Az első forgatási napon egy irodába szólt a meghívás, Fáni ugyanis építész, aki minden erejével azért küzd, hogy megmentsen egy lerombolás előtt álló épületet. A jelenetben a frufrus Törőcsik Franciska egy boxzsákon vezeti le a dühét, melynek helyére a kollégáját, Mihályt képzeli. Őt Polgár Csaba alakítja, aki a film központi figurájának, annak a fekete macskának a gazdája, aki szuggesztív stílusával elcsábítja a lányt.
Szeleczki Rozália és Törőcsik Franciska / Fotó: Glódi Balázs (Lupa Pictures)
Macskatulajdonosként nyilván arra voltam a legjobban kíváncsi, hogyan lehet egy ilyen kiszámíthatatlan, öntörvényű állattal leforgatni egy egész nagyjátékfilmet. Külső szemlélőként ez tűnt a legnagyobb kihívásnak, de Szeleczki Rozália szerint sokkal könnyebb az állattal együtt dolgozni, mint amire előzetesen számítottak. “Abszolút pozitív csalódás a macskákkal való munka, szinte mindent meg tudtunk csinálni, amit szerettünk volna. De az is igaz, hogy alkalmazkodunk hozzájuk, útközben figyeljük mit csinálnak, és ha kicsit másképp mozognak, rájuk igazítjuk a szituációt. Ebben sokat segít, hogy itt van Patkós Marci, aki figyel és reagál arra, hogy merre mozdítják a fejüket, vagy ha hosszabb ideig elnéznek egy irányba.” A rendező szerint Fáni azért is tud a macska bűvkörébe kerülni, mert a szíve mélyén megmaradt kislánynak.
Rozália nem véletlenül beszél többes számban, a film operatőre, M. Deák Kristóf hamar felvilágosít arról, hogy nem is egy, hanem rögtön három, különböző trükkökre alkalmas fekete macska játssza a szerepet: Nyugi a főszereplő, aki általában egy helyben ül, az ő két dublőre pedig Hopi, a kaszkadőr, és Bagira, aki pedig a speciális trükkökért – pacsi adás, integetés stb. – felel. Az állatokat Halász Árpád és a Gödöllői Szolgálat csapata tanította be, őket hívják a legtöbb itthon készülő, állatokat szerepeltető filmbe.
“Ahogy bementünk a kennelbe, Nyugi és Hopi azonnal rám ugrottak. A tekintetükön láttuk, hogy ők lesznek azok. Van bennük komiszság, szuggesztívek és testvérek, szóval hasonlítanak is egymásra.” – meséli Kristóf az állatokkal való első találkozásról.
Törőcsik Franciska, Alföldi Róbert és Polgár Csaba
Kristóf már az inkubátoros pitch óta dolgozik a filmen a rendezővel, közösen forgatták a fórumra készült moodfilmet, és együtt találták ki, hogyan épül fel ez az álom és valóság közt lebegő világ, amiben egy állat képes elcsábítani egy lányt. “Rozival az előkészítés és közös gondolkodás során arra jutottunk, hogy próbáljuk meg végig Fáni szubjektív nézőpontjából bemutatni a dolgokat. A hihető és hihetetlen határán mozgunk, amit sokszor a világítás variálásával, például extrémebb színek használatával oldunk meg. Nem grandiózus dolgok ezek, egyszerű eszközökkel kicsiket variálunk. Ebben tökjó partner Verebes Zoli látványtervező és Szlávik Juli is, aki a jelmezekért felel.”
Elmondása szerint próbálnak szakítani az állatos filmek hagyományos plánozásával. “Úgy fényképezzük a macskát, mintha ember lenne, hiszen Fáni partnerként tekint rá. Kerestük azokat a helyeket, ahol egy szinten van vele, mindig egy pulton vagy asztalon ül. Ugyanolyan plánokat használtunk rajta, mint az embereken: amerikai, szekond, közeli, szuperközeli, szemközeli. Ettől még emberibb lesz.” A macska önmagában is misztikus állat, egy feketéhez pedig különösen sok babonát társítanak. “Jó ezeket a világításban megerősíteni, megjelenik egy sziluett vagy egy nagy macskaárnyék a falon. De nem egyszerű őket világítani a matt és sötét szőrük miatt, ráadásul sok éjszakai jelenet is van. Viszont persze nagyon jól tud kinézni, ahogy egy fekete masszából kivilágít egy szempár.”
