2004. 01. 28. Horeczky Krisztina
A gólya olyan, mint az édesapám
Tölgyesi Ágnes: Cigány ABC
Tölgyesi Ágnes – két részes, egészestés – dokumentum-, ha úgy tetszik,kvázi-ismeretterjesztő filmje több szempontból is meghatóan nagyvonalú munka.A rendező (forgatókönyvíró, riporter, szerkesztő) legújabb romafilmjében rendkívül emberi, majdhogynem példa nélkül való „alternatívát” kínál arra a reménytelennek látszó kérdésre: mit kezdjen a társadalom a funkcionális analfabétizmus csökkentésére a cigánygyerekek körében.
Tölgyesi „pulyáinak” szülei legföljebb nyolc osztályt végeztek,szakképzettségük nincs, évek óta munkanélküliek, rejtély, miből tartják el gyerekeiket. Nem fehér holló olyan iskolai csoport, ahol mindössze egy gyermeknek van „teljes” családja. Ugyanakkor: az anyák-apák többsége – akik közül van, aki azt mondja, a cigányság „vívta ki” magának a kitaszítottságot, és ő maga is megunja, ha sokáig dolgozik - már vágyik arra, hogy utóda visszanyerje az elvesztett önbecsülést.
A kistanyasi iskolák megszüntetésének - egyik - következményeként a nyírbátori Királytelek Általános Iskolába tizennégy tanyabokorból járnak a gyerekek. Az iskola kivételes igazgatónője merész lépésre szánta el magát, mikor annak idején úgy döntött, korrekciós osztályt hoz létre a cigánygyerekeknek. Az osztály vezetőjének fölvette Lázár Péter cigány származású pedagógust, aki eredetileg biológia-testnevelés tanárnak pályázott az iskolába, ám – szerencsénkre – nem rettent vissza a feladattól.
Lázár életre hívta a Kedves Ház Alapítványt – a bentlakásos kollégiumot. A hajdanán négyéves korától a berkeszi intézetben nevelkedő férfi a többkultúrájú társadalmak multikulturális oktatási rendszeréről írta a szakdolgozatát – San Franciscóban. Alternatív módszerével pedig alaposan föladta a leckét mindnyájunknak.
Lázár – továbbá a rendező által meglátogatott-bemutatott nyírségi és baranyai iskolák igazgatói, pedagógusai, szépséges tanárnői, nevelőtanárai – az „átnevelés”, a radikális változtatás helyett érteni tanítanak. Céljuk, hogy „gyerekeiket” elfogadja a társadalom többsége, és ne taszítsa ki őket a világ.
Lázár rendszerében a pedagógusnak kell megtanulnia a „másság” sajátosságait. (Így: kivételes muzikalitás és mozgáskészség, továbbá – ahogyan az igazgató asszony pazar eleganciával fogalmazott: a cigányember más „idődimenzió”-ja – lévén többségük nem dolgozik…)
Lázár Péter – ahelyett, hogy estéit forradalmi tanrendek tákolásával múlatta volna - hetekig mászkált gyerekeivel a határban, növényeket szedegetve, állatokat szemlélve, mindenekelőtt: minél többet beszélgetve, megismerni vágyva mindegyiket. Így tudta meg a vállalkozó szellemű pedagógus, hogy az egyik „nebuló” apja is olyan, mint a gólya: ősszel elmegy, tavasszal visszajön.
Majd egy esős napon, a tétlenül bambuló gyerekek megkérdezték: hát sosem lesznek nekik szép könyveik? Ők már sosem tanulnak? Nekifogtak, és berendezték saját osztálytermüket. Lázár Péter, ahogyan a nyírteleki és a nyírszőlősi Diákotthon és Általános Iskola pedagógusai, szeretésre „oktatnak” – ennyi szeretettel igazán nem lehet nehéz.
A nyírszőlősi iskola igazgató-helyettese elkeserítő ténnyel szolgált: mikor gyakran még a számtalan különóra és a fejlesztő pedagógus sem elég ahhoz, hogy egy csoportban minden gyerek megtanuljon elsős korára írni-olvasni, egy hetven százalék alatti IQ-tesztet „produkáló” gyereket értelmi fogyatékosnak nyilvánítanak. Kisegítő iskolába kerülve a visszafejlődés elkerülhetetlen.
Ezek után némileg bőszítően hat, hogy a nyírteleki Királytelek Általános Iskolában a szülők azonnal tiltakoztak, mikor arról értesültek, a pedagógusok külön cigány-csoportot kívánnak létrehozni, kizárólag a délelőtti órákra. A dühös szülők azonban akkoriban látták a televízióban: nem lehet különválasztani az iskolákban a cigányokat.
Tölgyesi filmjének (egyik) szépsége, mikor megfeledkezik a „szociális” kérdésekről, és lázasan, lelkesen beszélget heroikus küzdelmet folytató interjúalanyaival a módszertanról. Egyetlen kritikai észrevételre vagyok hajlandó: az alkotó – elkötelezettsége következtében – filmje második részében kissé elnagyoltan bánt a dramaturgiával. A második rész egy önmagában is celluloid után kiáltó epizóddal indul: hogyan maradt egyedül a válása után kisemmizett, az alvilág által megfenyegetett és földönfutóvá lett cigány férfi három gyermekével, akiket – ha jól értettem – magyar anyjuk elhagyott, miután prostituáltnak állt. A férfi megdöbbentő monológja után az epizódnak vége szakad. A második részből tudjuk csak meg, hogy Lázár Péter intézetis gyerek volt, és bár más szavakkal, de itt is gyakran beszél hitvallása lényegéről. Ezek a „bakik” talán elegendő okot adhatnak a második rész újragondolására. Mindazonáltal: Lázár a Cigány ABC II.-ben idézi Albert Schweitzert, így elhangzik a film tán legszebb mondata: a világból azok az emberek hiányoznak, akik mások hiányaival foglalkoznak.
Köszönet Tölgyesi Ágnesnek – s mert csupán az ökör következetes: sutba a dramaturgiával.