Kapcsolódó anyagok

Damien O'Donnell neve a magyar közönség számára is ismert lehet, ő készítette ugyanis 1999-ben a legjobb brit filmnek járó BAFTA-díjjal kitüntetett A Kelet az Kelet című filmet. Új munkájában két mozgássérült tolókocsis férfi barátságát dolgozta fel, akik az intézetet elhagyva saját otthont alakítanak ki maguknak. Életüket méginkább felforgatja, hogy mindkettőjükben romantikus vágyak élednek fiatal házvezetőnőjük iránt. A film pátosz és komédia között egyensúlyozik, míg a végén inkább tragikus színezetet kap a történet. A közönség előtt nagy sikerrel vetített Inside I’m Dancing a hátrányos helyzetű mozgáskorlátozottak társadalmi elfogadásában is jelentős szerepet játszhat.

O'Donnell filmje olyan, az előző években Edinburgh-ben közönségdíjat nyert filmek listájára került, mint az Alul semmi, az Amélie csodálatos élete, és a Billy Elliot.

Damien O'Donnell:
Inside I’m Dancing

A fesztivál fődíját a lengyel származású Pawel Pawlikowski My Summer of Love című filmje nyerte el: elsősorban "egyszerűségével" és "szépségével" ragadta meg a zsűri tagjait. A szerelmes történet Helen Cross azonos című könyvén alapszik. A két 16 éves lány nyári barátságát feldolgozó film október 22-én kerül világforgalmazásba. 

"Nem tudtam már a végén eldönteni, hogy vajon mennyire működik a film. Rengeteg időt töltöttünk a vágással és újra és újra végignéztük az anyagot", nyilatkozta a rendező a díjátadón. "Mégis igyekeztem a legjobb filmet megcsinálni, amit csak tudtam. Most nagyon örülök, hogy ez sikerült."

Pawlikowski azonnal beleszeretett Helen Cross regényébe, leginkább a két főszereplő, Mona és Tasmin személyisége miatt, majd gyorsan megvásárolta a megfilmesítés jogait. A filmmel azonban valami eredetit szeretett volna létrehozni, így a történet végül 90%-ban eltér a könyv sztorijától. Az alaphangulat azonban, a főhősökből áradó intelligens naivitás légköre vezérmotívumként megmaradt. 

Pawlikowski immár másodjára nyert díjat Edinburgh-ban. 2000-ben Az utolsó menedék (Last Resort) című filmje bizonyult elismerésre méltónak. 

Pawel Pawlikowski:
My Summer of Love

Nik Powell a zsűri elnöke úgy nyilatkozott, hogy évek óta nem látott ilyen erős mezőnyt a fesztiválon. "Két hosszú vacsora is kellett ahhoz, hogy megnyugtató döntés tudjon születni, 5 film is volt, amit a zsűri valamilyen okból az első helyre tudott volna rangsorolni."

A két nagydíjon kívül a tegnapi záróesten további elismeréseket is kiosztottak. Így például a Kodak és a Brit Filmtanács legjobb brit rövidfilmnek a Billy’s Day Out című munkát választotta, melyet Iain B MacDonald rendezett, valamint a Who Killed Brown Owl című kisfilmet, Christine Molloy és Joe Lawlor rendezésében.
 
A legjobb brit animációs film díját a Good Song és a Brand Spanking kapták, a Guardian elsőfilmes díját pedig Morgan Spurlock vihette haza Super Size Me című McDonalds-dokujáért. 
 
A rövid dokumentum kategóriában a So Goodbye című film lett a befutó, míg a Taking Cuttings külön elismerésben részesült. A legjobb európai rövidfilm a Cleopatra’s Nose című spanyol alkotás lett.

Mint korábban hírül adtuk, két magyar film is szerepelt a programban: Antall Nimród Kontroll és Janisch Attila

Cserhalmi György a
Zelaryban
Másnap című munkáival ismerkedhetett meg a skót fesztiválközönség, Cserhalmi György játékával pedig a Zelary című cseh-oszták-szlovák játékfilmben, mely a Rosebud szekcióban mutatkozott be Edinburgh-ben.