Mindketten megerősítik, hogy macskával forgatni egy teljesen más forgatási állapotot jelent, ha bejönnek a setbe, onnantól senki nem mozdul, nincs lehetőség korrekcióra, mert könnyen meg lehet őket zavarni. Nyugi, és dublőrei Hopi és Bagira azonban profin viselik a sok ingert, nem kapkodják folyamatosan a fejüket és jól lehet velük dolgozni.
Törőcsik Franciska
Törőcsik Franciska két macska boldog tulajdonosa, de ki nem állhatja azt az általánosítást, amikor valaki csak ‘macskás’- vagy ‘kutyás’-ként definiálja magát, ahogy a macskákkal szembeni általános ellenérzést sem érti. “Ez a sztori sem feltétlenül erősíti majd a macskák iránti szeretet, mert főhősünk kissé ördögi teremtés, de remélem a cicusok nem járnak úgy, mint a negatív szerepeket játszó színészek, akikről sokról azt gondolják, hogy a való életben is gonoszak. Remélem, hogy ezzel a filmmel a ‘kutyások’ identitás válságba kerülnek majd.”
Rozi Mióta velem jár és Rozgonyiné című kisfilmjében is szerepelt, az első nagyjátékfilmjében pedig további feladatokat is kapott: “ Részt vehettem a film kreatív részében, így sokkal közelebb került hozzám Fáni szerepe, mint amire általában lehetőségem van. Örülök, hogy Rozival valós párbeszéd alakult ki, tiszteletben tartva azt, hogy ez az ő víziója.”
A macskák viselkedése lehetőséget ad neki az improvizálásra, de általában ők diktálják a tempót, az ő ritmusukon múlik egy-egy felvétel. “Nagyon kényes dolog a film, és fontos, hogy hiteles legyen, de közben annyira jó feszegetni a határokat. Rozi is nyitott a kísérletezésre, és ez felszabadító, mert a generációnkba kissé bele van nevelve, hogy a motyogásnál kezdődik a filmművészet. Pont attól lesz különleges a Cicaverzum nyelve, hogy a szereplők kicsit szabadabban, őrültebben játszhatnak.”
Patkós Mártont egy évvel a forgatás előtt kereste meg a rendező ezzel a nem mindennapi felkéréssel. “Rögtön felcsillant a szemem, azt mondta a karakterem és a karcos hangom jól illeszkedik a fekete macskához, aki emellett gengszter rapper is. Bírom a személyiségét, kicsit flegma, kicsit udvarlós. Úgy képzelem el őt, mint magamat, ha testet öltene, én lennék az. Szívesen jövök ki a forgatásokra és ez segít is Franciskának, hogy ne csak a levegőbe mondja, hanem tudjon improvizálni, amitől élőbbé válik. Kár lett volna kihagyni, nem valószínű, hogy sok ilyen film fog készülni a jövőben.“
Szinkronizálni is szokott, de egy állat esetében másképpen kell használnia a hangját. “Mivel nincs mimikája, csak nézései, ezért a hangszínnel kell kifejezni az érzelmeit. Általában 50-es férfiakat szoktam szinkronizálni, vagy nagyon agresszív uralkodókat, de például a This is Us-ban a jófej családapának vagyok a hangja.”
A film forgatókönyvét Szeleczki Rozi közösen jegyzi Kemény Zsófival, akivel ez az első munkájuk. “Rozi keresett meg ezzel az őrült alapötlettel, hogy egy beszélő macskába szeressen bele Törőcsik Franciska. Azonnal ráugrottam, mert szerettem a korábbi munkáit és az abszurd ötleteket. Üdítő, hogy valaki nem egy kisrealista drámát akar csinálni, hanem nagyívű romantikus komédiát, amiben még beszélő állat is van.”
M. Deák Kristóf, Martin Márta, Törőcsik Franciska és Nyugi
Zsófi sok hasonlóságot lát a nárcisztikus emberek és a macskák között. “Ha belegondolsz, minden, amit sztereotipikusan egy macskáról gondolunk, ahogy odajön hízelegni, de csak kajálni akar, ahogy gonosz, de közben meg cuki, ezek mind lefordíthatóak egy nárcisztikus ember viselkedésére. Ezzel szerettem volna játszani, ezzel szerettem a legjobban foglalkozni. Egy igazi, tökös, nárcisztikus gengszter rapper macskát akartam írni, akibe mégis bele lehet szeretni.”
