A Gyerekszem Egyesület 2002 óta foglalkozik hátrányos helyzetű és intézetben nevelkedő gyerekekkel.  Az elmúlt évek során több mint 350 filmjük készült, amelyek közül többet is meghívtak nemzetközi gyerekfilmfesztiválokra. Az öt napos intenzív workshopon a fiatalok a forgatás első fázisától az utolsóig mindent csoportosan, együttes erővel készítenek el: a megadott témára kitalálják, majd megírják a forgatókönyvet, storyboardot rajzolnak, színészeket keresnek, leforgatják, megvágják, és végül bemutatják a kész filmet. A workshopra négy ország gyermekotthonaiból érkeztek fiatalok: a magyarokon kívül lengyel, cseh és szlovák csapat is forgatott egy-egy filmet (a programot a Visegrádi Alap támogatta).

Fotó: Pozsonyi Janka

A Hűvösvölgyi Gyermekotthonban, zsibongó gyerekek társaságában néztük végig az elkészült kisfilmeket – az izgatott csapatban akadtak egészen kicsik és tinédzserek is, akikhez a forgatást segítő tanárok csatlakoztak. A vetítés alatt minden elhangzott mondatot négy nyelven hallottunk vissza: egy-egy magyar, lengyel, cseh és szlovák tolmács folyamatosan fordított a gyerekek számára. A vetítőteremben majdnem az összes stáb jelen volt, a lengyel csoport pedig már csomagokkal a kézben nézte a kisfilmeket, mert a vetítés után egyenesen a repülőtérre indultak. A kész munkákat az egyesület oldalán lehet megnézni.

A workshopon minden évben egy adott tematika alapján készülnek a filmek, az idei az időkapszula volt. A programról Dr. Fecskó Edinát, a Gyermekszem Művészeti Egyesület alelnökét kérdeztük: „Az volt a célunk, hogy a filmek egyfajta időkapszulaként működjenek: hogy a gyerekek beletegyék azokat az értékeket, amiket meg szeretnének mutatni a jövő számára. Egy játékos értékárverésen minden csapat végiggondolta, milyen értékek fontosak a számukra." A szlovák csapat például a családot és az egészséget emelte ki, a magyar csapat a szerelmet és a karriert, a cseheknek pedig a természetszeretet volt a központi témája.

Fotó: Pozsonyi Janka

Az egyesület elnöke, Grosch Nándor maga is gyermekotthonban nevelkedett, tanár szakon végzett, ezután nevelőtanárként dolgozott az intézetben, majd gyártásszervezést tanult a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ahol pszichodrámával foglalkozott. A pszichológia és filmkészítés iránti szeretet az egész egyesületben összefonódik, mindannyian a kettő valamilyen ágazatából érkeznek. Grosch Nándort a vetítés után, a filmforgatás terápiás jellegéről kérdeztük: „A digitális kamera olyan, mint egy játékszer, amit minden korosztály használhat. A filmezésnek van egy vágyteljesítő funkciója, nagyon sok mindent beletehetnek a fiatalok. Azt szoktam mondani, hogy a kamerával akár filmet is lehet csinálni.”

Grosch Nándor, a Gyerekszem Egyesület elnöke / Fotó: Pozsonyi Janka

A workshop mellett a nyári táborokban, a tavaszi filmes találkozókon, és a két évente megrendezett Gyerekszem Filmfesztiválon is a fiatalok által készített filmek vannak a középpontban – ide már az egész világról várják a diákok és a családban nevelkedő gyermekek animációs- és dokumentum-kisfilmjeit is. Az egyesület a filmfesztivál révén pár éve tagja lett a Youth Cinema Network-nek, amely az európai gyerek- és diákfilmes fesztiváloknak szövetsége. „Ezen keresztül kapcsolatban vagyunk a többi gyerekfilmfesztivállal, egymásnak küldözgetjük a filmeket, hivatalos szakmai szervezetként a fesztiváloztatást is segítik. Rajtuk keresztül azt is könnyebb megoldani, hogy a gyerekek eljussanak fesztiválokra, ahova beválogatták a filmjüket. Többségük nemhogy külföldön, de még a Balatonnál se volt, így ez egy nagyon jó lehetőség nekik.”

A Gyerekszem Művészeti Egyesület programjáról, és a filmfesztiválról, a hivatalos oldalon lehet részletesebben olvasni.