’68 LÁZADÓI

Vágvölgyi B. András: Rebellis tekintet (Cinéma ’68)

Ádám Péter: A forradalom délibábja (Jean-Luc Godard 1968-ban – 2. rész)

Ádám Péter: Godard, a rettenetes (Michel Hazanavicius: Le Redoutable)

Anne Wiazemsky: „Az a mozi halott” (Memoár-részlet)

A Nouvelle Vague életmódforradalma áthangszerelte a franciákat. Párizs forradalmi lángjait a papa mozijának izzó celluloidja lobbantotta fel. Ha 1789-et a filozófusok találták föl, a kis francia forradalmat, ’68 májusát a filmesek. És ők is vesztették el. Mert politikára cserélték a művészetet, mert az Odeon Színházból einstandoltak parlamentet, ahelyett hogy a parlamentből csináltak volna mozit.


MAGYAR MŰHELY

Hirsch Tibor: Múlt-fogyatkozás (Kádár-kori álmok)

Csákvári Géza: Szemben a gonoszsággal (Beszélgetés Bogdán Árpáddal)

Bokor Ágnes: Modernkori rabszolgaság (Beszélgetés Tuza-Ritter Bernadett-tel)

Kolozsi László: Nem sablonos válaszok (Magyar forgatókönyvírók I.)

A 60-as évek magyar filmje a Rákosi-korszakot úgy mutatta be, mint ami lezárult, amin túl vagyunk. A hatvanas évek első fele éppen ezért a szép, de csak mérsékelten cenzúraprovokáló filmepizódokban idézi csupán föl a megelőző évtizedet. Ritkán tör tabukat, de gyakorta érinti őket.


ÚJ RAJ

Árva Márton: Az apai árnyék kiradírozása (Sebastián Lelio)

Antonella Estévez: Létezik illegitim szerelem? (Beszélgetés Sebastián Lelióval)

Az Oscar-díjas chilei rendező filmjeiben az egyéni méltóság ütközik meg a társadalom patriarchális elveivel. Lelio trilógiaként is nézhető első három egészestése után a szövevényes családi drámákat letisztultabban fogalmazó munkák váltották fel, melyek női sorsokat helyeznek a középpontba.


JÁTÉKSZENVEDÉLY

Borbíró András: Kockamesék (Társasjátéktól a filmig) 

Sepsi László: A programozó neve (Steven Spielberg: Ready Player One) 

Herpai Gergely: Dávid Góliátban (Mecha játékok és filmek) 

A modern társasjátékok az elmúlt évtizedekben hatalmas fejlődésen mentek keresztül, a történetmesélés módjainak új, alternatív útjait kijelölve. A játék interaktív volta másként von be minket a drámai eseménybe, mint a film vagy a regény: a tanulságok átadása helyett ráhagyja a játékosokra, hogy többszöri próbálkozás (játék) útján maguk derítsék fel őket.


FILMTÖRTÉNET

Gervai András: Könyvek a Mesterről (Fellini négyszer) 

FESZTIVÁL

Szalkai Réka: Veszedelmes mobilok (Rotterdam)

Buglya Zsófia: Látásjavító gyakorlatok (Graz)

KRITIKA

Margitházi Beja: Szemüveg nélkül (Agnès Varda: Arcélek, útszélek)

Soós Tamás Dénes: Nincs újjászületés (Bogdán Árpád: Genezis)

Tóth Péter Pál: Sós kútba tesznek (Gulyás Gyula: Kifutás)

Baski Sándor: A sztratoszférába és tovább (Lengyel Balázs: Lajkó – Cigány az űrben)

Gelencsér Gábor: A tizenharmadik apostol (Garth Davis: Mária Magdolna)

Kránicz Bence: Ugass nemet a rasszizmusra! (Wes Anderson: Kutyák szigete)

A címlapon: Fernando León de Aranoa: Escobar (Javier Bardem és Penélope Cruz) – Big Bang Media