Hangsúly a terápián
A saját meghatározása szerint tizenkét éve „vidéki száműzetésben” élő Szirtes András, ebből két évet Belgiumban töltött, ismét Budapesten alkot a Tűzraktérben, és a napokban fejezi be a Szemlén nagyjátékfilmek között versenyző Juliette-et. Mint a film szinopszisából kiderül, egy „fotó-és videokamera-kamara” jellegű alkotásról van szó. Ha mindenképpen hasonlatosságot keresünk a filmművészet történetéből, az alkotó szerint talán Ingmar Bergman Rítus című filmjéhez áll legközelebb.
A címszereplőt alakító Érsek Obádovics Mercédesz mellett a másik szereplő Szirtes András, aki a kétlépcsős válogatás során találta meg színésztársát. Először 800 majd 40 jelentkező valós modellje közül választotta ki Juliette megformálóját, aki ötleteivel részt vett a forgatókönyv megírásában is.
Nóra kép Szirtes András kiállítási anyagából |
Mindezt a fotózással fotófestészetté fejlesztette Szirtes András, amely filmként először az említett kísérleti jellegű Fotóterápiában jelent meg, és ennek játékfilmes feldolgozása történt meg Juliette-tel. (Szirtes András „„fotó-festményeiből” nyílik kiállítás a Fotocella kávézóban (Ráday utca.17.) január 24-én este hétkor, amely a Szemle alatt is és folyamatosan egy egész hónapig látható lesz.)
A Juliette forgatása 2006 decemberében kezdődött, és 2007 tavaszán ért véget. Szirtes András Belgiumba utazott két évre, ahol hasonló szellemben készített portréfotókat, és állította ki azokat több galériában is. 2008-ban, amikor ismét hazajött, Érsek Obádovics Mercédesz ösztökélése adta meg számára azt a lökést, amelynek eredményeként végül összeállította az anyagot, amivel fejben addig is dolgozott, mint ő mondja –„hagytam érni, mint a jó bort avagy sajtot”. Hasonló, érlelésekkel megszakított alkotómunkával készítette el -- hét évig forgatott és három évig szerkesztett -- a 2004-es Szemlén versenyben bemutatott Dear Daughter című játékfilmjét is.
Lila gőz?!
A Juliette képi világát festőként Georges de La Tour is befolyásolta, de igen nagy szerepe volt ebben Robitz Anikónak, aki operatőrként hűen követte a rendező vizuális elképzeléseit. Szirtes András filmjeinek vizualitásából ízelítőt kaphatunk a következő weboldalról, hiszen munkái még a videótékák polcain is ritkán fellelhetők. Azonban a filmes-fotós alkotó művei, majd' mind fel lettek töltve saját honlapjára, mondván – „az embereknek készítem a filmeket, nem csak magamnak.” Ma már a Párizsi Művészeti Akadémia, a Brüsszeli Nova-Cinema valamint a magyar Palantír Filmalapítvány -- amely még tavaly év végén megrendezte Szirtes András „40 év-40 film” című retrospektív bemutatóját -- rendelkeznek az alkotó teljes életművével.
Érsek Obádovics Mercédesz a filmplakáton |
A GPS főszereplője egy természettudós, aki a Föld várható pusztulása miatt, utolsó misszióként régi, fadobozos gépével nekiáll lefotózni a múlandóságra növény- és állatvilágot. A szórakozott tudós utazása során egy GPS-re hagyatkozik, de az iránymutatásokat megelégelő kutató-fotós beszélni kezd a szerkezethez, amely egy idő után – természetesen női hangon – kilépve egyszerű irányító szerepéből, visszaválaszol sőt, még egy „virtuális randevú” is alakul közöttük. Igazi mély szerelem lobban lángra a főhős és a virtuális nő között. Az alkotó szerint a Juliette utolsó jelenetei mintegy előtanulmányai e készülő filmnek, a GPS Love-nak, már ami a vizuális fogalmazásmódot illeti.
A treatmentnek már van egy lehetséges producere is. A Focus Film vezetője Sípos Áron mutat érdeklődést Szirtes András következő filmtervének megvalósítása iránt, a Juliette pedig az idei szemle versenyfilmjei között lesz látható.
(Az alkotó kérésére közöljük elérhetőségeit:
További információkat egyenesen az alkotótól kaphatnak: www.szirtesfilm.hu
szirtesfilm@hotmail.com mobil: 06.70.213.3884)