Az igazi Mikulás forgatását záró sajtóeseményen a főszereplők, Cserhalmi György (Misu, az ex-bárzongorista), Szilasi Blanka (Liza, a kislány), Gryllus Dorka (gyorséttermi alkalmazott) és a rendező Gárdos Péter beszámoltak a forgatással kapcsolatos élményeikről. A stáb tagjai számára az volt a forgatás alatt a legemlékezetesebb esemény, amikor a munkával párhuzamosan zajló Magyar Filmszemlén a legjobb férfi szereplő díját Cserhalmi Györgynek, a legjobb színésznőnek járó elismerést Gryllus Dorkának ítélte a zsűri. A stáb nyaktörő száguldásba kezdett, hogy a két színész időben Budapestre érjen és átvegye a nekik járó díjat. Ezt követően werkfilmbe ágyazott 10-15 perces hangulatjelentés következett a forgatásról, majd a sajtó képviselőinek is lehetősége nyílt arra, hogy interjút készítsenek az alkotókkal. A filmhu első interjúalanya az ex-bárzongoristából alkalmi pláza-Mikulássá vedlett Cserhalmi György volt.
Nem lesz tipikus happy end!
filmhu: Bizonyos helyeknek egész más a hangulatuk, amikor kiürülnek. Az igazi Mikulás egy része plázában forgott, szimpatikusabb volt-e a hely az éjszakai felvételek során, mint napközben?
Cserhalmi György: Nem fedeztem fel benne semmi jót, éjjel is embertelen, hiszen semmi építészeti stílus nincs benne, nyögve nyelés, kívül belül, ahogy van. Ebben a hozzáállásban benne van a magánvéleményem is a plázákról, és dolgozni sem jó bennük, mert sok idő bevilágítani, hatalmas terei vannak, amelyeket nehéz statisztákkal megtölteni, napközben pedig nem dolgozhattunk, amikor ott voltak a vásárlók. Egy egész héten át tartottak az éjszakai felvételek, a munka legkeményebb része az első, ott töltött forgatási nap volt. A plázáknak valószínűleg a nappali arcuk az igazi, de erről az Újlaki Dini tudna jókat mondani, mert ő elment valami kaszinóba, és rögtön nyert is! Neki biztos tetszenek.Cserhalmi György Misuként
Az igazi Mikulásban
Fotó: Gáspár Miklós
filmhu: A filmben az általad alakított bárzongorista életében egyszer fellázad: tesz magáért és másvalakiért valamit. Hogy érzed, ez egyszeri dolog Misu életében, vagy távolabbra is mutat? Innen nézve milyennek érzed a film végkicsengését?
Cs.Gy.: Nagy bajban lennénk, ha arról lenne szó, hogy a Mikulás végére történik valami. A film szigorúan véve 16 óra eseményiről szól, nincs idő arra, hogy valami csattanója legyen. Ebben az értelemben örülök is neki, hogy nem egy amerikanizált vulkánfíberről van szó. Nagy rohanás az egész. A filmnek semmi esetre sincs hagyományos „happy end”-je… de nem akarom elmondani, mert a film tartalmáról kéne beszélnem. Nem tudom mi az, hogy pozitív üzenet! Emlékszem, annak idején a szocializmusban a Dögkeselyűről mondták, hogy negatív film, holott egyáltalán semmilyen negatív üzenete sincs. Valaki felrobbantja magát egy városban egy propánbután gázpalackkal. Ez ma már profán történet, ami abban a moziban mennybemenetel volt az élethez képest.
Visszatérve Az igazi Mikulásra, azért sem tudok sokat mondani róla, mert még nem látom egésznek. Néhány részt még most sem tudok hova rakni, de magamban már látom, hogy hol tart a film. Nagyon sok segítséget kaptam ahhoz, hogy ezzel tisztában is legyek. Körülbelül másfél hónap múlva kapok Gárdos Pétertől egy olyan anyagot, amibe lesz némi beleszólásom. Ezt meg is teszem majd, de nem túl komolyan véve önmagam.
Nagyon sok minden boldoggá tett ebben a moziban, sok mindentől megkíméltek, gondolok itt a forgatások alatti emberi konfliktusokra, és külön hálás vagyok, amiért semmi más dolgom nem volt, mint hogy a munkámra figyeljek. Most dolgoztam először Gárdos Péterrel, és nagyon jó személyes viszony alakult ki közöttünk, egyelőre barátságot még nem merek említeni.
filmhu: Még két hónappal ezelőtt, a forgatás indulását beharangozó sajtótájékoztatón említetted, hogy kicsit félsz a film gyermekfőszereplőjével, Szilasi Blankával együtt dolgozni. Végül alaptalan volt ez a félelmed?
