Mispál Attila és Berzsenyi Krisztina a beszállás előtt |
Altamira című játékfilm diplomamunkaként bizonyított.
Az akkor még ismeretlen Marozsán Erika - Szabó Győző páros játékával mozgóképpé kovácsolt allegorikus történet, ahol elegyedik a mese, a barlangrajzok szimbolikája és a süketnéma graphitisek élete, az utolsó volt, amit beengedtek az épület falai közé. A két forgatáshoz rengeteg élmény és gondolatmenet kapcsolódik. Maga a rendező arról mesél az M1 stábjával kiegészülő pesti turistacsoportnak, miféle akrobatikus praktikákkal sikerült rögzíteni, amint a munkások öngyilkos módon lángvágókkal darabolták maguk alatt a gáztartályt, látványtervezője pedig azt ecseteli, mennyire elhanyagoltuk eddig az ipari épületeket. Szépségüket csak mostanában kezdik felfedezni.
Ennek eredménye a MEO Kortárs Művészeti Gyűjtemény épülete vagy a Millenáris park. A fedélzeten tartózkodó lelkes kémiatanár is készült némi adalékkal. Megtudjuk tőle, hogy az a bizonyos legendás Bambi valóban kátrányból készült, az egyre inkább feledésbe merülő gázgyár, mely alatt felelhető még néhány római rom, egykor kis híján a Világkiállítás helyszíne lett. A gázgyári capricciót kis romantikus életkép zárja. A gázgyári munkások egykori lakhelye, a Kolónia látványa felér egy mesefilm díszleteivel. Jó tudni: valaha itt üzemelt a Stúdió K színház.
Mispál és látványtervezője között az Altamira jele |
És ha már víz, meg magaslatok, Mispál elárulja a hajókat idéző épületekhez való vonzalmát, amelyekkel tele van a város. Egy közülük, az Erkel Színház teteje, egykor talán egy Mispál-féle Sallinger feldolgozás helyszíne lesz. A túra utolsó megállója, az idő és fény hiányában csak a felvételi munka, a Flóra és Fauna képsorain megidézett Kerepesi temető a Halottak Napja miatt időszerű, maradt azonban még elég anyag egy következő túrára is, különösen mivel a gyorsan változó városkép mindig új kihívásokkal kecsegtet.
A változó városképet említi Kamondi is, aki már nem szívesen jön le a Hármashatár-hegyről. Sajátos gyűlölve-szeretve kapcsolata a fővárossal az „érted haragszom, nem rád” logikája mentén építkezik. Az összkép nemcsak időben, de térben is örökké változó volta sohasem kovácsolódik egésszé, sohasem kapcsolható hozzá egyetlen biztonságot nyújtó, állandóságot jelentő érzés. Még egy pad sincs, ahová megnyugtató módon vissza-vissza lehetne térni.
Esős gázgyári capriccio |
A 70-es években, no meg a 80-as évek második felében, amikor az utcák posztmodern irodaházakkal népesültek be puszta „vulgárturisztikai” szempontok alapján. És persze autókkal, meg modern, nosztalgiájukat vesztett tömegközlekedési eszközökkel. A városkép fontos része maga a városban hömpölygő tömeg, melynek arca van. Ellenséges vagy barátságos. Az utóbbi évek budapesti tömege mintha pozitívabb lenne: lett ideje kávéházba járni.
És itt forgott a Kísértések |
Az Alkímista és a szűz létrejöttében asszisztáló Fővárosi Levéltár padlásán is maradtak relikviák. Az alkímista dolgozószobája egyébként, csakúgy, mint a levéltár egyéb részei csak nagy ritkán fogad látogatókat, a neogót épület ugyanis csak évente egyszer tart nyílt napot. Persze a vár, ahol mindarra van példa, amiről a rendező beszélt, mindig nyitva áll a látogatók előtt. Még azt is bárki megtekintheti, hova nem költözött végül Kamondi, vagy hogy hol nem játszhatott gyerekkorában, mivel a Halászbástya alatti zöldövezet még az „elturistásodás” előtt rettegett szatírparkként „üzemelt”.
Kamondi az Útról mesél |