HOLLYWOOD CENZORAI

Pápai Zsolt: Bűn és büntetlenség (Óhollywood-Budapest) 4
Hegedűs Márk Sebestyén: Amerikai lázadó (Preston Sturges és a Hays-kódex) 9
Varró Attila: Doktor Dorothy és Ms. Arzner (Dorothy Arzner) 12
Vincze Teréz: A csillagszületés mítosza (A Csillag születik remake-jei) 15

1934 fordulópontot jelent a hollywoodi film történetében. Ez év júniusában jött létre a Joseph Breen által vezetett Production Code Administration, amely július 1-től kezdve kíméletlenül betartatta az amerikai Mozgóképgyártók és Forgalmazók Szövetsége által létrehozott (ön)cenzurális szabályrendszert, a konzervatív Gyártási kódexet, több mint három évtizedre meghatározva ezzel az amerikai mozi arculatát.

MAGYAR MŰHELY

Hirsch Tibor: Apák a fiúkról (Kádár-kori álmok – 2. rész) 18
Szalkai Réka: Egy nehéz nap (Beszélgetés Szilágyi Zsófiával) 22
Kovács Bálint: A nő huszonnégyszer (Szilágyi Zsófia: Egy nap) 24
Pető Szabolcs: Curtiz Kanadában (Beszélgetés Topolánszky Tamás Yvannal) 27
Kovács Gellért: „Picassót sem lehet átdolgozni” (Beszélgetés Milorad Krstić-csel) 30
Benke Attila: Festményrablós terápia (Milorad Krstić: Ruben Brandt, a gyűjtő) 31
Klacsán Csaba: Jó lenne, ha lennének hősök (Beszélgetés Ujj Mészáros Károllyal) 32

A Cannes-ban FIPRESCI-díjat elnyert Egy nap túl azon, hogy egzisztencialista dráma, az úgynevezett láthatatlan munkáról is szól: a sok százmilliónyi nő által végzett, sem anyagilag, sem máshogyan meg nem becsült teendők elvégzéséről, amely nélkül a legtöbb család egyszerűen összeomlana.

EURÓPAI RÉMMESÉK

Varga Zoltán: A gyötrelem összeesküvői (Alex van Warmerdam enigmái)     34
Dunai Tamás: Intertextuális olvasztótégely (Neil Gaiman: Sandman) 38
Varró Attila: Haláltáncok (Luca Guadagnino: Sóhajok) 42

A német expresszionizmus óta az európai szerzői rendezők tekintélyes része erőteljes vonzalmat tanúsít a rémtörténetek iránt: a sajátos vizuális stílus és az egyéni értelmezéseket kívánó nyitott szüzsék előszeretettel társulnak olyan nyomasztó, fenyegető vagy akár borzalmas világokkal, amelyek megtagadják nézőiktől a zsánerek biztos talaját kínáló álomgyári örömöket.

FESZTIVÁL

Baski Sándor: Kísérletből intézmény (Miskolc – CineFest)    44

ÚJ RAJ    

Soós Tamás Dénes: A határátlépő (Ziad Doueiri)    46

A libanoni Ziad Doueiri pályája határátlépések sorozata, filmjeit (mint a 2018-ban az öt Oscar-jelölt közé választott A sértés) a kölcsönös közel-keleti gyűlölködés ellenében készíti.  

KRITIKA

Huber Zoltán: A betöltendő űr (Damien Chazelle: Az első ember) 49
Vágvölgyi B. András: Az igazság kiüresítéséről (Szergej Loznyica: Donyeci történetek) 50
Kovács Patrik: Mint űzött vad (Alice Rohrwacher: A szent és a farkas) 52       
Teszár Dávid: Gangnam ballada (Lee Chang-dong: Gyújtogatók) 53
Kolozsi László: Ledarált Paradicsom (Kasvinszky Attila: Paraziták a Paradicsomban) 54

MOZI    55
DVD    61
PAPÍRMOZI    64



A címlapon: Alice Rohrwacher: A szent és a farkas (Adriano Tardiolo) – A Cirko Film novemberi bemutatója