Kapcsolódó anyagok

Noah Cowan fesztiválvezető (jobbra)
Fine Line Features itt mutatta be először John Waters legújabb filmjét az A Dirty Shame-et. A film főhőse egy kéjvágyó messiás, akinek küldetése, hogy szent és eddig nem próbál szexuális aktust fedezzen fel, amely elhozza az Feltámadást. További siker a forgalmazónak, hogy hétvégén Torontóban ünnepelték meg másik két filmjük, a Mike Leigh Vera Drake valamint Alejandro Amenábar The Sea Inside című filmjének Velencei Fesztiválon nyert Arany illetve Ezüst Oroszlán díját.

Az idei Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon 253 nagy játékfilm és 75 kisfilm indult, ami összesen 11-gyel kevesebb mozit jelent a tavaly vetítettekhez képest. A fesztiválon résztvevő filmeket 61 ország 3300 nevezéséből választották ki. A beválogatott alkotások teljes játékideje 27.090 perc, és összesen 21 moziteremben lehet őket megnézni. A 253 játékfilmből több mint 200 premier, ami mutatja, hogy az alkotók Torontóban igyekeznek forgalmazót találni mozijuk észak-amerikai vetítéséhez.

Szintén a hétvégén jelentette be a Sony Pictures, hogy megszerezte a jogot Kim Ki-duk legújabb alkotásának, a 3-Ironnnak a bemutatására. A dél-koreai rendező filmje a legjobb rendezés díját nyerte a hétvégén véget ért Velencei Filmfesztiválon. A film egy szellemként élő csavargóról szól, aki átmenetileg üres lakásokba költözik, viszont rendkívül vigyáz a berendezésre, és apróbb munkákkal „visszafizeti” a hűtőből kievett ételt. Ekkor tűnik fel az életében egy gyönyörű modell, aki hozzá hasonlóan, szinte láthatatlanul kénytelen élni. A film üzleti sikere részben a rendező korábbi filmjének, a nálunk is bemutatott  Tavasz, Nyár, Ősz, Tél… és Tavasz-nakis köszönhető.

A fesztivál nyitónapján mutatták be Michel Epstein Final Cut: Making and Unmaking of Heaven’s Gate című dokumentumalkotását. A 24 éve készült Menyország kapuja talán a legellentmondásosabb és a legtöbbet kritizált film, ami Hollywoodban készült, amelynek honi érdekessége, hogy a kamera mögött Zsigmond Vilmos ült. Az eredeti film bukásáról az operatőrön kívül nyilatkozik még Kris Kristofferson, Brad Dourif és Jeff Bridges is.

További magyar vonatkozású hír, hogy a nyitónapon külön ajánlót közölt a fesztivál lapja Janisch Attila Másnap című Szemle-fődíjas alkotásáról, Mysterious Hungarian Homicide címmel.

A második nap egyik legérdekesebb filmje Apichatpong Weerasethakul thaiföldi rendező Tropical Malady című műve volt. A rendező a filmkészítés előtt építészettel foglakozott. Szerinte a filmkészítés hasonlít az építészethez, hasonlóképpen struktúrákban kell gondolkodni. Weerasethakul személyes és kísérleti alkotása párhuzamos világokról szól, ahol a történet a tájképekből bontakozik ki.

Az ex-Szovjetunióból érkezett elsőfilmes  alkotónők munkái is szerepeltek a hétvégi műsoron. A kazah származású Guka Omarova a Schizo-val és Marina Razbezhkina a Harvest Time-mal. A kazah rendező filmje napjainkban játszódó thriller, amely  egy tinédzser fiú és egy felnőtt nő viszonyát követi végig. Razbezhkina filmje az 1950-es évek kolhozainak egyikében játszódik. A tragikus elbeszélés során kiderül, hogy a Vörös Zászló Érdemrenddel jutalmazott sztahanovista kombájnsofőr miként rombolja le saját és családja életét.

A Shadows of Time című film került a reflektorfényben hétvége másnapján. Florian Galenberger német rendező már korábban felhívta magára a figyelmet azzal, hogy spanyol nyelven Oscar-díjas rövid filmet forgatott I Want to Be címmel. Most bemutatott alkotása Indiában játszódik, 1944-ben, Kalkuttában, ahol egy testvérpárt rabszolgaként eladnak, és ezt követően nem is találkoznak. A Little Sky című argentin film kapta a legtöbb figyelmet a hét első napján. A mozi egy részeges férj, az ő sokat szenvedő felesége, gyermekük és az életükbe megérkező csavargó zűrös kapcsolatáról szól. Az író-rendező Maria Victoria Menis, filmjének alaphangulata a lepusztultság, a reménytelenség. Mégis, a felbomló családba „beköltöző” csavargó és a házaspár gyermeke között mély szeretetteljes viszony alakul ki, hogy új élet kezdődjön mindkettejük számára.