Cs.Gy.: Természetesen az ilyen helyzetektől fél az ember, pontosabban féltettem Blankát, hogy miként fogja bírni a forgatással járó rengeteg munkát. Jelentem, és ezt most így kell mondanom, ez több volt, mint katonás. Sem pici rapli, soha egy könnycsepp, és közben iskola – azt is teljesítette, a buszban tanult. Megrendítő volt, olyan, mint amikor fiatal koromban Dajka Margitkával vagy a Makai Margitkával találkoztam, és láttam egy hihetetlenül pontos, a szakmáját nagyon jól ismerő generációt. Most ebből a fiatal kislányból ugyanez tükröződik vissza.Cserhalmi György és Szilasi Blanka
Fotó: Gáspár Miklós
A következő körben Gárdos Péterrel, a film rendezőjével sikerült beszélni. Gárdos Péter legutóbbi alkotása, A porcelánbaba, a Filmszemlén többek között a legjobb rendezésért járó elismerést is megkapta. A kilencvenes években filmforgatási lehetőséghez nem jutott rendező már következő produkciójára készül, amely egy, a huszadik század történetét átfogó személyes tablónak ígérkezik.
Személyes történelem Beríja fotóiból
filmhu: Most fejeztétek be Az igazi Mikulás forgatását, van-e következő filmtervetek?
Gárdos Péter: Igen, a címe, Hét erotikus történet a huszadik századból, és nem irodalmi adaptáció lesz, mint amilyen A porcelánbaba volt. A film 1911 és 1992 között játszódik Európa hét nagyvárosában, Rómától, Moszkván, Harkovon, Párizson át Budapestig. Lényegében majd száz évet ível át a film, és minden egyes helyszín sajátos történettel jelenik majd meg. Az alapötlet, hogy Beríja 1932-ben megerőszakol és eltűntet egy fiatal lányt Moszkvában, ennek előzményeit illetve a következményeit visszük majd filmre.
filmhu: Egyfajta sajátos történelmi tabló lesz?
G.P.: Igen, lényegében a XX. század rettenetes és megrázó történetéről szól, átível holocauston, két világháborún, a Gulágon, sztálinizmuson. Egy személyes történet, amelynek az állomásait összefűzi négy fotográfia. A filmben azt igyekszem megmutatni, hogy mit gondolok az elmúlt századról. 50 és 60 között az ember megállapít bizonyos tanulságokat azon események alapján, amelyek megtörténtek vele. A filmbe beépítem az egész családi történetem: a szüleimét, nagyszüleimét. Egy sajátos történelmi vízióról van szó, amely Beríja fényképei körül rendeződik.Gárdos Péter Az igazi Mikulás forgatásán
Fotó: Gáspár Miklós
filmhu: Hogyan fogjátok finanszírozni?
G.P.: Drága film lesz, egyelőre még gyűjtjük rá a pénzt. A történetből is adódik, hogy több ország koprodukciós szándéka kell hozzá, ami nagyon kemény egy éves munka lesz. Nagy filmet szeretnénk készíteni, 110 percesre tervezzük, külföldi színészekkel, csak a magyar részben lennének magyar színészek.
filmhu: Hol tartanak az előkészületek a folyamat?
G.P.: Egyelőre van egy angol nyelvű buletinünk, folynak az előkészítő tárgyalások, de a forgatókönyvet egyelőre még nem adtuk be az MMK-hoz, mert előbb be akartuk fejezni A porcelánbabát és a Mikulást.
A Hét erotikus történet megvalósításának anyagi vonatkozásairól a Tivoli-Filmprodukció Kft. igazgatója Szekeres Dénes elmondta, hogy elsősorban A porcelánbabát szeretné végleg lezárni, amelynek bemutatójára idén szeptemberben kerülhet sor. A magyarországi premiert megelőzően azonban a filmet még elindítanák külföldi fesztiválokon is. "A porcelánbabát most neveztük a Cannes-i Filmfesztiválra, és áprilisra kapunk választ arra, hogy szerepel-e majd a programban. Ezen kívül meghívásunk van több rangos filmes eseményre, például Moszkvába, Karlovy Vary-ba, is, és szeretnénk indítani Velencében, Locarnóban is" - mondta Szekeres Dénes. Az alkotók ezzel a film presztízsét szeretnék növelni még a magyarországi vetítések előtt.
A Tivoli-Filmprodukció igazgatója hozzá tette, hogy további filmtervek kidolgozására is készülnek. Többek között Ragályi Elemér egy és Sas Tamás két forgatókönyve van náluk. Legközelebb tényleges munka Bacsó Péter új filmjével, a Lumnitzer nővérekkel májusban kezdődik.