Szlávik Juli gyerekkora óta otthonosan mozog a színház és film színfalai mögött: édesanyja, Szakács Györgyi jelmezeket, édesapja, Szlávik István pedig díszleket készít. Adásunk elején elmesélte, milyen volt gyerekként műhelyből színházba, színházból forgatásra menni a szülei oldalán. Filmezéshez a legközelebb színészként került: 5 évesen fontos szerepet kapott Deák Krisztina Köd című filmjében, ami a régi Mafilm Stúdióban forgott – egy évtizeddel később ugyanitt kezdett asszisztensként dolgozni, ugyanezekkel a szakemberekkel.

Egy magyar szakos diploma, divatújságírás és öltöztetés után hamar rájött, hogy a jelmeztervezés lesz az útja. Kárpáti György Mórral régre visszanyúlik a barátsága és a munkakapcsolata, György első rövidfilmeit és a Guerillát is közösen készítették. Elmesélte hogyan kezdett el SZFE-s vizsgafilmekben és az Ódry Színpadon dolgozni, Reisz Gábor kisfilmjeiben és a VAN-ban is, vagy Ferenczik Áron Szabó úr című kisfilmjében, ahova színészként is beugrott – ő volt Szabóné. 

Váradi Gergely, Szlávik Juli és kisfia, és Kárpáti György Mór a Guerilla forgatásán

Juli a forgatás és színházi előadás első fázisától kezdve szeret jelen lenni és megismerni a karaktereket, a legvégső döntéseket viszont csak a színész megismerése után hozza. “Fontos, hogy hogyan törli meg az orrát, hol és hogyan izzad, mit érez, milyen ember, hova rakja le a táskáját, ha belép az ajtón – ebből indul el egy ruha”– mondja. A Guerilla szabadságharcosainak ruháiért a hatalmas családi jelmeztárhoz ment vissza, de sok filmhez a város különböző régiség- és használtruha-üzleteit járja körbe. Beszélgettünk a kihalóban lévő szabókról és öregítő mesterekről, és a kedvenc korszakáról is. 

Nagypál Orsi Paktum című rövidfilmjéhez egy belvárosi sztriptízbárban talált inspirációt, Szilágyi Fanninak rokokós ruhákat kellett összemocskolnia, Horvát Lili filmjéhez pedig olyan jelmezeket keresett, amik ráerősítenek a film titokzatos, mágikus realista hatására. Kiderült Stork Natasa orvosi köpenyének, a zöld szín használatának és Bodó Viktor filmbeli kabátjának titka is. Külföldi példákat behozva átbeszéltük az utóbbi évek legsikeresebb kosztümös sorozatainak, A vezércsel és A Bridgerton család ruháinak hatását, Juli elárulta, hogyan lehetséges, hogy mindig ugyanaz a 4-5 világhírű jelmeztervező kapja az Oscart, mennyiben változik a munkája a streaming berobbanásával, és hogy lehet-e környezettudatosan jelmezt tervezni.

Menetrend: 

  • 00:00 - Az elmúlt másfél év
  • 04:30 - Fűzfa
  • 06:40 - Gyerekkor színházban és filmben
  • 14:00 - Jelmeztervezés
  • 17:20 - Kárpáti György Mór és az SZFE
  • 20:50 - Guerilla / Hogyan néz ki a munkafolyamat?
  • 30:40 - Családi jelmeztár
  • 41:20 - Mikortól számít kosztümösnek egy kor?
  • 42:20 - Külföldi példák: A vezércsel, A Bridgerton család és Mad Men hatása a mai divatra
  • 52:40 - Kisfilmek
  • 59:50 - Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre ruhái
  • 01:12:00 - Külföldi mesterek
  • 01:18:00 - Stream hatása 

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van Spotify-on, Mixcloudon és iTunes-on is. 

Az említett filmek: