Az EU MEDIA programja által támogatott európai forgatókönyv-fejlesztő tréningek száma egyre csak gyarapodik. Hogy ennek milyen pozitív és negatív folyományai vannak, az egy másik cikk tárgya, mindenesetre az feltétlenül örvendetes, hogy mind több magyar résztvevő jut el ezekre az oktatásokra. Az idén szeptemberben debütált ScripTeast program első, egy Sterdyn nevű apró lengyel falu impozáns kastélyszállójában megtartott egyhetes intenzív tréningjén ketten vettünk részt Magyarországról.

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a program szakmai felépítését, a szervezés profizmusát és az oktatók felkészültségét tekintve rögtön az európai élmezőnyben startolt. Ugyanakkor egészen biztos, hogy jelenleg a legnagyvonalúbb ilyen jellegű képzés: mindössze 200 euró jelképes részvételi díjért a szervezők állják a résztvevők összes költségét: az utazást, szállást, teljes ellátást.

A ScripTeast kelet- és közép-európai forgatókönyvírók jelentkezését várta. A válogatás feltétele legalább egy már megvalósult televíziós vagy nagyjátékfilmes produkció, kellő forgatókönyvírói tapasztalat és egy viszonylag előrehaladott fejlesztési stádiumban lévő nagyjátékfilm-forgatókönyv volt. Végül 12 filmterv kapott meghívást a programon való részvételre. Kettő észt, öt lengyel, egy szlovák, egy szlovén, egy bolgár és két magyar forgatókönyv írói dolgoznak nyolc hónapon keresztül – a program célkitűzései szerint – könyveik világszínvonalúvá fejlesztésén.

Lynda Myles a két észt résztvevővel, Peeter Tammistoval
 és Hardi Volmerrel

A program első része szeptember végén zajlott. Ennek során a Sundance Intézet forgatókönyvíró-képzésének szerkezetét követve a 12 résztvevő mindegyike öt nemzetközi hírű, nagy tapasztalatú tanácsadóval találkozhatott projektjeik négyszemközti elemzésére. Az egyhetes munka végén a résztvevők választhattak, melyik tanácsadóval kívánnak továbbdolgozni a jelenleg zajló online forduló során. Legközelebb Berlinben a fesztivál ideje alatt találkozik három napig a ScripTeast csapat, ahol a kurzus vezető tanárai további tanácsokat adnak az elkészült új verziókkal kapcsolatban, illetve ígéreteiknek megfelelően a szervezők promótálni fogják az addigra remélhetőleg valóban világszínvonalúra turbózott könyveket nemzetközi producerek előtt. Ugyanez a célja a Cannes-ban rendezett, egyhetes, utolsó hivatalos ScripTeast találkozónak is jövő májusban. Cannes-ban adják át a program végén a legjobb résztvevő kelet-európai forgatókönyvnek járó, 10 ezer eurós Krzysztof Kieslowski díjat is.

A szervezőknek igen impozáns tanári és tanácsadói csapatot sikerült megnyerniük a programhoz. A két vezetőtanár Maciej Karpinski, a Lengyel Filmintézet igazgatóhelyettese, számos nemzetközi játékfilm forgatókönyvének szerzője, illetve Gazdag Gyula. A nyolc tanácsadó pedig Bill Forsyth, Richard Kwietniowski, Bernd Lichtenberg, Enzo Monteleone, Lynda Myles, Thaddeus O’Sullivan, James Ragan és Petr Zelenka. 

Henrietta és Peter Fudakowski a ScripTeast-en

A Sundance-metódusnak megfelelően közülük öttel találkozik hat napon át minden résztvevő író projektjének kimerítő mélyelemzésére. A képzés szellemiségének megfelelően nem annyira tanár-diák viszonyt kell elképzelni, hiszen a résztvevők mindegyike bír több-kevesebb profi tapasztalattal. Inkább párbeszéd zajlik a filmtervek problémáinak felismeréséről és azok megoldásáról, a nemzetközi közönség és piac elvárásainak szem előtt tartásával.

A képzés lényege, hogy minden résztvevő több különféle szemlélet képviselőjével találkozva igyekezzen kigyűjteni a számára és filmterve szempontjából leghasznosabb megjegyzéseket. A módszer sajátosságából adódóan az eltérő professzionális és nemzeti hátterű, különböző tapasztalatú tanácsadók nem ritkán tesznek egymásnak akár ellentmondó észrevételeket, mégis óriási élmény, amikor ilyen profikkal nyílik alkalom együtt dolgozni. A vezető hollywoodi forgatókönyvíró-képző egyetem, a USC professzora, James Ragan például nagyon struktúra- és paradigma-tudatos megközelítésből elemezte a forgatókönyvemet, a Good Bye, Lenin! többszörösen díjnyertes alkotója, Bernd Lichtenberg tisztán karakter-alapú szemszögből közelítette meg, míg az ünnepelt cseh író-rendező, Petr Zelenka a történet okozatiságára és logikai összefüggéseire helyezte a hangsúlyt.


A festői szépségű, luxuskivitelű sterdyni kastély gigantikus parkjában tartott találkozókon túl esténként a tanácsadók filmjeinek vetítésére került sor, illetve megnéztük a tavaly legjobb idegen nyelvű film Oscarját elnyert Tsotsit is. Egyik este a Tsotsi producere Peter Fudakowski, illetve felesége, a film sztori editora, Henrietta tartottak igen tanulságos előadást a film – és a forgatókönyv – keletkezéséről. Érdekes adat például, hogy a forgatókönyvnek negyven változata készült, ebből nem kevesebb, mint 15 gyökeres átírás volt, és még így is négy különböző befejezést forgattak hozzá, illetve számtalanszor újravágták, mielőtt a mozikba került.

Jelenleg az online forduló során a Sterdynben elhangzottak összegzésével, a választott tanácsadók segítségével a forgatókönyveink újraírása folyik. December végéig kell elkészülnie a következő változatnak, amivel Berlinben fogunk dolgozni, illetve egy pitch keretében vélhetően kufárkodni is.   

A ScripTeast vitán felül a jelenlegi legjobb lehetőség a térség forgatókönyvíróinak projektjeik fejlesztésére és nemzetközi piacra juttatásához. A jelentkezés mindenki előtt nyitva áll, jövőre remélhetőleg még többen fognak élni hazánkból is ezzel a páratlan lehetőséggel.