ANIMÁCIÓ SOROZATOK KÁNAÁNJA

A Cartoon egy nemzetközi nonprofit szervezet, amely több, mint húsz éve szervez programokat az animációs ipar támogatása céljából. Ezek egyike a Cartoon Forum, a televízióra és új vizuális platformokra forgalmazandó animációs filmek fóruma, amely az idén Norvégiában, Stavangerben ünnepelte 20. születésnapját. A négynapos vásáron jelen volt a nemzetközi animációs ipar krémje, mintegy 800 producer, rendező, televíziós filmbeszerző, gyártó és forgalmazó 28 országból. A televíziós vásár fennállása óta több, mint 400 animációs sorozattervet indított el a megvalósulás útján, összességében 1,5 milliárd eurós költségvetéssel. Az idei évben 61 sorozattervet prezentáltak az alkotók, a legtermékenyebbek a franciák voltak, ők ugyanis tizenöt projekttel álltak elő.

A nemzetközi animációs ipar krémje © Valerie de Halleux / CARTOON

A fórumon reggeltől délutánig zajlottak a prezentációk, minden beválogatott alkotógárdának 40 perc állt a rendelkezésére, hogy bemutassák a koncepciót, és meggyőzzék a döntéshozókat arról, hogy az övék a legpiacképesebb projekt, amely nélkül az európai animációs platform olyan volna, mint a gyerekkor búgocsiga nélkül. A franciák mellett volt számos spanyol és angol sorozatterv, de az északi országok producerei sem tétlenkedtek. A 310 órányi tartalom megvalósulásához összesen 148 millió euróra volna szükség, amely leginkább nemzetközi koprodukcióban realizálódhat. A prezentált filmtervek az eddigi évekhez hasonlóan széles spektrumon mozogtak, szinte minden animációs technika, műfaj, hossz és állatfaj megjelent, ugyanakkor megfigyelhető az a tendencia, hogy egyre több alkotó (a résztvevők egyharmada) gondolkozik az új platformokban, így nem csak televízióra, de mobilra és internetre, sőt, gyakran még videojátékra is megtervezik a megjelenést.

A kocsik kapaltartóján tanyázó plüssállatok

Láthattunk a Monthy Python-féle humorra hajazó, "semmiféle értéket nem hordozó" francia sorozattervet (Kinky and Cosy), az Egyszer volt... az élet című francia rajzfilmsorozatot idéző alkotást, amely egy olasz kislány, Lily agyába kalauzol el bennünket  (Sbrain), több projekt foglalkozott a pubertáskor nehézségeivel (Girl's things), bemutattak Bruegel-festmények ihlette, papírkivágásos technikával készülő családi animációt (The Winter Ghost), a spanyolok a kocsik kalaptartóján tanyázó plüssállatokról meséltek (The secret life of Suckers), a Granny O'grimm című, számos fesztiválsikert elért ír rajzfilm sorozatterve pedig arra ébresztette rá a résztvevőket, hogy a Grimm-mesék önmagukban sótlanok. Bár a fórum elsősorban a gyerekeknek szóló tévésorozatok platformja, néhány felnőtt-sorozat is helyet kapott a programban, mint például az egy perces epizódokból álló Blinklife, amely a modern világunkban való tájékozódást hivatott elősegíteni, például "Hogyan segítsük a közösségioldal-függőket?" című epizódjával.

A Grimm-mesék önmagukban sótlanok

A hivatalos programon felül természetesen bárkinek lehetősége nyílt arra, hogy kapcsolatokat építsen, koproducert vagy tévétársaságot vadásszon animációs sorozattervéhez. A filmes világban páratlan hatékonysággal működő fórum során minden arról szólt, hogy az európai animációs ipar - a gazdasági válság kedvezőtlen hatásai ellenére - fejlődni tudjon, és a legnívósabb projektek nemzetközi koprodukcióban indulhassanak el a megvalósulás útján. A Cartoon végtelenül professzionálisan megszervezett eseményén az európai animációs szakma közel ezer képviselője - az egyik törzs-tolmács szavaival élve - egy nagy család benyomását keltette a négy nap során.      

