’68 LÁZADÓI
Vágvölgyi B. András: Rebellis tekintet (Cinéma ’68)
Ádám Péter: A forradalom délibábja (Jean-Luc Godard 1968-ban – 2. rész)
Ádám Péter: Godard, a rettenetes (Michel Hazanavicius: Le Redoutable)
Anne Wiazemsky: „Az a mozi halott” (Memoár-részlet)
A Nouvelle Vague életmódforradalma áthangszerelte a franciákat. Párizs forradalmi lángjait a papa mozijának izzó celluloidja lobbantotta fel. Ha 1789-et a filozófusok találták föl, a kis francia forradalmat, ’68 májusát a filmesek. És ők is vesztették el. Mert politikára cserélték a művészetet, mert az Odeon Színházból einstandoltak parlamentet, ahelyett hogy a parlamentből csináltak volna mozit.
MAGYAR MŰHELYHirsch Tibor: Múlt-fogyatkozás (Kádár-kori álmok)
Csákvári Géza: Szemben a gonoszsággal (Beszélgetés Bogdán Árpáddal)
Bokor Ágnes: Modernkori rabszolgaság (Beszélgetés Tuza-Ritter Bernadett-tel)
Kolozsi László: Nem sablonos válaszok (Magyar forgatókönyvírók I.)
A 60-as évek magyar filmje a Rákosi-korszakot úgy mutatta be, mint ami lezárult, amin túl vagyunk. A hatvanas évek első fele éppen ezért a szép, de csak mérsékelten cenzúraprovokáló filmepizódokban idézi csupán föl a megelőző évtizedet. Ritkán tör tabukat, de gyakorta érinti őket.
ÚJ RAJÁrva Márton: Az apai árnyék kiradírozása (Sebastián Lelio)
Antonella Estévez: Létezik illegitim szerelem? (Beszélgetés Sebastián Lelióval)
Az Oscar-díjas chilei rendező filmjeiben az egyéni méltóság ütközik meg a társadalom patriarchális elveivel. Lelio trilógiaként is nézhető első három egészestése után a szövevényes családi drámákat letisztultabban fogalmazó munkák váltották fel, melyek női sorsokat helyeznek a középpontba.
JÁTÉKSZENVEDÉLYBorbíró András: Kockamesék (Társasjátéktól a filmig)
Sepsi László: A programozó neve (Steven Spielberg: Ready Player One)
Herpai Gergely: Dávid Góliátban (Mecha játékok és filmek)
A modern társasjátékok az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, a történetmesélés módjainak új, alternatív útjait kijelölve. A játék interaktív volta másként von be minket a drámai eseménybe, mint a film vagy a regény: a tanulságok átadása helyett ráhagyja a játékosokra, hogy többszöri próbálkozás (játék) útján maguk derítsék fel őket.
FILMTÖRTÉNETGervai András: Könyvek a Mesterről (Fellini négyszer)
FESZTIVÁL
Szalkai Réka: Veszedelmes mobilok (Rotterdam)
Buglya Zsófia: Látásjavító gyakorlatok (Graz)
KRITIKA
Margitházi Beja: Szemüveg nélkül (Agnès Varda: Arcélek, útszélek)
Soós Tamás Dénes: Nincs újjászületés (Bogdán Árpád: Genezis)
Tóth Péter Pál: Sós kútba tesznek (Gulyás Gyula: Kifutás)
Baski Sándor: A sztratoszférába és tovább (Lengyel Balázs: Lajkó – Cigány az űrben)
Gelencsér Gábor: A tizenharmadik apostol (Garth Davis: Mária Magdolna)
Kránicz Bence: Ugass nemet a rasszizmusra! (Wes Anderson: Kutyák szigete)
A címlapon: Fernando León de Aranoa: Escobar (Javier Bardem és Penélope Cruz) – Big Bang Media