Miyazaki a kortárs japán rajzfilm óriása, magasan kiemelkedik a kommersz anime áradatából (a japán filmgyártás 20%-át a rajzfilm adja ki). Miyazaki a Japánban hagyományosan nagy becsben tartott kézművesség hagyományát menti át a rajzfilmbe, sok fázisrajzot maga rajzol, a Chihiróhoz negyven százalékkal több rajz készült, mint egy átlagos, mai Disney-produkcióhoz, látszik is a műgond. A mesterségbeli tudás persze csak alapja a teremtő géniusznak, Miyazaki elsősorban világteremtő képességének köszönheti népszerűségét (a 20 millió dollárból forgatott Chihiro 230 millió dolláros hazai bevételével minden japán rekordot megdöntött, s ebből tényleg nem a profit az érdekes), minden filmjében fantasztikus univerzumokat teremt. Laputát, az égben lebegő, szupertechnikával és rosszakarattal telezsúfolt várost, a Naushika a technikát istenítő, a környezetet elpusztító társadalom összeomlása utáni sötét középkorát, a Vadon hercegnője a Muromacsi-korszakba visszahelyezve, mesés kalandok szövevényébe ágyazva  elemzi ugyanezt a problémát.

Miyazaki másik kulcsmotívuma a gyermekkor: az ezredvég a nevelés krízisét is magával hozta, a Kiki, a Szomszédaima totorók, a Laputa és a Chihiro kis hősnőinek egyedül kell eligazodniuk a felnőttek elrontotta világban. Az akaratos Chihiro az elvarázsolt városban magasodó titokzatos, szellemekkel benépesített fürdőházban, az Aburayában tanulja meg, miképpen állhat ellen a gazdagság csábításának, a falánkság vágyának, miképpen őrizheti meg nevét és személyiségét, és végül mindezzel a tudással felvértezve, hogyan szabadíthatja meg disznóvá varázsolt szüleit az átok alól.

Aki Miyazaki-vetítés idején jár az Urániánál, a csoda közelében megy el, három lépéssel egy elvarázsolt világban, a Hold túlsó oldalán találhatja magát. Lelke - és fantáziája - rajta, ha kihagyja.

Még több magazin

magazin

Törőcsik Franciska: Amíg a színész nem látja magát a filmvásznon, addig nem az övé a szerep

Interjú a Hogyan tudnék élni nélküled? főszereplőjével

December 12. óta vetítik a mozik a Demjén Ferenc slágereiből készült jukebox-musicalt. A Hogyan tudnék élni nélküled? női főszereplőjével a…

tovább

magazin

Rubi Anna: Nem egy letűnt kor lenyomata, hanem egy élő körkép Magyarországról

Interjú Az életed nélkülem rendezőjével

Egy csapat elszánt anya közel harminc éve küzd azért, hogy a fogyatékkal élő gyermekének tisztességes lakhatást biztosítson arra az időre, amikor ő…

tovább
 
hirdetés

Filmgyár podcast

A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.

Filmgyár podcast #23: Stratégia a magyar animáció fejlesztésére

Filmgyár podcast #19: Reformkori város díszlet épült Fóton

Filmgyár podcast #21: Filmklub hálozat

a teljes dosszié

Inkubátor 9.0

November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás

Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas

a teljes dosszié

Rendezőnők a magyar filmtörténetben

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.

Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő

Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők

Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben

a teljes dosszié

BIFF 2024

Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.

Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál

Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en

A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
Az elvek végül örvénnyé válnak.

Nana

Oszd meg! Az összes idézet