelenlét
Magyarok Cannes-ban

19 év után ismét magyar Arany Pálmáért izgulhatunk: Tarr Béla A londoni férfi című filmje a versenyprogramban indul, a Magyar Filmunió megnyitja a Magyar Pavilont, a HungariCom a Marché du Filmen promótál, Pálfi az EPC fórumán szerepel, és idén Pusztai Ferenc a Producer on the Move. Minden, a magyarok cannes-i szerepléséről.




Fagyicsók kék-vörös glamourfényben
Wong Kar Wai filmjével nyitott Cannes

Lelkesen és elismerően fogadták a My Blueberry Nights-ot Cannes-ban. A közönségre-rajongókra számító, szórakoztató, zenés szerelmi történet és road movie, esztétizált művészfilm is egyben, gyönyörű képekkel valamint jó adag nosztalgiával. 





Ismét a magyarokról

Egon és Dönci Cannes-ba megy

Az idén népes delegáció képviseli a magyar filmet a Cannes-i filmfesztiválon, ahol többek közt bemutatkozik az Egon és Dönci című animáció is. Az első magyar 3D-s alkotásként is aposztrofált, főként gyerekeknek szánt, de felnőttek számára is élvezhető alkotásból 11 percet már a Croisette közönsége is élvezhet.




Forgalmazóink eredményei
Magyar sikerek Cannes-ban


Az idei Cannes-i Filmfesztiválon minden eddiginél aktívabb markentingfogásokkal igyekeznek értékesíteni a magyar filmeket. Ahogy korábbi cikkeinkben beszámoltunk, a Magyar Filmunió mellett a Hungaricom is saját standot bérelt a fesztivál területén. Az első pár napot követően máris magyar sikerekről hallhatunk.




A Tarr-film fogadtatásáról
A londoni férfi és a nemzetközi kritika

Megosztotta a nemzetközi sajtót Tarr Béla új filmje. A cannes-i versenyprogramban debütált opus díszbemutatóján állva tapsolt a közönség, ám a sajtóvetítésről többen elmenekültek. A nemzetközi kritika is ezt a kettősséget tükrözi.




És a győztes...
A románoké az Arany Pálma

A cannes-i filmfesztivál fődíját, az Arany Pálmát a román Christian Mungiu Négy hónap, három hét, két nap című alkotása kapta. A film a Ceausescu-rendszer idején játszódik, és egy tiltott abortusz történetét dolgozza fel. Román alkotás most első ízben kapott Arany Pálmát.