A Cicaverzum az Inkubátor program egyik nyerteseként valósul meg, és az RTL Klub koprodukciójában készül. Iványi Petra producer a helyszínekről mesélt, köztük egy templomos jelenetről is, amihez hiába kerestek helyszínt, a történetet látva senki nem fogadta be őket. Végül egy bányász szakszervezet meglepően szakrális építészetű termében tudták felvenni a jelenetet. Petrának nem ez az első inkubátoros filmje, ő volt a FOMO - Megosztod és uralkodsz, és a bemutatás előtt álló Látom, amit látsz producere is. “Sehol sem lennék Péli Sári gyártásvezető nélkül, nagyon jól és összeszokottan tudunk spórolni. Inkubátoros filmekkel kapcsolatban nem nagyon érnek már meglepetések, de kezdem kimeríteni a szívesség kvótáimat.”
Az irodai nap mellett még egy délelőttöt töltöttünk a Cicaverzum forgatásán, ahol végre akcióban láttuk Nyugi cicát, és Fáni családjának női tagjait is megismertük: az anyját Udvaros Dorottya, nagyanyját Tordai Teri, nagynénjét pedig Martin Márta alakítja, ők azok, akik aggódva figyelik a macskával való kapcsolat alakulását. Ez a triumvirátus fontos szerepet játszik Fáni életében, erről meséltek a forgatáson. Martin Márta kifejezetten örül, hogy végre nem egy harsány figura szerepét játssza. “Vilma néni sem csendes, de legalább közelebb áll hozzám, mint amire hívni szoktak. Modernnek gondolja magát, aki Fánival gyakran összekacsint, de azért oda is szúr neki, ha kell. Ez a három nő irányítja az életét, ami nem könnyű neki.”
Tordai Teri
Tordai Teri élt egyszerre egy fedél alatt az anyjával és a lányával, Lilivel, saját tapasztalatból tudja, hogy nem könnyű három generációnak egymás mellett. “Megvan ennek az együttélésnek a varázsa, a feszült kapcsolatok pikantériája. De nagyon élvezem a forgatást, a 80. születésnapomra nem is lehetne szebb ajándék, jól esik, hogy a fiatal rendezők velünk akarnak dolgozni. Mindhárman más személyiségek vagyunk, de személyiségek vagyunk. Egy kicsit önmagunkat is beleadjuk ebbe a szerepbe, ami jót tesz a filmnek.” Azt is kihangsúlyozza, milyen jó, hogy végre nem egy házsártos vagy felesleges idős asszony szerepére hívják. “Nem trottyos és idióta barátnők vagyunk, dübörgően élünk. Ez elég ritka a magyar filmben, általában olyanra írják ezeket a szerepeket, amilyen nem akarok lenni. Olyan figurákat hozunk, olyan mamát, olyan anyát, amiben jól érezzük magunkat.”
Udvaros Dorottya játssza Fáni anyját, Ágit, akivel vibráló, feszült viszonyuk van Fáni édesapja halála óta. “Összekapaszkodva kéne tovább élni az életüket, hiszen mindkettőt veszteség érte, de nem tudnak mit kezdeni a fájdalommal. Állandó harc van közöttük, de az anya felől ott van ez a mérhetetlen szeretet és aggódás is, csak szülőként nem mindig tudja, mikor tesz jót, ha mondja, ha baj van, vagy ha elhallgatja. Ez egy rögös út, amin meg kell ismerniük egymást.
Udvaros Dorottya
Tordai Teri szerint a macska kifejezi azt a típusú férfit, amire a legtöbb nő vágyik. “Mit várunk mi nők, milyenek legyenek a férfiak? Minden nő azt szeretné, hogy szeressék, hogy úgy doromboljanak nekik, mint a macskák. Nekem a macska egy elvont szürreális figura arra, hogy mire vágyunk mi, nők.”
“Azért is csodálatos, hogy macska a szereplő, mert varázslatos lény, a szemébe nézve mindent bele tud képzelni az ember. Fantasztikus, minden porcikájában vadász, de képes a szeretetet kikövetelni magának.” – teszi hozzá Udvaros Dorottya, majd Tordai Teri folytatja: “Rengeteget olvasunk nárcisztikus férfiakról, és ezt nagyon jól lehet asszociálni a macska karakterével. Bedőlsz neki, szárnyalsz vele, de nem tudod mi van mögötte. Nagyon jó választás ehhez a filmhez.”
A Cicaverzum forgatása a napokban fejeződött be, bemutatója jövőre várható, a Fórum Hungary forgalmazásában.