Az Anja egy szülészeten fekvő roma nővel szembeni embertelen megkülönböztetésről, első nagyjátékfilmed egy kísérleti gyógyszer mellékhatásairól, tervezett színdarabod Semmelweis küzdelmeiről szól. Honnan az érdeklődésed az egészségügy árnyoldala iránt?

Egyáltalán nem volt tudatosság abban, hogy mindhárom történet karakteres helyszíne a kórház, sőt, viszonylag későn esett le ez az összefüggés. Egy csomó visszatérő elem van a filmjeimben, olyan is, amire a feleségem hívta fel a figyelmem, egyébként észre sem vettem volna. Mindegyik ilyen elemről aztán kiderül, hogy a gyerekkoromból ered. Többször kerültem gyerekként kórházba, így erős érzéseket generál bennem, ha erre a helyszínre gondolok.

Miért döntöttél úgy, hogy erről készíted a diplomafilmed?

Egyrészt az életkoromból adódóan a születés, családalapítás témaköre foglalkoztat, és az egyik legerősebb drámaként éltem meg, mikor olvastam arról a közel száz kelet-európai roma nőről, akikkel hasonlóan bántak az utóbbi 25 évben. Másrészt vidékről származom, így a cigányság helyzete egy olyan témakör számomra, amit nem csak a dokumentumfilmekből ismerek, és ami aktívan foglalkoztat. A világon rengeteg film létezik, egy élet nem lenne elegendő végignézni ezeket. Sokféle szituációt megfilmesítettünk az egyetem alatt is, csak az első félévben filmrendező mesterszakon összesen 21 kisfilmfszfeet vagy színészvezetési gyakorlatot rendeztem. Úgy éreztem, nem érdemes még több középszerű filmet készíteni, valami fontosról szerettem volna beszélni, amiről még nem készült kisjátékfilm.

Egyszer hallottam egy beszélgetést jól szituált, intelligens, művelt, köztiszteletnek örvendő, középkorú férfiak és nők között arról, hogy ha fogamzásgátlót lehetne a cigánytelepek ivóvizébe juttatni, az jó megoldás lenne egy csomó problémára. A filmekben a rasszisták általában gonosz, buta, antipatikus emberek, ők pedig ennek az ellenkezői voltak, és a rasszizmusukat észérvek mögé rejtették. Nagyon könnyű egy ilyen súlyos témáról, mint a faji diszkrimináció rossz, hiteltelen, didaktikus filmet készíteni, és én azt a kihívást állítottam magam elé, hogy megmutassam, hogy fel tudok nőni egy ilyen feladathoz, és nem fogom elrontani.

Major Erik az Anja című filmben

Volt előtted pozitív filmes példa arra, hogyan lehet feldolgozni ezt a témát?

2018-ban, amikor a forgatókönyvet írtam, a témához kapcsolódóan csupán egyetlen filmes feldolgozásról volt tudomásom, egy mexikói dokumentumfilmről, ami indián nőkről szólt, de ezt sem tudtam megszerezni. Inkább a forgatási módszerre voltak pozitív magyar filmes referenciáim, például a budapesti iskola irányzata. Azóta foglalkoztat, hogyan lehet civil szereplőkkel hitelessé tenni egy filmet, mióta láttam a Jutalomutazást. Első ilyen kísérletem a BA diplomafilmem, a Hétköznapi történet című kisfilm volt 2010-ben, ami egy szerelmi történet Down-szindrómás színészekkel. Később azzal próbálkoztam, hogyan lehet a civil szereplőket és a profi színészeket úgy összeereszteni egy jelenetben, hogy nem esik le egymásról a játékuk. Erre példa az Anja is.

Az Anján kívül két másik kisfilmet írtatok közösen Gönye Lászlóval. Miért szerettek együtt dolgozni?

Sőt, sok olyan közös filmtervünk is van, kicsik és nagyok egyaránt, amiket nem sikerült megvalósítani. A kétezres évek elején, amikor még csak középiskolás voltam, szembesültem azzal, hogy a forgatókönyvírásnak van szakirodalma - bár magyar nyelven még nem volt semmi elérhető. Nagyon szerettem volna fejlődni, ezért csatlakoztam egy hasznos kezdeményezéshez, ami a KFM (Karakter Forgatókönyvíró Műhely) levelezőlista volt. Ez egy online forgatókönyvíró műhelyként igyekezett funkcionálni, amiben hivatásos és amatőr forgatókönyvírók egymásnak megmutatták az írásaikat, és lehetett ezekről beszélgetni.

Mi is elolvastuk Lacival egymás első egészestés hosszúságú forgatókönyv próbálkozásait, és engem a levelezőlistás könyvek közül magasan az övé fogott meg legjobban. A későbbiekben kiderült, hogy nem csak tehetsége van az íráshoz, de könnyen rá tud hangolódni a rendezői szándékra is, nem kezd el teljesen más irányokat erőltetni, és nagyon jogosak a meglátásai. Az Inkubátoros sci-fi vígjátékról is sokat beszélgettünk, de mivel ez egy "így jöttem" film, és egy ponton úgy éreztem, hogy már minden meg van a fejemben, csak le kell ülni és kiírni, végül egyedül ültem neki a munkának.

Jakab Klaudia az Anja című filmben

Major Eriket a Szép csendben című filmben is hasonló helyzetben láthattuk, ott is a mentorának bűnével szembesült a karaktere. Mitől alkalmas ő igazságkereső diáknak?

