A televíziófilmek gyártását célzó Fehér György-pályázaton öt alkotást összesen 600 millió forinttal támogatott a Médiatanács. A Mindenki révén rövidfilmes Oscar-díjat nyerő Deák Kristóf Foglyok címmel abszurd, szatirikus fekete komédiára kapott támogatást, amely 1951-ből meséli el egy család történetét: a famíliát ávósok ejtik foglyul saját lakásukban, ráadásul a lakásba érkező rokonok, ismerősök mögött is bezáródik az ajtó. A forgatókönyvet Vörös András írta. A Mindenkiről itt írtunk, a rendezővel beszélgettünk még a jelölés előtt, és az Oscar-győzelemről is tudósítottunk. Interjúnk során a direktor mesélt nekünk terveiről is: "Vannak olyan sztorik, amiket csak kisfilmként lehet megcsinálni, és vannak olyanok, amiket egész estés játékfilmben érdemes kibontani. A kisfilmet talán egy versnek, vagy egy egyperces novellának lehet megfeleltetni. Mindenek előtt abban hiszek, hogy egy sztorinak meg kell találni a megfelelő formát, tudni kell, hogy mire elég, vagy milyen keretet nem fog szétfeszíteni. Most van egy régóta dédelgetett történetem, úgy érzem, hogy azt 6-8-10 részes sorozatban lehetne igazán jól elmesélni, az már majdhogynem nagyregény. Ma már szinte csak hosszban van különbség a műfajok között, minőségben nincs."
Megtörtént eseményekből építkezik majd Bergendy Péter ’56-os történelmi thrillere, a Trezor Köbli Norbert forgatókönyve alapján. Az íróval mi is beszélgettünk többek között erről a filmtervéről is (az interjú itt olvasható). A film "a Belügyminisztérium épületében játszódik, ez korábban bank volt, egy óriási, kétszintes trezorral, nem ám akkorával, mint egy szoba, hanem mint egy kétemeletes könyvtár. A II. világháborúban óvóhelynek használták, utána az állam beköltöztette oda a belügyminisztériumot, és azóta is a titkos irattáruk van ott. A trezorajtót a saját szememmel láttam, iszonyú vastag, nagyon bonyolult zárakkal, aminek a kulcsai nem is hasonlítanak kulcsokra. A zárakat nyitó fémlapok elvesztek az ‘56-os zűrzavarban, Kádárék aztán hiába keresték, ezert kihoztak a börtönből egy mackóst, hogy segítsen feltörni a belügynek a saját trezorját. Ő a főhős: ha sikerül feltörnie, szabad ember."
Vitézy László A színésznő című filmje is a kommunista időkbe fog visszarepíteni: a hatvanas évek országosan ismert művésznőjét kiszemeli a Belügyminisztérium, mint aki alkalmas lehet a baráti országok vezetőinek szórakoztatására, ám az erdélyi származású színésznő eközben szerelembe esik az eltiltás alatt lévő olimpiai bajnok kardvívóval. Pajer Róbert A merénylet című filmterve korhű díszletekkel és jelmezekkel mutathatja be Erzsébet királyné, azaz Sisi és gyilkosa, az olasz anarchista Luigi Luccheni útját a tragikus végkimenetelű genfi találkozásig. Tóth Barnabás is forgathat majd Akik maradtak címmel F. Várkonyi Zsuzsa könyve, a Férfiidők lányregénye alapján, amely két, családját elveszítő ember, egy kamaszlány és egy negyvenes férfi egymásra találását dolgozza fel. Az Újratervezéssel nagy sikert aratott rendezővel itt beszélgettünk még 2012-ben, de idén is ajánlott nekünk filmet Mű/Soron című rovatunkban, nem is keveset.
Fotó: Academy
Forrás: NMHH