A Trükkös fiúkkal ismét összeszedte az energiáit Sir Ridley Scott |
filmhu: Hogyan nyomta rá a bélyegét Ridley Scott a Trükkös fiúkra? Sok ötletet, változtatást hozott a filmbe?
Jack Rapke: A tökéletes adaptációt arról lehet megismerni, hogy az alkotók csak azt veszik át a könyvből, ami jó, felismerik, mi az, ami nem igazán működött a könyvben, és végül hozzá is tesznek új elemeket. Tisztában voltunk vele, hogy ez egy karakter-központú film, és amíg az ő történetüket filmezzük, addig nagy baj nem történhet. Persze amikor Ridley belép egy filmbe, hozza a saját ötleteit, ami messzebb löki a forgatókönyvet az eredeti könyvtől. Eric Garcia regénye nagyon szikár, visszafogott, ezért a konfliktus egy részét nekünk kellett nekünk kellett kitalálnunk, hogy a történet sokkal „filmszerűbb” legyen. A könyv remek, ez mégsem jelent közvetlen adaptálást. Ridley ráadásul magával hozza a filmbe a látványvilág és a jelmezek iránti érzékét is. Így olyan plusz értékekkel gazdagodik a film, amit más rendezőktől nem kaphatna meg.
Mi lenne, ha játékosabbra vennénk a figurát? Nicolas Cage a Trükkös fiúkban |
filmhu: Sok éves ügynökségi tapasztalat után hogyan látja azt a folyamatot, amelyben az ügyfelek összekapcsolásával és projectek elindításával az ügynökségek átvették a stúdiók szerepét és nagy mértékben a hatalmukat is.
Steve Starkey: Most, hogy Jack már otthagyta az ügynökségi bizniszt, nyilván azt mondja, az ügynökségek korábban játszottak fontos szerepet játszottak Hollywoodban, de ma már nem… (nevet)
Jack Rapke: Az ügynökségek legtöbbször csak arra utaznak, hogy az általuk képviselt színészek szerepet kapjanak. Máskor az úgynevezett packagingre hajtanak, amikor mindenféle ügyfeleiket, írót, rendezőt, színészeket helyeznek egy projectbe és ajánlják fel a stúdióknak. Nagy befolyásossal rendelkeznek a filmkészítés folyamatában, és ha nem szeretik azt a film-alapanyagot, amivel nyomulsz, vagy nem szeretnek téged, akkor problémáid adódhatnak. De sokszor nagyon értékesek a projectek összehozása során. Amikor például a Számkivetettet készítettük elő Bob Zemeckis-szel és Tom Hanks-szel - akik mindketten a CAA ügyfelei- bonyolult helyzetbe kerültünk: Tom Hanks éppen egy Scorsese-filmet készült volna forgatni, miközben mi egy másik rendezővel egy másik könyvet akartunk vele elkészíteni. De ha a Számkivetettbe fogunk bele, akkor elengedhetjük azt a másik könyvet. Az egészet nagyon jól elsimította az ügynökség, így elkerültük azt, ami gyakran megtörténik: hogy filmek és forgatási menetrendek versenyeznek egymással. Lényegében együtt kell működnünk az ügynökségekkel, meg kell nyernünk a beleegyezésüket, hiszen szükségünk van az ügyfeleikre.
Zemeckis ügyei
filmhu: Egy időben azt lehetett hallani, hogy Zemeckis összeveszett Spielberggel, és nem dolgozik többet a Dreamworksnek.
Jack Ripke: Nem hagytuk ott a Dreamworks-öt. Még mindig ott vagyunk.
filmhu: De 2001 december 28-án a Variety arról adott hírt, hogy Zemeckis cége, az ImageMovers átment a Warnerhez.
Jack Ripke: Való igaz, a Trükkös fiúk teljes mértékben a Warnernél készült. A The Polar Express is az övék. A produkciós szerződésünk azonban még mindig érvényben van a Dreamworksnél.
Steve Starkey: Steven és Bob túl közel vannak egymáshoz ahhoz, hogy szétváljanak.
filmhu: Olyanok mint apa és fia? Vagy mester és tanítványa?
Steve Starkey: Olyasmi.
Jack Ripke: Ez nagyon összetett dolog…! (nevet)
Steve Starkey: Nem igazán értjük őket. Ami közöttük van, olyan, mint egy családi ügy.
filmhu: Tavaly Cannesban jelentették be Neil Jordan új filmtervét, amelyet az olasz uralkodócsaládról készít – és amelyet Önök produkálnának. De a filmet forgalmazni készülő Miriad Pictures végül kilépett az üzletből. Miért?
Steve Starkey: Az utolsó pillanatban szálltak ki. Még mindig szeretnénk tudni, hogy miért.
filmhu: Akkor a filmnek „annyi”?
Jack Ripke: Sosem fogjuk feladni.
Annyiba kerül, mint az összes eddigi filmünk együttvéve! Robert Zemeckis Tom Hanks-et instruálja |
filmhu: Jelenleg Önök mindketten Robert Zemeckis The Polar Express című filmjén dolgoznak, amely állítólag innovatív technológiával készül. Beavatnának a kulisszatitkokba?
Steve Starkey: Tom Hanks több szerepet is játszik a filmben. Ahogy mondani szokták, a saját „bébijének” tekinti ezt a mozit. Valójában ő hozott minket be a projektbe. Tavasszal az úgynevezett motion capture technológiával dolgoztunk, amely komputerek számára teszi lehetővé, hogy emberek színészi játékát digitalizálja. A színészeknek teljes jeleneteket kellett előadniuk, üres térben. Nem kellett a kamera számára játszaniuk, és figyelniük, hogy a helyükön vannak-e, a fényben állnak-e, senki sem mondta, hogy felvétel, vagy hogy ennyi, nem voltak leállások, filmszalag-csere – mindaz, ami zavarná a színészt a játékában. A számítógépek 952 azonosítási pontot figyelnek, amikből aztán megalkotjuk a színészek arcának digitális mását. Ezután hozzuk létre a színészi alakításokat – teljes mértékben a számítógépekben. Éppen most kezdtük el azt a fázist, amikor ezeket az alakításokat helyezzük egy háromdimenziós, animált térbe. Erre kamera-mozgásokat alkalmazunk, és elkezdődik a snittek, beállításokat összevágása. A film egyharmadát már összeállítottuk. Nagyon lassan bontakozik ki a kész film. 2004 novemberében kell bemutatnunk a mozikban.
Jack Ripke: Nem használunk sem háttérvetítéses vásznakat (blue screen), sem hagyományos kamerákat. Olyan ez, mint egy Gólem. A szereplőknek van ugyan animátoruk, de az animált arc videó-referencián alapszik, amit az üres műteremben vettünk fel a színészekkel. A filmet számítógépek készítik, de a színészi alakítások mégis emberektől erednek. A motion capture technológia új utakat nyit a filmkészítésben.
filmhu: Nem lehet olcsó mulatság…
Steve Starkey: Annyiba kerül, mint az összes eddigi filmünk együttvéve!