Az egész Pelsőczy-Rába osztály nagyon tehetséges, ezt már az első féléves vizsgaelőadásukon is látni lehetett, Erik pedig egy ártatlan tekintetű, de talpraesett, intelligens fickó, akivel már jóval azelőtt elhatároztam, hogy szeretnék valami komoly témáról forgatni, mielőtt még tudtam volna, hogy mit is.

A filmbéli főorvos simán beismeri, hogy mit tett, amikor a rezidense szembesíti vele. Ezt egy leckének szánja a fiatal, naivnak gondolt kolléga számára?

A főorvos a hosszú évek alatt kemény páncélt növesztett a lelke köré, hogy ép ésszel kibírja azokat a drámákat, amikkel nap mint nap szembesülnie kell. Leckének szánja, amit mond, de a hallgató nem fogadja el ezt az embertelen logikát.

Anját az elsőfilmes Jakab Klaudia játssza, hogyan találtatok rá?

Debre Zsuzsa segített az Ethnic Talents-től. Ők arra specializálódtak, hogy roma szereplőknek szerezzenek színészi vagy statiszta munkákat reklámfilmekben, játékfilmekben és színdarabokban is. Rengeteg jelöltet összegyűjtött a szerepre, egyikük Szabolcs megyéből utazott le hozzánk a költségünkön. Végül Klaudiát Monoron találtuk meg azon a telepen, ahol a film néhány jelenete játszódik, sőt, a ház, amiben vele forgattunk, az otthona, és az anyukáját alakító Jolika néni a szomszédja. Mindenképp szerettük volna a címszereplő ismerősei között megtalálni az édesanyjának a megformálóját, úgyhogy miután Klaudia meg lett, csak azután kezdhettük castingolni az idősebb asszonyokat. Klaudia egy született tehetség, egyből érezte, miből mennyi kell. Nézzétek meg a filmet, amit csinált, azt nehéz lenne megtanulni.

Baranyi Benő Gábor: Anja

Mennyit forgattatok és hol volt erre alkalmas kórház és falu?

A diplomafilmes költségvetés nagyon alacsony, ezért négy nap alatt kellett leforgatnunk a teljes, 19 perces filmet, és nem mindenki állt velünk szóba annyi pénzért, amennyink volt. Kórházból egyet tudtunk megnézni, egy bezárt, bútorok nélküli épületet, ott három napot forgathattunk.
Monoron egy éjszakát töltöttünk, este 8-tól reggel 5-ig kellett fölvennünk mindent. Nem voltak ideálisak a körülmények, de Dobray Máté operatőr és az egész stáb itt is nagyon jó munkát végzett, a Filmkontroll csapata pedig megfelelően kontrollálta a történéseket, nevükhöz híven.

Milyen reakciókat kaptál a nézőktől?

Hosszú beszélgetések kezdődtek el a film kapcsán, aminek nagyon örülök, és nem is csak kifejezetten a faji előítéletekről, hanem a szegénység helyzetéről és az egymást generáló, káros folyamatokról. Nagyon tartottam attól, mi lesz, ha valaki úgy értelmezi a filmet, hogy az a főorvos mellett áll. Szerencsére mindenki értette, hogy nem ez volt a cél. Aminek kifejezetten örülök, hogy egy szociológus egyetemi tanár is felkeresett, hogy szeretné, ha oktatási célra felhasználhatná a filmet, mert annyira hitelesnek, és tanulmányozandónak tartja. Korábban a Bújócska című kisfilmünk már tananyag lett az Eszterházy Károly Egyetem filmes óráin, dokumentarista filmkészítés témakörben, illetve egy középiskolában magyar órán, Móricz Zsigmond Tragédia című novellája kapcsán, de hogy egy szociológus azt mondja nekem, hogy hiteles az Anja, az idáig a legfontosabb visszajelzés.

Milyen érzés volt megtudni, hogy a film bejutott Szarajevóba?

Nagyon jó érzés volt, sajnos aztán a koronavírus miatt online lett. A fesztiválokban az a jó, hogy ki lehet szakadni az otthoni közegből, meg lehet ismerkedni más alkotókkal, jókat lehet beszélgetni a látott filmekről. Online mindez elveszik.

Kovács Frigyes az Anja című filmben

Azóta leeds-i és berlini fesztiválokra is beválogatták. Mi teszi érdekessé a nemzetközi közönség számára?

Szerintem olyan országok érzékenyebbek a faji előítélettel kapcsolatos történetekre, ahol ez egy fontos kérdés. Bosznia-Hercegovinában és Németországban a történelem emléke kísért, Angliában pedig sokféle kultúrájú embernek kell együtt élnie.

Az SZFE-n végeztél rendezőszakot. Hogyan látod az egyetem körül zajló eseményeket?

Sajnálom azokat a diákokat, akik csak a hivatásukban szeretnének továbbfejlődni, de önhibájukon kívül belekeveredtek olyan hatalmi harcokba, amiket a hátuk közepére sem kívánnak.

Hogy állsz a nagyjátékfilmed előkészítésével, mennyire befolyásolja a járványhelyzet?

Online castingra kellett átállnunk, ami több száz 18 év körüli szereplőjelölt esetén elég időigényes. De a koronavírus ellenére is haladunk, terepszemlézünk, látvány- és ruhatervek készülnek, sokat beszélgetünk a zene és a fények világáról, a marketing stratégiát pedig a napokban adjuk le a Filmintézetnek.

Az Anja péntek este megnyerte az International Short Film Festival Berlin (INTERFILM Berlin) Konfrontáció: Emberjogi filmek versenyprogramjának második díját és a nemzetközi zsűri külön dícséretben részesítette. 

A film december 4. 18:30-tól 24 órán keresztül online megtekinthető az alábbi jelszavas linken.
Jelszó: #ONLINEABERGEIL