A LEGRANGOSABB ANIMÁCIÓS DÍJ

A Cartoon Forumon adták át európa legrangosabb animációs díját, a Cartoon d'Or-t a Stavanger Concert Hallban. Idén az öt jelölt közt volt svéd mesefilm egy érzékeny kisfiúról (Aston's Stones), francia korkép egy szerelmet kereső lányról és a partiarcokról (Party Animals), egy számos technikát izgalmasan ötvöző, szubjektív útinapló (Madagascar, carnet de voyage), valamint egy formabontó ír animáció a párkapcsolatok dinamikájáról (Please say something), és a Wallace and Gromit című sikeres brit sorozat A Matter of Loaf and Death című epizódja. A Cartoon d'Or díjat az öt tagú, Serge Elissalde, Kari Juusonen és Tomm Moore animációs rendezőkből álló zsűri a fiatal ír rendezőnek, David O'Reilly-nek ítélte oda. A Please say something alkotója saját elmondása szerint költségvetés nélkül, otthoni számítógépén készítette az animációt, amely a rangos elismerést megelőzően elnyerte az 59. Berlini Filmfesztiválon a legjobb rövidfilmnek járó Arany Medvét. "Ha egy film díjat nyer, és neked nem tetszett - azt jelenti, tévedtél!" - viccelődött O'Reilly a díj átvételekor, reflektálva arra a tényre, hogy a közönségből sokakat meglepett a zsűri döntése.

A fiatal ír tehetség és a Cartoon d'Or  © Valerie de Halleux / CARTOON

A szintén a Cartoon Forum során kiosztott Cartoon Tributes díjak azzal a céllal jöttek létre, hogy reflektorfénybe helyezzen olyan cégeket és személyiségeket, amelyek az utóbbi egy évben pozitív hatást gyakoroltak az európai animációs iparra. Kategóriánként három jelöltet állítottak, akik közül a rendezvény több mint hétszász résztvevője választotta ki a díjazottakat. A szavazatok alapján az év tartalomszolgáltatója az NRK (norvég állami televízió), az év forgalmazója a brit Cake Entertainment, az év producere pedig az ír Brown Bag Films lett.    
    
MAGYAROK A FJORDOK MENTÉN

Bár az idei évben nem szerepelt magyar projekt a programban, több producer is érkezett hazánkból Norvégiába, a Cartoon Forum rendezvényére. A Studio Baestarts-ot Erkel András, a Kedd Stúdiót Péchy György, a Casa Magicát pedig Szabó Attila képviselte. A televíziók képviselői közt Radóczy Katalin, a Minimax tévécsatorna programbeszerzési igazgatója volt jelen, a Media Desk Magyarország képviseletében pedig Kiss Enikő utazott Stavangerbe.

Kapcsolatépítés, üzletkötés szárazföldön és vizen
© Valerie de Halleux / CARTOON

A Studio Baestarts a tavalyi évben HUHU (lásd a honlapon, a short films menüpont alatt) című sorozattervét prezentálta a Cartoon Forumon. „Több mint százan vettek részt a 2008-as prezentációnkon, aminek nagyon nagy sikere volt –  ennek szájhagyomány útján elterjedt a híre, és végül olyanok is megkerestek minket, akik korábban nem láttak fantáziát a HUHU-ban, és be se jöttek a prezentációra” - mondta a producer, aki jelentős részben a tavalyi fórumnak köszönhetően immár a produkció elkészítéséhez szükséges büdzsé 70-80 százalékával rendelkezik. A baglyos sorozat fő támogatója a francia Canal+, de a lengyel és a spanyol Canal+ is beszállt, továbbá az összes skandináv ország megvásárolta előre az animációs sorozatot, a közép-európai tévésugárzásról pedig a Minimax gondoskodik majd. A HUHU forgalmazóra is talált a vásáron, az idén az év forgalmazójának választott Cake Entertainment is beszállt a költségvetésbe és magára vállalta a forgalmazói feladatokat is. Az alkotók jelenleg a BBC válaszára várnak, továbbá más angol és német tévétársaságokkal tárgyaltak a fórum ideje alatt. A gyereksorozat gyártásának előkészítése hamarosan elkezdődik, hiszen 2010. áprilisára várja a sorozat első 26 epizódját a koproducer Canal+.

Erkel András szinte a kezdetektől fogva rendszeres látogatója a Cartoon rendezvényeinek, így jócskán van rálátása arra, hogy milyen trendek fedezhetőek fel, az eddigi évekhez képest. Elmondása szerint tavaly úttörőnek számítottak a rövid formátummal (a HUHU 2 perces epizódokból áll), és a mobilra való alkalmazással, aminek lehetett hatása a résztvevőkre, hiszen az idén megszaporodtak a „360 fokra, azaz egyszerre több platformra kitalált projektek”, a televíziós megjelenés és a másodlagos értékesítés mellett immár sok helyütt megjelent a mobiltelefonra, iPhone-ra, facebookra, twitterre való alkalmazás, sőt, gyakran egyből a számítógépes játékot is megtervezik a tévésorozat mellé. „Előnyös és magasabb a hozáadott értéke, ha részleteiben kitalált, átgondolt projekttel áll elő egy producer, hiszen így kreatív kontroll alatt tudja tartani az egész folyamatot. Egészen más, ha a disznót tőkehúsként adod el, mintha az általad már legyártott szalámiként” - érzékeltette a különbséget Erkel András. A producer összességében némi színvonalcsökkenést tapasztalt a Cartoon Forumon, amit a gazdasági válság hatásainak tud be.

