Kisfaludy András, a MADE ügyvezető alelnöke a beszélgetés elején örömmel jelentette be, hogy a szemle negyven dokumentumfilmje közül tizet MADE-tag rendezett. Azt viszont sajnálatosnak nevezte - és ezzel rá is tért a sajtótájékoztató legfontosabb témájára -, hogy leszámítva azt a néhány szemlés filmet, melyet bemutat a Duna Televízió, a dokumentumfilmek nem számíthatnak sem televíziós megjelenésre, sem szakszerű archiválásra.

A Magyar Nemzeti Filmarchívum nem foglalkozik a digitális technikával rögzített filmek archiválásával. A rendszerváltás óta így nagyjából kétezer archiválatlan dokumentumfilm készült. A dokumentumfilmek televíziós megjelenését a Magyar Televíziónak kellene biztosítani, de az MTV - pénzhiányra hivatkozva - nagyon kevés dokumentumfilmet vásárol.


Kisfaludy András
Gulyás János, visszautalva Kisfaludy bevezető szavaira, arról beszélt, hogy a MADE 1998-as megalakulását elsődlegesen a filmszemlék indokolták. A MADE megalapítói kifogásolták a szemle műfaji kategóriáit, valamint a szemlére kerülő filmek előzsűrizését, és noha azóta mindkét téren pozitív változásokat tapasztaltak, fontosnak tartanák, hogy a szemle katalógusában azokat a dokumentumfilmeket is felsorolják, melyek nem kerültek a versenyfilmek közé. Így ezek a filmek sem tűnnének el észrevétlenül.

Ungváry Rudolf súlyos problémának nevezte, hogy a dokumentumfilmes műfajnak nincsen magyar nemzeti filmográfiája, és hogy a műfaj elméleti kérdései máig tisztázatlanok. A probléma orvoslására Ungváry írt egy tanulmányt a dokumentumfilmek tipológiájáról és strukturális vonatkozásairól. A tanulmányról szóló kerekasztalbeszélgetést a MADE megjelentette a Kerekasztalon a dokumentumfilm című könyvben.   

Szilágyi Erzsébet a dokumentumfilmek kettős paradigmaváltásáról beszélt. A rendszerváltozás után a dokumentumfilm egyrészt megszabadult a politikai megrendelésektől, másrészt a 90-es évek után a meglévő stílusok mellett megjelentek újak: áldokumentumfilmek, és a játék- és a dokumentumfilmes műfajt ötvöző alkotások. Ez szintén az Ungváry által kidolgozott tipológia szükségességét támasztja alá.
  
Ezt követően Szilágyi bemutatta az Osiris Kiadó gondozásában megjelent könyvet, mely a MADE egyik tiszteletbeli tagjáról, Ember Juditról szól. Zalán Vince, a kiadó filmes sorozatának szerkesztője kifejezte abbéli reményét, hogy az Osiris Kiadó a jövőben is megjelentet dokumentumfilm rendezőkről szóló könyveket. Kisfaludy a beszélgetés végén bemutatta azt a három könyvet, melyeket a MADE az elmúlt egy évben jelentett meg. A sajtótájékoztató után levetítették A rendszerváltozás dokumentumfilmjei című beszélgetésről készült filmet.