Régi megsárgult fotók láttán az ember óhatatlanul megpróbál életutat kreálni a fénykép hősei mögé. Egy-egy utcai jelenetet elkapva öntudatlanul okok és előzmények után kutat. Ok, okozat, magyarázat: az ember folytonosan magyarázatokat keres és talál – vagy kreál. Vagy kreálnak neki. Ozon megmutat egy helyzetet, aztán felvillantja az előzményeket – öt képben. 5x2 ember, ugyanaz a két ember, ugyanaz az egy pár öt kontextusban.
Naplementényi remény a látóhatáron A film francia plakátja |
Ozon abból az alapvetésből indul ki, hogy a szerelem egyszer megszűnik. No de miért szűnik meg? Valóban a hétköznapok zsigerelték ki, vagy a szenvedély elmúltával egyszerűen csak leolvadt a cukormáz, eloszlottak a rózsaszín ködök és fellebbent máya fátyla? Lehet, hogy két ember, aki közös sorsot választott, valójában nem is egymásnak teremtetett? Mindez azonban pusztán csak a sorvezető szerepét tölti be. Az igazi kérdések fel sem tétetnek. Mint ahogy azt Ozontól megszokhattuk, a gondolkodást ránk bízza, ő csak eljátszik a lélek adta lehetőségekkel. S ha már ezt teszi, hát nem akárhogy. Gondosan ügyel minden egyes részletre. A sikertelen házasságot öt kardinális pontba szedi: elválás, hétköznapok, a gyermek születése, az esküvő és a találkozás. Az időkerék visszafelé forog, tehát a feszültség elvileg minden egyes kockával csökken. Mivel azonban a nézőt egyre több információ jogosítja fel az ítéletalkotásra, a feszültséggel fordított arányban nő a nyugtalanság. Egyre biztosabbak leszünk a már látott végkifejlet szükségszerűségében. Mert Ozon még a legtökéletesebb pillanatokban is csepegtet némi kétséget: hősei sohasem alkotnak egységet, valójában végig idegenek maradnak egymás számára. A drámai fokozás eszközeként az öt felvonás különböző filmes ruhát kap. Pszichológiai kamarafilmből klasszikus francia, majd amerikai mozira vált, végül Rohmer nyári filmjeinek szárnyán elúszik egy sokat ígérő, de a film elején már meggyilkolt jövő felé. Az igazi kitolás éppen ez. Amikor már rég tudjuk, hogy a happy endnek semmi létjogosultsága, Ozon még felcsillant egy naplementényi reményt a látóhatáron. Persze addigra már tudjuk, hogy mindez csak illúzió, mint ahogy minden más is ebben a jelenségvilágban.