Egy 360 fokra kitalált projekt: Blinklife

A Minimax tévécsatorna képviselőjével, Radóczy Katalinnal is beszélgettünk a fórum során. Elmondása szerint a kelet-európai országokban megjelenő gyerekcsatorna a "cherry picking" attitűdöt képviseli - "megyünk vásárról vásárra, és próbáljuk megtalálni a Minimax filozófiájához leginkább illő projekteket." (A csatorna filozófiájának alapkövei az erőszakmentesség, a lokális kulturális értékek közvetítése, és a játékos oktatás népszerűsítése.) Radóczy Katalin néhány éve vesz részt a Cartoon Forumon, Magyarországról egyedüliként szerepel a broadcasterek közt a rendezvény katalógusában, olyan prominens csatornák döntéshozói közt, mint a Canal+, a CBBC, a Disney, a Super RTL vagy a Nickelodeon.

"Ez a legkiválóbb fórum arra, hogy lássam, mely animációs sorozatok készülhetnek el az elkövetkező néhány évben, és akár előzetesen szerződjünk egy-egy ígéretesnek tűnő sorozatra" - mondta a programbeszerzési igazgató, aki az idei évben elsősorban a 6-10 éves korosztálynak szóló munkákra fókuszált, és sok fantáziadús projektet látott. Katalin a Me and My robot című francia projektet emelte ki, valamint a  How to be a grown up-ot, amely Janikovszky Éva könyve alapján készül. A Ha én felnőtt volnék című mesekönyv grafikája ugyan nem köszön vissza a sorozattervben, de Katalin szerint "visszaadja a könyv báját, ami a magyaroknak sokat jelent". "Sok pre-school történet volt a fórumon, az idei év slágerállata pedig a csirke volt" - mondta a trendekről a Minimax képviselője, aki az egy-két perces 'short'-ok közt is talált érdekes darabokat.

Mely animációs sorozatok készülhetnek el a következő években?
© Valerie de Halleux / CARTOON

A Kedd Stúdió vezetője első ízben vett részt a Cartoon Forumon, elmondása szerint minden fontosabb projektjük előkészítési stádiumban van, így idén nem hoztak projektet a vásárra, de jövőre mindenképp előrukkolnak egy sorozat-tervvel. "Ez a legjobb lehetőség európában, hogy egy produkciós cég koprodukciós partnereket és disztribútorokat találjon" - mondta Péchy György. A stúdió jelenlegi legfontosabb terve Bartos Erika nagysikerű Bogyó és Babóca  című mesekönyveinek televíziós változata, jelenleg televíziós csatornák képviselőivel folytatott tárgyalásokat Péchy, a sorozat sugárzási jogáról. „Azok, akik a Cartoon Forum hivatalos programjában prezentálhatnak, jó eséllyel találnak projektjükhöz befektetőket” - tette hozzá a Kedd vezetője, aki elsősorban arra fókuszált a négy nap során, hogy kiderítse, mik a tökéletes prezentáció ismérvei. A stúdió tervezi továbbá, hogy külföldi tévésorozatokba szálljon be koproducerként, Péchy György három-négy olyan izgalmas filmtervvel is találkozott a négy nap során, amelyek alkotóival elképzelhetőnek tartja az együttműködést.     

2009. SOPRONBAN

Elsősorban Erkel András több éves lobbijának köszönhetően  a következő Cartoon Forumot Sopronban tartja meg a nemzetközi animációs szervezet, így jövő ősszel hozzánk látogat majd a rajzfilmes vásár mintegy 800 főnyi résztvevője, köztük az európai animációs szakma krémje. A producer elmondása szerint mind a magyar animációs ipar, mind a turizmus fellendülését fogja magával vonni ez a jelenség, ahogyan statisztikák szerint történt ez a korábbi helyszíneken is. Erkel Andrással készült interjúnk hamarosan olvasható lesz a filmhun, amelyből kiderülnek majd a részletek a soproni esemény előkészületeiről.  

Dr. Fodor Tamás, Sopron polgármestere is tiszteletét tette Stavangerben © Valerie de Halleux / CARTOON